במהלך החקירה, תיראה לחוץ ותעשה תנועות משונות בתגובה לשאלות, תרעד, ותפלוט כל מיני לחשושים בסגנון של "יאללה איך הם תפסו אותי".

ככל שתעשה תנועות יותר מחשידות כך יחשבו החוקרים שלך יותר ויותר שאתה מסתיר או לא מספר משהו שידוע לך אודות המקרה בגינו אתה נחקר. תלחש לעצמך אמירות מפלילות ("זה הסוף שלי", "איזה חכמים אתם איך תפסתם אותי" "ידעתי שאסור היה לי לירות בו") זה בטוח יזכה אותך בתשומת לב מהחוקרים.

1. תודה בכל מה ששואלים אותך כולל ברצח ארלוזורוב
רצח ארלוזורוב טרם פוענח. מיהו הרוצח והשלכות הרצח המשיכו להשפיע על היישוב היהודי בתקופת המנדט הבריטי ולאחר הקמת המדינה גם במסגרת וועדת חקירה, מי יודע אולי אתה הרוצח שכולם חיפשו? אז תודה שזה אתה, מה אכפת לך?

2. אם מכניסים לך מדובב לתא המעצר, תהפוך לסחבק שלו ותספר לו הכל, גם איך גנבת מהמכולת חפיסת שוקולד כשהיית בן 10
אם אתה רוצה להיכנס לכלא, למה שלא תשתף פעולה עם המדובב בעצם? ספר לו על כל המעשים הפליליים שלך כדי שיהיה אפשר לתפור לך תיק מושלם.

3. כשאתה יוצא להפסקת סיגריה או קפה עם החוקרים, תחשוב שהם החברים הטובים ביותר שלך ותבקש להחליף איתם טלפונים כדי שתוכלו לשבת יחד במסעדה טובה אחרי שהכול יגמר
אם להיכנס לכלא זה משהו שחשוב לך להשיג, עלייך להיות בטוח ומשוכנע שהחוקרים רוצים בטובתך, הרי הם קוראים לך "נשמה" ו"אחי" ו"אנחנו רוצים שיהיה לך טוב". עלייך לשכנע את עצמך שהכול נכון, בדוק עם החוקר מהי המסעדה האהובה עליו, ותזמין לך ולו מקום עתידי למועד לא ידוע בשולחן הכי טוב, שתוכלו לצחוק על הכל כשזה ייגמר.

4. אם תנאי בידוד ומעצר הם השאיפה, בשום אופן אל תשמור על זכות השתיקה כשאתה עלול להפליל את עצמך
מה הטעם להתחיל לשתוק כשאפשר לנדב פרטים שיביאו להפללתך? אם כלא היא המטרה, חשוב לא לשמור על זכות השתיקה ולספר גם על דברים שלא ביצעת כדי שיחמירו לך בעונש ותזכה לעוד כמה חודשים ב"בית המלון" של שירות בתי הסוהר. ואם כבר החוקרים מקשיבים לך, שפוך כמה שאפשר, תחפור להם גם לגבי עניינים לא קשורים, דבר על מה שבא לך לדבר, כי כמה פעמים עוד ייצא לך לקבל הקשבה של עובדי ציבור, מבלי שיפריעו לך באמצע?

5. כשאתה יוצא מזירת העבירה ודא שהשארת במקום דגימות די.אנ.איי שלך
די.אנ.איי היא מלכת הראיות ועל פיה ניתן להרשיע בקלות. אז אם משעמם לך בחיים החופשיים ואתה רוצה להיכנס מהר לכלא, כשאתה הולך ברחוב ומאתר זירת עבירה (תוכל לזהות זירת עבירה אם תראה סרט סימון של המשטרה, ניידות, חוקרי מז"פ ואולי גופה), עלייך לחמוק פנימה להשאיר רוק, דגימת דם ואולי מספר שערות מגופך במקומות אסטרטגיים כדי שניתן יהיה לשייך אותך למקום.

