לראשונה בהיסטוריית בתי המשפט בישראל הוחלט כי הדיון הצפוי היום בין כותלי בית המשפט העליון בנושא סמכויות מעקב המדינה אחרי אזרחים (איכון הטלפונים הניידים), יצולם ויועבר בשידור חי באינטרנט.

“הדיון שנקבע ליום חמישי, 16.4.2020, בשעה 11:30, יצולם וישודר בשידור ישיר על ידי לשכת העיתונות הממשלתית, וזאת במסגרת פרויקט ניסיוני להעברת שידורים ישירים של דיונים בבית המשפט העליון”, הודיעו בדוברות הרשות השופטת, ועשו היסטוריה. עוד הדגישו: “יובהר כי ככל שיהיה צורך בקיום דיון חסוי בדלתיים סגורות, חלק זה של הדיון לא יצולם ולא ישודר”.

לדברי נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות: “הפרויקט הניסיוני להעברת שידורים ישירים של דיוני בית המשפט העליון רותם את הקדמה הטכנולוגית להגשמת עקרון פומביות הדיון. בשם עיקרון זה, דיוני בית המשפט פתוחים מאז ומתמיד לקהל הרחב הממלא את האולמות - ומעתה יוכל הציבור לצפות בדיונים נבחרים גם בשידור חי. לשידור החי משנה חשיבות בימי מגיפת הקורונה, נוכח המגבלות הקיימות על התקהלות בעת הזו. אנחנו מזמינים את הציבור לצפות בשידורים הישירים ולהתרשם מעבודתו של בית המשפט העליון”.

בעתירה שתידון היום בפני שלושת שופטי הרכב בג"ץ טוענת האגודה לזכויות האזרח, באמצעות עורכי הדין דן יקיר, גיל גן־מור ואבנר פינצ’וק, כי חוק השב”כ אינו מתיר לממשלה להסמיך את השב”כ לעשות שימוש ביכולותיו לנושאים אזרחיים שאינם בתחום הביטחון הלאומי. לפי עמדת האגודה לזכויות האזרח, מדובר בהחלטה בלתי חוקית, המהווה תקדים מסוכן לשימוש בסמכויות הדרקוניות שניתנו לשב”כ למאבק בטרור לצורך אזרחי מובהק. הם מזהירים כי המעקב אחרי מאות אלפי ישראלים יימשך חודשים ארוכים, באופן שיוביל לנרמול המעקבים ולפגיעה מתמשכת וקשה בזכויות חוקתיות.