מדובר בזוג עם 6 ילדים, במשמורת האם. האב אינו מקיים את הסדרי ראיה שנקבעו בהסכמתו, וטוען להגנתו כי אינו מסוגל עקב עבודתו במשמרות. האם טוענת שכל נטל גידול הילדים מוטל עליה, ושאי קיום הסדרי הראיה פוגע גם בה וגם בילדים, ומכאן שיש להגדיל את דמי המזונות.
 
לפניה ישירה אל עורכת דין וטוענת רבנית גיתית נחליאל, לחץ/י כאן

 
בית המשפט פסק כי סכום המזונות יוגדל ב-800 שקלים לחודש
האב כבר משלם 8,300 ₪ מזונות לחודש, מתוך משכורת של 12,000 ₪ נטו. אף על פי שמדובר במזונות סבירים עבור שישה ילדים, ברור שכבר כבר קיים נטל כספי משמעותי על האב. למרות זאת הגדיל בית המשפט את דמי המזונות ב-800 ₪ לחודש. 

השופט הדגיש כי סירובו של האב להשקיע מעצמו ומזמנו בילדים פוגע בהם, פוגע באם ומהווה התנהגות לא ראויה. קיום קשר ראוי עם הילדים באמצעות הסדרי ראייה הינו בגדר חובה משפטית ומוסרית: "להורה....קיימת חובה לסייע באמת אגב מאמץ סביר והוגן, גם אגב השתדלות בגידול הילדים, השגחה עליהם ותרומה משמעותית גם בעצמו (ולא על ידי הסבים שהם בגדר תוספת מבורכת)."

 האם אינה "בייבי סיטר" מובנה
בנוגע לפגיעה באם כתב בית המשפט "אישה היא אדם שווה זכויות ובעל אוטונומיה אישית. אין מדובר בסוג אדם שאינו זכאי לחירות אישית...ואם אינה "בייבי סיטר" מובנה הצריך לדאוג לבדו לילדי בני הזוג..".. הוא הוסיף "ודוק סבור אני כי ראויה האם לכמה שעות חופשה ופנאי לפחות פעם בשבוע, גם מידי סוף שבוע שני, ועלות שכזו תגיע בקלות דמי שמרטף לסך של כ-800 ₪ בחודש, סך שיש בו גם לשקף נורמה ראויה."
 
הגדלת המזונות, כתב השופט, מהווה הן פיצוי לאם המטפלת והן ביטוי למורת רוח בית המשפט מהתנהגות האב.

כמה נקודות חשובות עולות מפסק הדין
במציאות העצובה של היום, אבות רבים אינם זוכים למלא את חלקם בגידול הילדים. לעיתים האשמה בהם, לפעמים באם. לעיתים קרובות החברה הסובבת והמערכת המשפטית אינם מסייעים לשמור על הקשר החיוני בין האב ובין הילדים בתקופה שלאחר הגירושים. פסק הדין מדגיש שמדובר בפגיעה קשה בכל המעורבים: באבות עצמם, באימהות המטפלות ובראש ובראשונה - בילדים.

הורה שאינו מקיים את הסדרי הראיה עם ילדיו ישלם על כך מכיסו
פסק הדין גם מבהיר שהורים שאינם מקיימים הסדרי ראיה עם הילדים ישלמו על כך מכיסם. אמנם לא כופים ביקורי ילדים על הורים עקב חשש מפני פגיעה בילדים. אך עם זאת שום תירוץ (כגון דמי מזונות גבוהים, עבודה במשמרות וכיו"ב), לא יפטרו אב מן החובה להשקיע מעצמו ומזמנו בילדיו. 

לבסוף, פסק הדין גם נוגע לסוגיה חשובה נוספת והיא ניצולה של האם בטיפול בילדים. למעשה, סירוב האב לשאת בחובות ההורות יחד עם האם מטילה עליה עבודה ללא שכר וללא תנאים הוגנים כגון חופשות וסופי שבוע. תופעה זו משקפת בעיה רחבה של העדר הכרה בעבודות בית, שפוגעת קשות במעמדן של נשים רבות. פסק הדין חותר לתקן את המעוות גם בהקשר הזה. 

ב"כ התובעת עו"ד שירן כהן דניאל

ב"כ הנתבע עו"ד סמי ישראל

בפני כב' השופט ארז שני

עורכת הדין גיתית נחליאל (צילום: גארי רוזנברג)
עורכת הדין גיתית נחליאל (צילום: גארי רוזנברג)

גיתית נחליאל היא עורכת דין וטוענת רבנית העוסקת בתחום המשפחה והירושה. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין להסדרי ראיה LawGuide.
*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.