זה לא סוד שהשהייה הממושכת של בני זוג יחד בשל הגבלות הבידוד הביתי שנובעות מהתפשטות נגיף הקורונה, מציפה משברים ומחלוקות ואכן שיעור הגירושין צפוי לעלות בהתאמה.
לכך לצערי הרב, מצטרפת בתקופת הקורונה, גם עליה של מאות אחוזים במקרים של אלימות במשפחה בין בני זוג, נגד קטינים וכן גם נגד מבוגרים וחסרי ישע.

למרות פניות רבות למשרדי בעניין גירושין במהלך משבר הקורונה, מרבית הפונים מבקשים ייעוץ ראשוני בלבד ומעדיפים להמתין לתום המשבר בכדי לפצוח בהליך הגירושין.
 
הנימוק לדחיית ההליך עד לתום משבר הקורונה בא בין היתר כתוצאה מהמצב הכלכלי ויציאת רבים לחל"ת או בשל פיטורין של מי מבני הזוג.

לפניה ישירה אל משרד עו"ד ומרכז גישור נרקיס לביא, לחץ/י כאן

התלבטויות הפונים לנוכח משבר הקורונה
בשל המשבר הנוכחי, בני זוג רבים מתלבטים ביחס לעיתוי פתיחת הליך הגירושין והשלכותיו, כאשר בין היתר ניתן לציין את המקרים הבאים:

  • כאשר הפונה היא אישה שבעלה בחל"ת או שפוטר מעבודתו, ההתלבטות היא האם נכון כעת לפצוח בהליכים ולקבל מזונות נמוכים נוכח הפגיעה בהכנסת הבעל.
  • כאשר הפונה היא אישה שמצויה בחל"ת או בפיטורין, ההתלבטות היא האם למרות מזונות שישולמו היא תוכל להתקיים בכוחות עצמה.
  • כאשר הפונה הוא גבר שאשתו מצויה בחל"ת או בפיטורין, ההתלבטות היא האם ייפסקו לו מזונות גבוהים נוכח העובדה שהאישה לא עובדת.
  • כאשר הפונה הוא גבר שמצוי בחל"ת או בפיטורין, ההתלבטות היא האם הוא יוכל לעמוד בסכום המזונות שייפסקו והאם יוכל לקיים את עצמו.

המכנה המשותף בכל אחד מהתרחישים הללו הוא המצב הכלכלי בו מצויים בני הזוג נוכח משבר הקורונה והחשש מהלא נודע.

במצב דברים זה, נאלצים בני הזוג להמשיך ולקיים חיי שיתוף חרף המחלוקות ולעיתים גם האלימות וזאת משום החשש לקיומם הכלכלי.

פגיעה בילדים בשל קיומו של סכסוך בין ההורים
למותר לציין, כי מדובר בפצצת זמן מתקתקת וכי הנפגעים הגדולים ביותר ממצב זה הם ילדיהם של הצדדים. אם בטרם המשבר היה אולי ניתן באיזושהי צורה לצמצם את חשיפת הילדים למשברים בין ההורים, הרי שכעת נוכח המשבר והסגר הם חווים את חילוקי הדעות בין ההורים, ולעיתים גם את האלימות המילולית והפיזית ביתר שאת.

אכן, מדובר בהתלבטות ובדילמה לא פשוטה ולשאלה מה נכון? לכך אין  תשובה חד משמעית וכל מקרה ייבחן בהתאם לנסיבותיו.

יחד עם זאת, תמיד יהיה נכון לומר שחברות, זוגיות והורות נבחנים בשעת משבר כאשר כולנו מצפים מהסובבים אותנו לנהוג ביתר סבלנות, אכפתיות והתחשבות. בעניין זה חשוב שבעתיים לזכור כי נאה דורש נאה מקיים.

אף על פי שהתנהגות סבלנית, אכפתית ומתחשבת היא אינה פשוטה בעת הנוכחית בייחוד כאשר אף אחד מאיתנו מעולם לא חווה משבר דומה, אני פונה לכולנו לחשוב טוב טוב על ההשלכות של המעשים בעת הזו ובעיקר על הילדים היקרים לנו מכל.

מקרי אלימות במשפחה בצל משבר הקורונה
כאשר מדובר באלימות אני ממליץ לא להתפשר ולא להמתין. במקרים של אלימות יש לפנות מיד וללא היסוס למשטרה ולאחר מכן לבית המשפט לצורך קבלת צו הגנה או צו הרחקה.

חשוב לציין כי למרות המשבר בתי המשפט לענייני משפחה דנים גם בימים אלו בבקשות למתן צו הרחקה וצו הגנה, מאפשרים להגיש בקשות ליישוב סכסוך ודנים בהחלטות דחופות כמו מזונות ואחזקת קטינים.

עורך דין ומגשר נרקיס לביא עוסק בדיני משפחה וירושה, ענייני גירושין וגישור בגירושין, צוואות, הסכמי ממון וייפוי כוח מתמשך. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לגירושין LawGuide.

* לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.