בהתאם למצב בשטח, מסתמן כי תנאי סף לקבלת האזרחות הפורטוגלית יהיה מגורי קבע של שנתיים בפורטוגל. החדשות הטובות, הן כי השינוי יכנס לתוקף רק בינואר 2022 ועד אז אפשר להגיש בקשות לאזרחות בהתאם לקריטריונים הישנים.

הקשחת התנאים לקבלת אזרחות פורטוגלית עבור יהודים צאצאי מגורשי ספרד
לאחרונה, הועלתה הצעת חוק של הפרלמנט הפורטוגלי להגביל את תנאי קבלת האזרחות הפורטוגלית עבור יהודים, צאצאי מגורשי ספרד. בבסיס השינוי ישנה דרישה למגורי קבע של שנתיים בפורטוגל כתנאי לקבלת האזרחות והדרכון הפורטוגלי.
 
לפניה ישירה אל משרד עורכי דין ערן וגנר, לחץ/י כאן

הצעת החוק נתמכת על ידי מפלגות הקואליציה וקיימת סבירות גבוהה שהיא תאושר. יחד עם זאת, יתכן שהנוסח הסופי יהיה מרוכך יותר ולא יכלול מגורי קבע של שנתיים בפורטוגל כתנאי לקבלת האזרחות הפורטוגלית, אלא הוכחת זיקה לפורטוגל בדרכים אחרות.

בכדי ששינוי החוק ייכנס לתוקף דרוש גם אישורו של נשיא פורטוגל ועמדתו בנושא לא ידועה. אם תתקבל הצעת החוק, למעשה ייסתם הגולל על אפשרות הסדרת האזרחות הפורטוגלית עבור ישראלים ויהודים, צאצאי מגורשי ספרד.

למעוניינים להוציא דרכון פורטוגלי מומלץ לפעול מוקדם ככל האפשר
זאת מכיוון שקשה לראות אפשרות שמועמדים לקבלת האזרחות יגורו שנתיים בפורטוגל. לפיכך, ההמלצה לכל מי שמעוניין להסדיר את האזרחות היא לפעול במהרה במהלך השנה וחצי הקרובות כדי לא לפספס את ההזדמנות לקבל דרכון פורטוגלי.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי יישום החוק עד כה הביא לעלייה מעריכית במספר המבקשים כך שיש עומס רב על המערכת. כך לדוגמא, בשנת 2017 הוגשו כ-2,000 בקשות לאזרחות פורטוגלית, בשנת 2019 הוגשו כ-21,000 בקשות, ורק בחודש ינואר 2020 הוגשו כבר כ-4,000 בקשות.

חברות מסחריות מביאות לזילות של האזרחות הפורטוגלית
הסיבה העיקרית לשינוי המוצע היא כי תופעה זאת הביאה לעליה עצומה במספר החברות המסחריות שעוסקות בתחום בעיקר בישראל ובתורכיה. אותן חברות סוחרות באזרחות הפורטוגלית ומביאות לזילות של האזרחות הפורטוגלית. 

פעילות זו מתבצעת על ידי שימוש באמצעי שיווק ופרסום אגרסיביים במדיה וברשתות החברתיות תוך מתן דגש להטבות שהדרכון הפורטוגלי מביא עימו. בין שלל ההטבות ניתן לציין עבודה, מגורים ולימודים במדינות האיחוד וכניסה לארה"ב ללא ויזה.

כל זאת בניגוד גמור לרוח החוק המקורי המבוסס על הקשר בין צאצאי אנוסי ספרד למדינת פורטוגל, ולא להטבות שניתנות מכוח חברותה של פורטוגל באיחוד האירופאי.

בקשות אזרחות שיוגשו עד לינואר 2022 ייבדקו לפי הקריטריונים הישנים
לסיכום, בהנחה והשינוי לחוק יתקבל, לא תהיה אפשרות מעשית להסדיר את קבלת האזרחות הפורטוגלית ללא מגורי קבע בפורטוגל. יחד עם זאת, עדיין יש אפשרות להגיש בקשות לקבלת האזרחות הפורטוגלית עד חודש ינואר 2022. בקשות אלה תיבדקנה לפי הקריטריונים הישנים, דהיינו ללא צורך לגור שנתיים בפורטוגל כתנאי לקבלת האזרחות הפורטוגלית.

עורך הדין ערן וגנר (צילום: סטלה ביג'ו)
עורך הדין ערן וגנר (צילום: סטלה ביג'ו)

עו"ד ערן וגנר, גנאולוג ונוטריון עוסק בהסדרת אזרחות אירופאית מזה 20 שנה, מתמחה בהסדרת אזרחות פורטוגלית ומנהל פורום לאזרחות זרה באתר LawGuide. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לדרכון פורטוגלי ואזרחות פורטוגלית LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.