בכתבה שלפניכם אנסה להבהיר כיצד להסדיר מעמד בישראל לבן/בת זוג זר/ה תוך התייחסות להשפעת נגיף הקורונה על המצב. מטעמי נוחות אכתוב בלשון זכר אך הנהלים דומים כשמדובר בהזמנת בת זוג זרה ובהזמנת בן זוג מאותו מין.

צמצום פעילות לשכות רשות האוכלוסין בעקבות משבר הקורונה
בהתאם להנחיות שר הפנים ומשרד הבריאות, לשכות רשות האוכלוסין עובדות בימים אלה במתכונת מצומצמת במקרים דחופים בענייני מרשם ודרכונים בלבד.
מחלקת אשרות סגורה ומשכך בהנחיית שר הפנים ניתנה הארכה גורפת למחזיקי אשרה שהוכרו כבני זוג של אזרחים ישראלים ושוהים בישראל כדין באשרות מסוג ב/1 או א/5.
מחלקת אשרות וזרים בלשכות השונות סגורות וכל הפגישות שתואמו לחודשים מרץ ואפריל בוטלו מה שללא ספק צפוי לגרום לעומס רב בלשכות בימים שאחרי החזרה לשגרה.
 
לפניה ישירה אל עורך דין דור פנק, לחץ/י כאן

 
במהלך ימים אלה שבהם המדינה מסוגרת, אזרחים רבים מבלים שעות ארוכות בשיטוט במרשתת, מה שהוליד הכרויות חדשות בין אזרחים ישראלים לזרים בין אם בפייסבוק, באינסטגרם או באתרי הכרויות שונים.

צפי לעיכובים וקשיים בקבלת אשרות לזרים עקב התפשטות נגיף הקורונה
לאחר החזרה לשגרה, ככל ויחפוץ בן הזוג הישראלי להזמין את בת זוגו הזרה לישראל, הוא צפוי להיתקל בעיכובים ובקשיים לאור המצב שנגרם בשל התפשטות נגיף הקורונה.
בתקופה זו השמיים סגורים ואין כניסת זרים לישראל, כך שיש להמתין עד לחזרה לשגרה מלאה של רשות האוכלוסין ולפתיחת השמיים לזרים.

נהלי משרד הפנים ביחס לכניסת בן זוג זר לישראל
בהתאם לנהלי משרד הפנים, ישראלי שרוצה להזמין בת זוג מחו"ל צריך לעמוד בדרישות נוהל 5.2.0009 של רשות האוכלוסין. בהתאם לנוהל זה הדרישה הראשונה היא להציג מסמכי סף מאומתים ומתורגמים בתרגום נוטריוני.

את המסמכים יש להציג בפגישה הראשונה ברשות האוכלוסין, אלא שהפגישה הראשונה תתקיים לאחר זימון תור והתעודות צריכות להיות מעודכנות בסמוך למועד הפגישה (תעודת יושר, תעודת לידה, אישורי מצב אישי קודם ונוכחי וכו') לפיכך, מומלץ להמתין עם הנפקת התעודות עד שתדעו את מועד הפגישה שתואמה עבורכם.

גם בימים רגילים העומס במחלקת אשרות הוא רב ומשך ההמתנה לפגישה נע בין 3-6 חודשים במרבית הלשכות אם כי ייתכנו אף עומסים גדולים יותר. כאן המקום לציין ולהדגיש כי בן הזוג הזר אינו רשאי להיכנס לישראל כתייר בתקופת ההמתנה לפגישה גם אם הוא ממדינה הפטורה מאשרת כניסה.

שלבי ההליך לקבלת האשרה עבור בן הזוג הזר מול רשות האוכלוסין
במסגרת הפגישה יש להמציא את מסמכי הסף וכן הוכחות לקיומה של זוגיות, לכן נמליץ לשמור את כל ההתכתבויות ברשת לרבות וואטס אפ, תמונות משותפות, מפגשים משותפים בחו"ל וכל הוכחה אחרת המעידה על קיום הקשר.

לאחר הגשת המסמכים בלשכה יתואם לבני הזוג ראיון שייערך במקביל בלשכה ובנציגות במדינת המוצא של הזר, ובהתאם לתוצאות הריאיון ובחינת הראיות שהוגשו תינתן החלטה.

בהנחה ואישרו כניסה להליך המדורג, בן הזוג הזר צפוי לקבל אשרה מסוג ב/1 המאפשרת שהייה ועבודה בישראל. לאחר שלוש שנים במעמד זה ניתן להגיש בקשה לשדרוג המעמד לא/5 עבור תושב ארעי, ובסיום ההליך כעבור שבע שנים בסה"כ אפשר להגיש בקשה למעמד של תושב קבע.

ככל ובני הזוג נישאים במהלך התהליך הטיפול עובר לנוהל מקביל של טיפול בבני זוג נשואים.

עצות להצלחה בקבלת האשרה לבן הזוג הזר

הניסיון מלמד כי נקיטה בצעדים הבאים תוכל לסייע לבן הזוג הזר שמבקש את האשרה לייעל ולקצר את ההליך בפני רשות האוכלוסין במשרד הפנים: 

  • תיעוד של כל ההוכחות על הקשר.
  • הכנת כל מסמכי הסף מאומתים ומתורגמים כנדרש מבעוד מועד.
  • איסוף והכנה של תמונות מעודכנות, מכתבי תמיכה רבים מחברים ומשפחה והצגת הוכחות חיצוניות יצירתיות על הזוגיות.
  • מענה ישיר ולא מתחכם לשאלות שנשאלות במהלך הריאיון.

חשוב לציין כי מומלץ ביותר לקבל ייעוץ משפטי מעו"ד העוסק בתחום ההגירה לישראל לפני תחילת התהליך לקבלת האשרה עבור בן הזוג הזר. עו"ד מקצועי בעל ניסיון בתחום האשרות יוכל לסייע רבות לבני הזוג בהבנת שלבי התהליך והדרישות שמעמיד משרד הפנים בדרך לאשרה המיוחלת.

עורך הדין דור פנק (צילום: דניאל פנק)
עורך הדין דור פנק (צילום: דניאל פנק)

עו"ד דור פנק, עוסק בדיני הגירה ואשרות, ייצוג בפני משרד הפנים והסדרת מעמד בישראל, ובעל למעלה מ-17 שנות ניסיון. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לאזרחות ישראלית ואשרות LawGuide.

* לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.