לאחרונה נפל דבר ונכנס לתוקפו חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי. בכתבה זו אעסוק בשינויים החדשים שישפיעו דווקא על אותם חייבים בעלי היקף חובות של לא יותר מ-150 אלף שקלים.

עד לאחרונה לחייבים אלה היו מספר אפשרויות פעולה, כאשר רוב החייבים בחרו דווקא בדרך הקלה שנקראת "חייב מוגבל באמצעים". במסגרת הליך זה כלל תיקי החייבים אוחדו ולאותו חייב נקבע צו תשלומים שהיה בדרך כלל מינורי, ולא שיקף את הריבית החודשית שצוברים התיקים.

המצב לפני שינוי החוק – פניה להליך מוגבל באמצעים
למעשה נוצר מעגל קסמים בו אותו חייב אשר פנה להליכי מוגבל באמצעים,  פתח את התיק על חובות של 100 אלף שקלים לדוגמא, והנה לאחר 4 שנים שהוא משלם החוב שלו כבר תפח לכדי 160 אלף שקלים. ההליך מבחינת אותו חייב היה מעיין פלסטר שלא באמת הביא למחיקת החובות שלו.

לפניה ישירה אל משרד עורכי הדין אבי חייט ושות', לחץ/י כאן.

לאחר שינוי החוק – פניה להליך חדלות פירעון ושיקום
כיום ולאחר ששונה החוק, בוטלה האפשרות לפנות להליכי מוגבל באמצעים אבל נפתחה בפני החייבים    האפשרות לפנות להליכי חדלות פירעון ושיקום. במסגרת הליך זה מבקש החייב/היחיד שיפתח כנגדו צו לפתיחת הליך ואשר בסיומו יופטר החייב מחובותיו.

אני דווקא רוצה להתעכב על האפשרות שנפתחה לאותם חייבים לפנות להליכי חדלות פירעון, כאשר לפי החוק החדש נפתחת בפניהם האפשרות להציע הצעת הסדר לפירעון כל החובות. מניסיון של מספר חודשים עם הליך זה נראה כי נושי החייבים מגלים אליו גמישות מרבית כך שלמעשה נפתחה אפשרות למחיקת חובות מהירה בהסדר ובתקופה קצרה מאוד.

הזדמנות חדשה לחייבים שחובותיהם לא עולים על 150 אלף שקלים
ביחס לכל אותם חייבים שנקלעו למצב כלכלי קשה וחובותיהם לא עולים על סך של 150 אלף שקלים, הצעתי היא לשקול אפשרות לפנות להליכי חדלות פירעון כדי לעצור את ההתדרדרות במצבם ולפתוח דף חדש בחייהם.

לפניכם אציג דוגמא לחייבת מהעת האחרונה שהופטרה מחובותיה בתקופה של 3 חודשים במסגרת הסדר אשר נערך בלשכת ההוצאה לפועל: חייבת צעירה שחובותיה הסתכמו בסך של 80 אלף שקלים, בת 27, רווקה, ללא בעיות רפואיות ומשתכרת שכר חודשי של כ-6,000 שקלים. לחייבת הוצאות מחיה רגילות, שכירות 3500 שקלים, כלכלה 1500 שקל נסיעות, ביגוד, מיסים, פלאפון כאשר הלכה למעשה לחייבת שכזו כושר ההחזר הוא אפסי.

הליך של חייב מוגבל באמצעים היה מוביל להגבלות ולתפיחת החוב
כאמור לפני החוק החדש חייבת שכזו שהייתה מעוניינת להגן על עצמה הייתה פונה ברוב המקרים להליך של חייב מוגבל באמצעים. במסגרת ההליך היה נקבע לה צו תשלומים מינימאלי של 200 שקלים והיו מוטלות עליה הגבלות כך שלמעשה החוב שלה היה תופח ותופח.

החייבת שבנדון הייתה בין הראשונים שהגישה בקשות לממונה לחדלות פירעון, כאשר לאור היקף החובות שלה הבקשה מוגשת לממונה ועוברת לדיון בפני לשכת ההוצאה לפועל (חובות עד לסך של 150 אלף שקלים, ידונו בפני רשם הוצאה לפועל).

לאחר הגשת הבקשה זומנה החייבת לישיבת הסדר בפני נציגת רשמת ההוצאה לפועל, נושיה הגיעו, התרשמו ממנה והבינו כי אין לה כל אופק לסיום החובות, וגם אם בסופו של יום תמשיך עם הליכי חדלות הפירעון ממילא אותם נושים לא יפרעו.

החייבת זכתה להזדמנות ממשית לשיקום כלכלי
במעמד הפגישה הסכימו הנושים להעמיד את כלל החובות שלה על סך של 25 אלף שקלים בפריסה ארוכת טווח, כאשר העיקולים בוטלו, לא הוטלו עליה הגבלות ולמעשה יש לה אופק לסיום החובות.

לסיכום, הצעתנו לחייבים אשר חובותיהם מגיעים עד לסך של 150 אלף שקלים היא לשקול את האפשרות שהוצגה לעיל ובכך להביא לסיום ההליכים בעניינם במהירות וביעילות.

משרד עורכי הדין אבי חייט ושות' עוסק בהוצאה לפועל, הסדרי חובות ופשיטת רגל, משפט מסחרי, גישור ובוררות. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין להוצאה לפועל LawGuide.