ימי הסגר האחרונים שבאו בעקבות וירוס הקורונה וגזרו על עם ישראל להישאר בד' אמותיו הביאו לעלייה מצערת בעבירות אלימות במשפחה. המציאות שנכפתה על הציבור, של ישיבה יחדיו הובילה למצער גם למצבים שבהם מתרחשים אירועים המובילים גם לאלימות. 

אלימות במשפחה מתרחשת בקרב כל שכבות האוכלוסייה
האלימות במסגרת התא המשפחתי מתרחשת בכל שכבות האוכלוסייה, זו אינה תופעה המתרחשת רק בשולי החברה. אלימות במשפחה משפיעה על כל המשפחה בין אם מדובר באשה, בבעל או בילדים. במרבית המקרים מדובר באלימות של אב כנגד אשתו או כנגד הילדים ואז מטבע הדברים נפגעת מערכת היחסים בין הילדים לאביהם.  

מכל מקום בכתבה זו אסקור את חשיבות מעורבותו של עורך דין פלילי בייצוג של קורבן אלימות במשפחה ומנגד את חשיבות הייצוג של חשוד בעבירת אלימות במשפחה, והדרכים העומדות בפניו הן בהתמודדות עם האישום והן עם הרצון לחזור לחיק המשפחה. 

לפניה ישירה אל עורך דין רוני יאיר, לחץ/י כאן

בתחום האלימות בכלל, מבלי להקל ראש בכל עבירת אלימות באשר היא, אלימות במשפחה נחשבת לאלימות קשה, מאחר שמדובר באלימות כלפי מישהו הקרוב למבצע. פגיעה אלימה באדם קרוב, אישה, אב, או ילדים מעלה כעס בכל השומע על אלימות מסוג זה ובצדק.

במקרים רבים תלונות על אלימות במשפחה מתגלות כתלונות שווא
יחד עם זאת חייבים לזכור שבמקרים רבים תלונות על עבירות אלימות במשפחה מתגלות כתלונות שווא, ולכן יש לבחון בזהירות כל מקרה לגופו כדי להגיע לתוצאות טיפול אופטימליות הן בהגנה על הנאשם והן בהגנה ובתמיכה בקורבן העבירה. 

 בכל מקרה של אלימות במשפחה הקורבן זקוק לליווי מקצועי מול המערכת המשטרתית אשר תפקידה לטפל בתלונה. למשטרת ישראל יש נהלים רבים לטיפול בעבירות אלימות במשפחה, ולכן עורך דין פלילי המלווה נפגעי עבירות אלימות במשפחה חייב לעקוב אחרי הפעילות המשטרתית הנעשית בגין התלונה שהוגשה.

תפקידו של עורך הדין המייצג קורבן עבירת אלימות במשפחה
עורך הדין נדרש בין היתר לעקוב אחרי התפתחות התלונה, לבדוק האם אותר החשוד ו/ או נחקר (לא תמיד החשוד בעבירה מתגורר יחד עם הקורבן, לדוגמא במצב של בני זוג גרושים), והאם נשלח דיווח לרשויות במקרה והקורבן מעוניין בכך. נוסף על כך עורך דין המייצג צריך לעקוב אחרי קיום הנוהל של נפגע עבירה, המחייב דיווח לקורבן עבירה על פעולות הנעשות בקשר לתלונתו. 

ליווי של קורבן אלימות צריך להתבצע גם בהליכים האזרחיים העומדים לרשותו בחוק כגון הוצאת צו הגנה שניתן מכוח החוק למניעת אלימות במשפחה. צו הגנה מסוג זה ניתן במקרים של אלימות במשפחה ומטרתו להגן על בן המשפחה שנפגע. בדרך כלל הצו כולל גם איסור כניסה למקומות מסוימים או יצירת קשר בכל דרך שהיא בין הקורבן ובין מי שהוצא נגדו צו ההגנה.

