השירות הצבאי בצה"ל טומן בחובו המון התרגשות אך גם המון חששות. ישנם בני נוער רבים שחולמים על שירות קרבי ככל הניתן אך קיימת מגמה נוספת של חיילים בעלי הכשרות מיוחדות שמעוניינים להמשיך את שירותם בצה"ל באותו המקצוע. 

כך לדוגמא תלמידים של בתי ספר לאומנויות המעוניינים להתקבל ללהקות צבאיות או ליחידת דובר צה"ל ואפילו גלי צה"ל, גאוני מחשבים שמעוניינים לשרת בתפקידי לוחמת סייבר וגמא ועוד. 

המון הורים מאוד מופתעים כאשר הם מגלים שבגלל שלילד יש פרופיל 72 ומעלה ("פרופיל קדמי") הוא איננו יכול אפילו להתמיין ליחידות אלו. 

לפניה ישירה אל עורכת הדין ריקי ישי לחץ/י כאן.

נעשה מעט סדר בדברים
לצה"ל יש עדיפות מובהקת לשבץ מלש"בים (מועמדים לשירות ביטחון) בתפקידי לחימה כאשר הם בעלי הפרופיל המתאים לכך. על כן ככל שיש למלש"ב פרופיל 72 ומעלה (פרופיל קדמי) הוא ינותב ראשית ללחימה. 

חיל המודיעין יכול למשוך חיילים שיועדו לתפקידי לחימה
החריג הראשון הוא חיל מודיעין. לחיל המודיעין יש את היכולת למשוך חיילים גם כאשר הם בעלי פרופיל קדמי. לרוב מדובר בתוכניות המיוחדות של חיל המודיעין. בכל מקרה יש לעבור מיונים של חמ"ן על מנת להתקבל לתפקידי הגמא והסייבר בחיל זה. 

חמ"ן לעיתים רבות בוחר את המועמדים בעצמו, "מסמן" את המלש"בים בהם הוא מעוניין והללו מוזמנים למיונים. אך אל תוותרו. גם אם לא זומנתם יש לכם את היכולת לבקש לקבל זימון. פנו בדרכים המופיעות באתר "מתגייסים" לחיל מודיעין ו/או למיטב ובקשו מיונים. שימו לב, לאחר הבקשה יעלה לאתר "מתגייסים" שאלון שאותו תהיו מחויבים למלא. ככל שלא תמלאו את השאלון במועד לא תזומנו למיונים. המיונים לחמ"ן הופכים בשנים האחרונות למאוד קשים ומורכבים. קחו זאת בחשבון. 

עורכת הדין ריקי ישי. צילום: רם נעמן.
עורכת הדין ריקי ישי. צילום: רם נעמן.

הגשת בקשה להתקבל לבית הספר למקצועות המחשב
אופציה נוספת היא בקשה לקבלה לבית הספר למקצועות המחשב (בסמ"ח). מסלולים של תכנות והגנה בסייבר יאפשרו כניסה גם לבעלי פרופיל קדמי. התנאים לקבלה ללימודים אלו הם דפ"ר מינימלי 70 ו- 10 יחידות לימוד במחשבים. גם כאן מומלץ לשלוח בקשה למיטב לכניסה לתוכנית זו תוך צירוף אישור מטעם מזכירות בית הספר על מספר יחידות הלימוד במחשבים. 

דרך פעולה נוספת היא באמצעות רישום לעתודה הצבאית. גם כאן תהיו חייבים לעמוד בקב"א מינימלית לעתודה ודפ"ר וכמובן עמידה בתנאי סף לקבלה למוסד אקדמאי מוכר בתחום הלימוד ורישום אליו. לימודים גבוהים במסגרת עתודה טכנולוגית (יג'-יד') גם יאפשרו לכם להשתבץ למקצוע הנלמד. 

ככל שלא נכנסתם לשתי תוכניות אלו או שלא התקבלתם ללימודים גבוהים, הדרך היחידה לקבל מיונים למקצועות המחשוב והתקשוב היא אם הפרופיל שלכם ירד או אם תקבלו פסילה מלחימה על רקע קשיי הסתגלות מתועדים וקיימים. 

ספורטאים ורקדנים מצטיינים? זה הערוץ עבורכם
לרקדנים וספורטאים מצטיינים קיים ערוץ אחר לחלוטין. יש צורך לפנות למיטב ולבקש להיכנס למסלול זה. חשוב לציין כי עיקר הסמכות, אצל ספורטאים פעילים/מצטיינים מצויה אצל ראש מנהל הספורט ואצל ראש התחום הספורטיבי הרלוונטי במנהל הספורט. 

קיימות מכסות מסוימות לכמות של ספורטאים מצטיינים מכל תחום. בשל כך יש צורך לבחור בבעלי הכישורים הגבוהים ביותר מתוך כלל המועמדים. בשל כך מיטב משאירים את שיקול הדעת המקצועי הזה בידי מי שיש בידיהם הכלים המקצועיים להחליט בעניין זה והללו, כאמור, מצויים במנהל הספורט במשרד התרבות והספורט. 

לצורך שיבוץ  בגלי צה"ל, להקה צבאית או דובר צה"ל, תהיו חייבים להיות בעלי פרופיל שאינו פרופיל קדמי (64 ומטה או פסולי לחימה). 

עיתוי הורדת הפרופיל הוא בעל חשיבות לעניין השיבוץ
נקודה חשובה מאוד לציון היא שככל שאתם מצויים בהליכים להורדת פרופיל מול מיטב קחו בחשבון שהדרך היחידה להיכנס למיונים שונים היא רק אם יורד הפרופיל לפחות 8 חודשים טרם מועד הגיוס. ככל שהפרופיל יורד קרוב יותר לגיוס, תוכלו לבקש שיבוץ רק בתפקידים שאינם דורשים מיון, ועדיף שבקשות אלו יעשו מוקדם ככל הניתן. 

לא תישלח אליכם מנילה חדשה לאחר הורדת פרופיל וזוהי אחריותכם לבדוק אילו תפקידים מעניינים אתכם ולבקש אותם. סביר שתזומנו לקצין מיון טרם הגיוס ולעיתים רק ביום הגיוס. חשוב לדעת שלקצין המיון, בעיקר קצין מיון ביום הגיוס, קיימות אופציות מעטות מאוד להציע לכם. מדובר ב 3-4 תפקידים, על כן אנו ממליצים בחום לפנות למיטב ולבקש עצמאית תפקידים שמעניינים אתכם. 

אנו מאחלים בהצלחה לכל המתגייסים והמתגייסות.

עורכת הדין ריקי ישי מומחית בדיני צבא ומשפט פלילי ובעלת ניסיון רב שנים עם המערכת הצבאית. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לדיני צבא LawGuide.