המצב הביטחוני בישראל, כמו תחושת הביטחון האישי של כל אחד מאתנו, אינו משתפר עם השנים, כאשר יום אחרי יום אנו עדים לאירועים פליליים וביטחוניים קשים במשעולי ארצנו היפה. יותר ויותר אזרחים מבינים כי כוחות הביטחון אינם ערוכים לתת מענה בטחוני בכל מקום ובכל שעה, וטוב נעשה אם כל אחד מאתנו יבחן היטב מה הוא יכול לעשות בכדי להגן על עצמו ועל יקיריו. זה אינו מסע הפחדה ואין באמור בכדי לחדש דבר לאיש מהקוראים, זו המציאות שבה כולנו חיים יום יום.
 
יש לך שאלה בנושא? היכנס עכשיו לפורום רישיון נשק

 
הבעיות הכרוכות בהגשת בקשה מקוונת להוצאת רישיון נשק
 
האגף לרישוי כלי ירייה ["האגף"] הקים אתר מקוון להגשת בקשות לקבלת רישיון לכלי ירייה ועל פניו, אתר זה אמור להקל על אזרחי המדינה המתאימים לקבל את מבוקשם. אך מבחן המציאות מגלה אחרת. עם הגשת בקשה מקוונת, לא מתקבל פידבק כלשהו לשאלות הבאות:

  • האם המסמכים הוגשו בצורה נכונה?
  • האם המסמכים שהגשתי מתאימים?
  • האם אני נדרש להגיש מסמכים נוספים?
  • ועוד שורה ארוכה של שאלות

ככל שהתבחין המבוקש מורכב יותר כגון "עיסוק בישוב זכאי" או "חקלאי מוכר", גוברים הסיכויים כי הבקשה תידחה, רק בשל אי הגשת מסמכים מתאימים או הוכחות מספיקות.

מתוך ניסיונו של הכותב, האגף אינו ממהר להעמיד את המועמדים על שגיאתם. רק לאחר תקופה של שבועות (אם לא חודשים) מקבל המועמד תשובה לאקונית שמא בקשתו נדחתה עקב "אי עמידה בתבחינים המפורסמים" וזאת מבלי להסביר בדיוק מה חסר, מה לא ברור ומה עוד נדרש.

לעיתים בקשות נופלות רק בשל חוסר במסמך פעוט המצוי בהישג ידו של המועמד. מצב זה עולה לא רק כאשר מבקשים רישיון חדש, אלא חוזר על עצמו גם כאשר מבקשים לחדש תוקף לרישיון קיים.

לא ניתן לפנות ישירות בטלפון לפקידים באגף לרישוי כלי ירייה
הביורוקרטיה של האגף אינו שונה מזו של כל גוף ממשלתי אחר וחבל שכך. בעבר היה ניתן לדבר טלפונית ישירות עם פקיד הרישוי אך מזה שנים שניתן לפנות רק למוקד הטלפוני. המוקדנים אינם יכולים או רשאים להסביר את הנימוקים לדחייה ולעתים אינם יודעים להסביר, גם אם רצו. הם מהווים ערוץ "מסנן" ללשכות השונות כאשר ישיבו את פני הפונה במענה של "נציג הלשכה יחזור אליכם תוך שישה ימי עסקים".

אם, כפי שקורה כמעט תמיד, פספסתם את השיחה מקו חסוי תידרשו להתחיל את התהליך מהתחלה. אם תרצו, תוכלו לוותר על יום עבודה ולהגיע ללשכה, לדבר עם פקיד ולעתים זה יעזור, אך האם לא היה רצוי לחסוך את כל הטרטור מראש?

עורך דין בעל התמחות בתחום רישוי הנשק יכול לקצר משמעותית את תהליך הרישוי
עורך דין המתמחה בתחום רישוי נשק ידע לבחון את התאמתכם והסיכויים שלכם לקבל רישיון לנשק, תוך שהוא לוקח בחשבון את הדרישות המפורסמות על ידי האגף וגם את הדרישות המוכרות לו (שאינן מפורסמות) מתוך ניסיונו המקצועי. בין שלל התנאים ניתן לציין תיקים פליליים בעברכם, בעיות רפואיות, דרישה למסמכים נוספים מעבר למפורטים באתר המקוון (ויש המון כאלה) ועוד פרמטרים רבים אשר מוכרים לעורך הדין היטב עקב עיסוקו בתחום.

קחו לדוגמא בקשה לרישיון ארגוני לנשק המחייב בדיקת כשרות נפשית. לרוב מועמדים ניגשים לבדיקה זו בביטחון מתוך אמונה אישית של "אני לא מסוכן אז מה יש לי לדאוג?" ופתאום מקבלים הודעה כי נכשלו בבדיקה. חשוב לציין כי מדובר בבדיקה לא פשוטה הכרוכה במבחן אמריקאי של מאות שאלות ושיחה פרונטלית עם פסיכולוג/ית. האם באמת חכם לגשת למבדק שכזה ללא הכנה?

עורך דין מנוסה בתחום רישוי הנשק יכול לחסוך הליכים ביורוקרטיים ועוגמת נפש
עורך דין המתמחה בתחום יחסוך לכם כאב ראש וייאוש הנובעים מהליכים ביורוקרטיים, יוודא שאתם מתאימים ויידע לומר לכם מהם הסיכויים להצלחת בקשתכם עוד לפני הגשת החומר. עו"ד ידאג לגבש את כלל המסמכים הנדרשים והמתחייבים (בהתאם לכל תבחין) מבעוד מועד כך שכל שיישאר לכם זה להמתין לקבלת הרישיון המיוחל.

עורך הדין אוהד מגורי (צילום: שני אטדגי רבייב)
עורך הדין אוהד מגורי (צילום: שני אטדגי רבייב)

עורך דין אוהד מגורי מתמחה ברישוי נשק, ועוסק בתחום הפלילי והתעבורתי ומנהל פורום רישיון נשק ורישוי כלי ירייה. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לרישוי נשק LawGuide.
* לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.