אין ספק כי משבר הקורונה תפס את כולנו לא מוכנים, התרחשויות שהורגלנו לראות רק בסרטי המדע הבדיוני המשובחים ביותר בהוליווד, פוקדות כיום את חיינו ביתר שאת. ההגבלות החדשות מחייבות את כולנו לעשות "חישוב מסלול מחדש" ולבצע התאמות רבות לצורת החיים החדשה שנכפתה עלינו. 

אחת השאלות המרכזיות של הורים מתגרשים היא - האם אפשר לשנות את דמי מזונות הילדים לאור מגפת הקורונה שפוקדת כרגע את חיינו? 

לפניה ישירה אל משרד עו"ד פיינברג-אלמוג ושות' לחץ/י כאן

שינוי בתשלום המזונות הילדים לאור השינוי בחלוקת זמני השהות
אחד האתגרים המורכבים ביותר כיום הוא "למצוא סידור לילדים", אתגר זה קשה שבעתיים כאשר אנו עוסקים בהורים גרושים.

אחד השיקולים המרכזיים שמנחים את בית המשפט לענייני משפחה בפסיקת מזונות הילדים, הוא אופן חלוקת זמני השהות בין ההורים. ככל שזמני השהות מתחלקים בצורה שוויונית יותר בין ההורים, כך דמי המזונות יפחתו בהתאם.

במקרים רבים, מגפת הקורונה גורמת לשינוי ניכר בחלוקת זמני השהות בין ההורים. כך למשל, כאשר אחד ההורים נדרש להיכנס לבידוד, ההורה השני נאלץ להחזיק בילד לאורך כל תקופת הבידוד. במקרה אחר, חלוקת זמני השהות יכולים להשתנות לאור הגבלות התנועה שמוטלת עלינו ומחריפת מיום ליום, כך שהילד לא יכול להתנייד בין בתיהם של ההורים.

במצב זה, נשאלת השאלה האם ההורה שנאלץ להחזיק בילד מעבר למה שנקבע במסגרת חלוקת זמני השהות צריך לקבל פיצוי כספי מההורה השני?

שינוי בתשלום המזונות הילדים לאור השינוי בהכנסתם של כל אחד מההורים
שיקול נוסף שמנחה את בית המשפט לענייני משפחה בפסיקת דמי מזונות הילדים, הוא גובה ההכנסה של כל אחד מההורים.

לצערנו, מגפת הקורונה גרמה לגל פיטורים אדיר בשוק העבודה בישראל, כך שההכנסה הכספית של הורים רבים נפגעה באופן ניכר. במקרה כזה, ההורה שמקבל את מזונות הילדים ופוטר ממקום עבודתו ידרוש את הגדלת דמי המזונות, ואילו ההורה שמשלם את דמי המזונות ופוטר ממקום עבודתו יטען כי יש להפחית את דמי המזונות. 

מה הפתרון למחלוקות החדשות שצצות לאור משבר הקורונה? 

פתרון בדרך של הסכמה וכבוד הדדי
כאשר יש בין ההורים מערכת יחסים בריאה והבנה משותפת שטובת הילדים היא מעל הכול, ניתן להגיע להבנות ולערוך הסכם מזונות לזמן מוגבל.

במסגרת ההסכם ההורים יוכלו להגדיר את השינוי שיחול בדמי המזונות בהתאם לנסיבות (יגדלו/יפחתו), ויקבעו במסגרתו אילו נסיבות יביאו לפקיעת תוקפו של ההסכם ולחזרה לדמי המזונות הקודמים. 

חשוב לציין כי זוהי דרך המלך שתמנע פגיעה מיותרת בילדיכם המשותפים ותחסוך לכם כסף וניהול הליכים משפטיים מיותרים.

בקשה לסעד זמני דחוף
כאשר מערכת היחסים בין ההורים היא עכורה ולא ניתן להגיע להבנות, אפשר להגיש לבית המשפט בקשה למתן סעד זמני להפחתת/הגדלת דמי המזונות.

במסגרת הליך זה תידרשו להוכיח בפני בית המשפט כל שינוי נסיבות מהותי וממשי שלא מאפשר לכם לעמוד בתשלום דמי המזונות או לחלופין, כי אתם זקוקים באופן נואש להגדלה של דמי המזונות. 

במידה ובית המשפט יתרשם שאכן חל שינוי נסיבות מהותי אצלכם לאור משבר הקורונה, לא מן הנמנע שהוא יורה על שינוי זמני בתשלום דמי המזונות.

עורכי הדין איתי אלמוג ומיכאל פיינברג (צילום: נופר אלמוג ושי בראל)
עורכי הדין איתי אלמוג ומיכאל פיינברג (צילום: נופר אלמוג ושי בראל)

עורכי הדין איתי אלמוג ומיכאל פיינברג מעניקים ייעוץ משפטי איכותי ומעמידים לרשותך את כלל כישוריהם המקצועיים שנרכשו תוך ייצוג לקוחות רבים בתחום דיני המשפחה. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין למזונות ילדים LawGuide.

* לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.