מומלץ מאוד להיעזר בעורך דין בכל ההליכים שמתנהלים מול בית המשפט, בביצוע מטלות טכניות הקשורות בהוצאת צו ההגנה ובהצגת הדברים בפני בית המשפט באופן משפטי מקצועי כנדרש.

הוצאת צו למניעת הטרדה מאיימת
אפשרות נוספת שנועדה להגן על קורבנות של מעשי אלימות היא הוצאת צו למניעת הטרדה מאיימת. במקרה שבו הקורבן נפגע והוטרד, צו זה מגדיר מעשים רבים כפעולות מטרידות, לדוגמא שליחת הודעות, מעקב, איומים, פגיעה ברכוש, שיימינג ועוד.

גם לצורך הוצאת צו זה רצוי ואף מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין הבקיא בתחום אשר צבר ניסיון רב בהגנה על זכויות נפגעי עבירה בתחום הפלילי במשך שנים רבות. 

ליווי משפטי וייצוג של חשודים בביצוע עבירות אלימות במשפחה
מנגד, גם חשודים בביצוע עבירות של אלימות במשפחה חייבים לקבל ליווי מקצועי. ליווי זה חייב להיעשות בזהירות שכן תוצאותיו יכולות להשפיע באופן משמעותי על חייו של החשוד בעבירות אלימות במשפחה ועל משפחתו ויכולות להיות קריטיות במקרים שבהם יש רצון לחזור לחיק המשפחה.

כפי שכבר ציינתי עבירת אלימות במשפחה נחשבת לעבירת אלימות קשה ולפיכך בתי המשפט נוטים להעניש בחומרה רבה את המבצעים וזאת לעומת העונשים המוטלים על מבצעי עבירות אלימות "רגילות". בבואם לקבוע את העונש, בתי המשפט מתחשבים בפרמטרים רבים כגון אירועים קודמים, תוצאות התקיפה, המצב המשפחתי מאז המקרה, האם התקיים טיפול זוגי או שמבצע העבירה השתתף בטיפול לשליטה בכעסים וכד'.

יש לציין כי קיימים מקרים שבהם לצערנו בני זוג בוחרים להגיש תלונת שווא נגד הבעל או האישה במסגרת הליכי גירושין כדי להפעיל לחץ על הצד השני. במקרה שבו הוגש כתב אישום נגד החשוד, עורך הדין המלווה צריך לבחון בדקדוק את התיק כדי למצוא ראיות לאפשרות שמדובר בתלונת שווא. 

הפניית החשוד בביצוע עבירת אלימות במשפחה לקבלת טיפול מתאים
נדבך נוסף שיש לבדוק בזהירות בכל הקשור לעבירות אלימות במשפחה קשור לאפשרות להחזיר את מבצע האלימות לחיק המשפחה וזאת במקביל להגנה המשפטית עליו. חלק מתפקידו של עורך הדין המייצג לקוח שחשוד בעבירות של אלימות במשפחה הוא לסייע בהפנייתו לגורמי טיפול מתאימים דוגמת סדנת טיפול בכעסים, טיפול זוגי או משפחתי ואף לגישור משפחתי במידת הצורך.

פעולות אלו יסייעו ללקוח להגיע לשלום בית או לחילופין ישמשו לשכנע את בית המשפט בחרטה העמוקה שלו על האירועים שקרו וברצינות כוונותיו, וזאת כדי להשיג הקלה מקסימלית בעונש במקרה של הרשעה. 

חשוב מאוד לבחור מכלל עורכי הדין הפועלים בשוק את עורך הדין בעל הניסיון הרב ביותר בטיפול בעבירות מסוג אלימות במשפחה, על מנת לקבל את התוצאה הטובה ביותר במצב שאליו נקלע קורבן העבירה או החשוד בעבירה. 

עורך דין רוני יאיר, עוסק במשפט פלילי, חוקר לשעבר בתחום הפשיעה החמורה, הנוער והאלימות במשפחה. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לעבירות אלימות LawGuide.
* לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.