משבר הקורונה גורם לקריסת עסקים ונראה כי הממשלה מגלה אוזלת יד, בעיקר בכל הקשור לעצם החבות בארנונה. 

בהתאם להנחיית משרד הפנים הודיעו רשויות רבות כי לאור התפשטות נגיף הקורונה והפגיעה הפוטנציאלית בחיי המסחר והעסקים בעיר יפעלו לדחיית תשלומי הארנונה לעסקים קטנים לחודשים מרץ-אפריל עד ל-1 למאי. האם צעד זה מספק? 

הטלת חיובי ארנונה במהלך משבר הקורונה עלולה לגרום לקריסת עסקים
בימים האחרונים משרדנו מקבל פניות רבות מנישומים עסקיים שחוששים שלאור המצב הבריאותי וצמצום הפעילות הנובע מצעדי הממשלה למניעת התכנסויות ומאידך גיסא המשך החבות בנטל ההוצאות הקבועות ובראשן חיובי הארנונה, הגם שיידחו בחודש-חודשיים, לא תהיה להם ברירה אלא להכריז על סגירת העסק. 

לדידם של אותם נישומים, הכרזת משרד הפנים על דחיית תשלום הארנונה עד ל-1 למאי אינה אלא טיפה בים. עוד הם טוענים כי על מנת למנוע קריסה מוחלטת של העסקים יש צורך דחוף בפתרון לבעיית הארנונה וכי כל עוד נמשך המשבר והעסקים סגורים הטלת חיובי ארנונה היא בלתי סבירה באופן קיצוני.   

לפניה ישירה אל עורך דין סמי בלטר לחץ/י כאן

הנפגעים העיקריים ממצב אבסורדי זה הם בעיקר ענפי המלונאות, אולמות האירועים ומפעלי התעשייה המחזיקים בשטחים גדולים וכתוצאה מכך משלמים ארנונה גבוהה. 

ענף המלונאות ואולמות האירועים חווים קשיים חסרי תקדים עקב משבר הקורונה
ענפי המלונאות ואולמות האירועים  חווים משבר עוצמתי, יש המגדירים זאת צונאמי של ממש. התיירות הנכנסת מחו"ל למעשה נמחקה ותיירות הפנים כמעט ולא קיימת וכתוצאה מכך מספר לא מבוטל של בתי מלון נסגרו עד להודעה חדשה. 

לאור צעדי הממשלה למניעת התכנסויות נסגרו גם כן כל אולמות האירועים במדינה. ענף התעשייה נמצא גם כן באחת מתקופות המשבר הגדולות שידע, תפוקה חלקית גורמת להפסדי ענק, אבדן לקוחות ופגיעה בתוצר של המדינה. אלמלא יינתן להם סיוע ממשלתי משמעותי, מפעלים רבים ייאלצו לסגור את שעריהם.

מהי ארנונה?
מהי אם כן ארנונה? ארנונה היא מס עירוני שנתי אשר נועד למימון סל השירותים הכללי של הרשות המקומית המוטל מכוח סמכות שבחוק ההסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב), התשנ"ג-1992, ונקבעת לפי שלושה פרמטרים - סוג הנכס, מיקומו ושימושו כלומר השימוש שנעשה בנכס בפועל.

המדינה והרשות המקומית אינם רשאים להתעלם מפרמטר מסוים בבואם להטיל ארנונה. שיקול הדעת הנתון לעירייה אינו יכול לבוא לידי ביטוי בהתעלמות מאחד מהפרמטרים, והדבר נכון שבעתיים כאשר המדינה בעצמה היא זו שמונעת את השימוש בו.

כחוט השני עובר בכל דיני הארנונה עקרון הבסיס לפיו הארנונה שתוטל בגין נכס מסוים תשקף את התשואה הכלכלית המופקת ממנו. חוסר הסבירות הכלכלי מצוי בכך שנכס סגור ושומם אינו צורך בפועל שירותים כלשהם מהרשות המקומית.

נכס ללא שימוש אינו צורך שירותים ולכן לא מוצדק לחייבו בארנונה
לכל הפחות ניתן לומר, שנכס ללא שימוש אינו מייצר אשפה ואינו צורך שורה של שירותים בסיסיים הכלולים במסגרת ההוצאות המשתנות (בלתי קבועות), הממומנות בעיקר מכספי הארנונה שגובה העירייה. טיעונים אלו, הנכונים לגבי כל נכס שאינו בשימוש, נכונים שבעתיים לגבי מקום עסק שנסגר בהתאם להנחיות המדינה כתוצאה מצעדי החירום שנקטה למניעת התפשטות נגיף הקורונה. אל לה למדינה לטמון ראשה במרחב הצר של גביית ארנונה מבלי להתחשב בנסיבות המיוחדות ובמבחן "השכל הישר".

הטלת חיובי ארנונה על נכסים ללא שימוש בעת המשבר מהווה חוסר סבירות קיצוני
גם מבחן של שקלול שיקולי המדיניות הנדרשים לבחינת התוצאה הכלכלית, מחייב "מחשבה שניה" טרם הטלת ארנונה על עסקים או מפעלים שנסגרו עקב משבר הקורונה. קיים מתח מתמיד בין תכלית הטלת הארנונה לשם מימון פעילויות הרשות המקומית ובין הפגיעה הפחותה במגזר העסקי יצרני. בהקשר זה לא יהא מן המופרך לומר, שהכף נוטה, בנסיבות העניין, לטובת צמצום הפגיעה במגזר העסקי-יצרני והעדפת אינטרסים לאומיים מאקרו כלכליים שפגיעה בהם עלולה להיות הרת אסון למשק כולו.

התוצאה מהאמור לעיל, היא כי יש לקבוע שבנסיבות המיוחדות בהן עסקים נאלצים לסגור את שעריהם בהתאם לדרישת המדינה, חיוב הארנונה של נכסים ללא שימוש מהווה חוסר סבירות קיצוני. דברים אלו נכונים גם למקומות אשר בהתאם להנחיות המדינה צמצמו את פעילותן ורק חלק מהעסק או המפעל נותר ללא שימוש.

ייעוץ משפטי מקצועי בתחום המיסוי המוניציפאלי יכול לחסוך לכם כסף רב
ארנונה אינה "גזירה משמיים" ולכן דווקא בעת הזו מומלץ להתייעץ עם מומחה בתחום ולבצע תכנון מס מיטבי להפחתת נטל הארנונה. במציאות שבה לא ניתן להפיק ממקום העסק תועלת כלכלית מלאה יש לבחון כל פטור או הנחה שיהא בהם בכדי להתחשב במצבו. 

בכלל זה יש לבחון מתן פטור לנכס ריק, שינוי סיווג והפחתת תעריף החיוב לתעריף מוזל לנכס ריק וללא שימוש, וכן פטור לנכס לא-ראוי לשימוש. הפחתה של החיובים עד כדי ביטולם המלא, גם אם מדובר בחודשים ספורים, הינה בעלת משמעות כספית רבה ביותר ועשויה להסתכם במאות אלפי שקלים.

עורך דין סמי בלטר הוא בעליו של משרד עורכי דין המתמחה בהפחתת מיסוי מוניציפלי ומיסי מקרקעין בתחום הרשויות המקומיות. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין למיסוי מוניציפאלי LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.