בשנים האחרונות, יותר ויותר זוגות שעומדים לפני גירושין בוחרים באפשרות של חתימה על הסכם גירושין. דרך זו נחשבת לאפשרות חסכונית ויעילה יותר לנהל את הליך הגירושין לעומת ניהול התדיינות משפטית בערכאות השונות.
 
במסגרת הליך גירושין, בני הזוג נאלצים להתמודד עם שלל סוגיות הקשורות לפרידה וביניהן חלוקת הרכוש, משמורת הילדים ומזונות הילדים. לצורך ניהול ההליך עומדות בפני בני הזוג העומדים בפני גירושין שתי אפשרויות. אפשרות אחת היא לחתום על הסכם גירושין תוך הגעה להסכמות בנושאים שבמחלוקת, ואילו האפשרות השנייה היא ניהול הליך בפני בית המשפט, באמצעות הגשת תביעות בנושאים הקשורים לגירושין.

ניהול הליך גירושין בפני בית המשפט
כאשר בני הזוג בוחרים לנהל את ההליך בפני בית משפט, הם מחויבים לפעול בהתאם להחלטותיו. בשל אופי ההליך המשפטי, לעיתים קרובות נוצר מצב שבו אחד מהצדדים מוצא את עצמו חסר אונים ומתוסכל אל מול החלטותיו של בית המשפט.
 
מנגד, כאשר בני הזוג בוחרים לחתום על הסכם גירושין, המהווה חוזה מחייב לכל דבר ועניין, השליטה בסוגיות שעל הפרק נמצאת בידיהם. לצורך הגעה להסכם גירושין שיהיה מקובל על שני הצדדים, מקובל לנהל משא ומתן מקדים לחתימה כדי להגיע להסכמות ביחס לנושאים הקשורים לפרידה.

מאחר שלהסכם יש השלכות משמעותיות וכבדות משקל על חייהם של בני הזוג בהיבט האישי והכלכלי, רצוי לפנות לעורך דין שעוסק בתחום הסכמי הגירושין ודיני המשפחה לצורך עריכתו. באמצעות פניה לעורך דין מנוסה ומקצועי הצדדים יוכלו להבטיח שזכויותיהם לא ייפגעו כפועל יוצא מחתימה על ההסכם.

לפניה ישירה אל משרד עו"ד דוד ענקי לחץ/י כאן

אילו סוגיות נהוג להסדיר במסגרת הסכם גירושין?
במסגרת ההסכם נהוג להתייחס לסוגיית חלוקת הרכוש שצברו בני הזוג במהלך הנישואים. במקרה שבו בני הזוג חתמו על הסכם ממון לפני הגירושין, הרכוש יתחלק בהתאם למה שנקבע בהסכם הזה. במקרה שבו לא נערך הסכם ממון, בני הזוג יקבעו בעצמם כיצד יחולק הרכוש ביניהם.

עורך הדין שעורך את ההסכם צריך להקפיד ולפרט בהסכם הגירושין את הרכוש ואת צורת חלוקתו כדי למנוע חילוקי דעות וסכסוכים בנושא זה בהמשך. במסגרת נושא זה הצדדים צריכים להעביר לעורך הדין רשימה שכוללת את כל הרכוש שבבעלותם. רשימה כזו צריכה לכלול בין היתר נכסי נדל"ן, כלי רכב, זכויות בניירות ערך ומניות, זכויות סוציאליות וזכויות פנסיה, חשבונות בנק ועוד. 

משמורת ילדים ומזונות ילדים
נושא נוסף שמוסדר על פי רוב במסגרת הסכם הממון הוא נושא משמורת הילדים. במסגרת סוגייה זו הצדדים יכולים לקבוע כי תתקיים משמורת משותפת על הילד/ים או לחילופין לקבוע  משמורת מלאה לאחד ההורים והסדרי ראייה להורה השני.

נושא מזונות הילדים מהווה כר פורה לסכסוכים בין בני זוג במהלך הגירושין. לכן במסגרת ההסכם חשוב כי בני הזוג יגיעו להחלטה משותפת ביחס לסכום המזונות הראוי שמצד אחד ייתן מענה לצרכים של הילדים ומצד שני יתחשב ביכולתו הכלכלית של האב. חשוב לשים לב כי בהסכם יופיע גם פירוט ביחס לאופן התשלום ומועדו כדי לצמצם ככל האפשר חילוקי דעות בנושאים אלו בעתיד.

כיצד הסכם גירושין מקבל תוקף מחייב כלפי הצדדים?
לפי הדין בישראל, הסכם גירושין יהיה תקף ומחייב רק לאחר שקיבל את אישורו של בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני. לצורך קבלת האישור, בני הזוג נדרשים להגיש בקשה לבית המשפט ולהגיע לדיון. במסגרת הדיון, בית המשפט או בית הדין יוודא כי בני הזוג חתמו על ההסכם מרצונם החופשי וכי הם מבינים את תוכנו ואת משמעותו.

במהלך הדיון, ייתכן כי בית המשפט יעבור על סעיפי ההסכם ויקריא אותם בפני בני הזוג תוך הפניית שאלות כלפיהם ביחס לנושאים שהוסדרו בהסכם. לרוב, ובייחוד כאשר ההסכם נוסח על ידי עורך דין מנוסה העוסק בתחום, בית המשפט נוטה לאשרו. 

עריכת הסכם גירושין על ידי עורך דין מקצועי תחסוך לכם כסף ועוגמת נפש
חשוב לציין כי לחתימה על הסכם גירושין יש אותה משמעות משפטית מחייבת כשל חתימה על כל חוזה אחר ולכן חשוב להסתייע בעורך דין מקצועי ומנוסה בתחום דיני המשפחה כדי שיערוך אותו עבורכם וישמור על זכויותיכם. מומלץ כי עורך הדין שמנסח עבורכם את הסכם הגירושין יהיה בעל ניסיון מוכח בניהול משא ומתן בתחום המשפחה וזאת כדי לסייע לכם להגיע להסכמות בשלל התחומים שעל הפרק.

עורך דין דוד ענקי עוסק בתחום דיני המשפחה והסכמי הגירושין, המשפט האזרחי-מסחרי, פירוק שיתוף, ניהול עיזבונות וירושות ומקרקעין נדל"ן. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין להסכמי גירושין LawGuide

* לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.