6. דאג להתעקש לייצג את עצמך בכל ההליכים, ואם אתה כן רוצה ייצוג של עורך דין כי אין לך כוח לדבר, דאג כי ייצג אותך עורך דין מהתחום האזרחי
במקרה שלך אסור לך להשתמש בשירותים של סנגור שיודע את העבודה. בהליך הפלילי אין שלב של הגשת "כתב הגנה", מדובר בעניין המצוי במשפט האזרחי בלבד. על כן, דאג לעורך דין "אזרחיסט" שיבקש להגיש בשמך כתב הגנה, זה בטוח יותיר "רושם חיובי" על השופט וכך תצליח להחמיר בעונשך.

דרך אגב, בימי שבת עדיין מגישים במרבית בתי הכלא, שעועית (פסולייה) משובחת, שמותירה רשמים נהדרים אצל יושבי התא לכל אורכו של יום המנוחה. (היי, גם אני מתחיל לחשוב שאולי כלא זה רעיון טוב אחרי הכל). 

7. בשום פנים ואופן אל תבקש להתייעץ עם עו"ד פלילי טרם חקירתך
המטרה היא להסתבך וכמה שיותר נכון? אז למה שלא תקשיב לחוקרים שלך שיאמרו לך שעורך דין זה הדבר הכי מיותר שקיים, ספר להם הכל ללא דיחוי. מי צריך עורך דין ועוד לשלם על זה שכר טרחה? ספר הכל בחקירה עכשיו, ואל תתייעץ, כך תוכל להבטיח את מקומך ביציאה הבאה של ה"פוסטה" לאחד מבתי הכלא המשובחים בדרום, למאסר "הכל כלול".

8. כשאתה כבר בכלא, אל תתנהג יפה! 
כבר הגעת למעוז חפצך באגף 3, הכל טוב ויפה, אתה לא רוצה צ'ק אאוט מוקדם נכון? חבל לעבוד על הגשמת שאיפה ולא ליהנות מהחוויה עד תומה. לכן, אל תגיע לקבוצות הטיפול, ובאופן כללי אל תראה נכונות להשתקם. ככל ותעשה כן, עוד עלולים לשחרר אותך כבר אחרי שהיית רק שני שליש מהזמן במקום, באסה לא למצות עד הסוף. 

9. שלא תעז לבקש למחוק את הרישומים הפליליים שלך! בקשת חנינה, בשביל מה?
אם החיים יותר יפים עבורך ללא אופק קידומי וכבוד עצמי משוקם, אז אחרי שכבר שוחררת מהכלא חזרה לחיי החופש המשעממים, בשום אופן אל תפנה לעורך דין פלילי כדי שיכתוב עבורך בקשת חנינה ויבקש בשמך למחוק את הרישום הפלילי. אחרי הכל בשביל מה למחוק הרשעה, שעמלת והרווחת לאחר מאמצים רבים? 

לפניה ישירה אל עורך דין איילון בירנבוים, לחץ/י כאן

ועכשיו ברצינות
ברור כי כל העצות שנכתבו כאן הן ברוח היתולית, אינן רציניות וכי אדם שעיניו בראשו רוצה בדיוק את ההיפך. משאלות של הרס עצמי הן בניגוד לטבע האנושי. כולנו רוצים לחיות באופן חופשי תוך יכולת להגשים את עצמנו וללא סנקציות פליליות.

אם אתה זקוק לעצה טובה ואמיתית, לאוזן קשבת וכדי שתוכל להתמודד עם הרשויות באופן מיטבי וכדי שתוכל להמשיך בחייך החופשיים, צור עמי קשר ואענה לך על שאלותייך בשמחה. ואם אתה רוצה להסתבך עם החוק ולדאוג לעצמך לעונש חמור, אז כנראה שאני לא הכתובת עבורך אחרי הכל.

עורך הדין איילון בירנבוים (צילום: דויד סקורי)
עורך הדין איילון בירנבוים (צילום: דויד סקורי)

עורך דין איילון בירנבוים עוסק במשפט פלילי, בייצוג חשודים ונאשמים בפלילים ובעבירות תעבורה. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין למשפט פלילי LawGuide.