הכתבה נכתבה בשיתוף LawGuide

כתבה זו תעסוק בפתרונות אפשריים לחייבים בכל הקשור לדרכי התמודדות עם חובות ותיקים בהוצאה לפועל מבחינה משפטית.
 
נכון לשנת 2020 ישנם חייבים רבים בישראל אשר נפתחו נגדם תיקים בהוצאה לפועל בשל סיבות שונות. בחלק מהמקרים מדובר בחובות שנצברו בגין אי תשלום דמי שכירות, אי עמידה בהלוואות, אי תשלום לספקים וכו'.
 
לפניה ישירה אל משרד עו"ד יוסי טויזר, לחץ/י כאן

פתיחת הליכי הוצאה לפועל מלווה בנקיטת הגבלות פוגעניות על החייב
במסגרת תיקים שנפתחו נגד חייבים בהוצאה לפועל ננקטים נגדם הליכים פוגעניים ביותר והגבלות שמקשות מאוד על ההתנהלות הכלכלית השוטפת. בין שלל ההגבלות ניתן לציין עיקולי משכורת, עיקולי חשבון עו"ש, עיקולי מיטלטלין, הגבלת רישיון נהיגה, עיכוב יציאה מהארץ ועוד.

לחייבים קיימות מספר אפשרויות להתמודד עם ההליכים הפוגעניים שננקטים נגדם על ידי הזוכים (הגורמים שלהם הם חייבים כסף) תוך שימוש במערכת ההוצאה לפועל:

1.      הגשת התנגדות
כאשר מדובר באדם אשר נפתח נגדו תיק בהוצאה לפועל אם בגין תביעה על סכום קצוב, או בקשה לביצוע שטר, קיימת בפניו אופציה להגיש התנגדות לתיק במסגרת הזמן המיועד תוך 30 ימים מהמועד שבו החייב קיבל את האזהרה.

הגשת התנגדות מצד החייב היא למעשה התנגדות לחוב כאשר ניתן להגיש התנגדות מלאה או חלקית. לאחר קבלת ההתנגדות יעוכבו ההליכים, דהיינו לא יהיה ניתן להטיל נגד החייב עיקולים או לנקוט נגדו בהליכים, והתיק יעבור לדון בפני בית המשפט עד שיוכרע האם מגיש ההתנגדות אכן חייב כסף או לאו.

במידה והחייב השתהה ולא הגיש את ההתנגדות במועד עליו להגיש התנגדות + בקשה להארכת מועד ובנוסף בקשה לעיכוב הליכים בפני בית המשפט שאליו עבר התיק. זאת מאחר שלא הגיש את ההתנגדות במועד.

2.      טענת פרעתי
במסגרת הגשת בקשה זו ללשכת ההוצאה לפועל החייב יכול לטעון כי הוא פרע את החוב כולו את חלקו. מדובר הלכה למעשה בבקשה לסגירת התיק או הקטנת החוב מצד החייב בשל פירעון החוב.

3.      צו תשלומים
כאשר מדובר בתיק אחד שיש לחייב אשר חייב את הכספים לזוכה, הוא יכול לבקש צו תשלומים אשר במסגרתו יפרוס את החוב עד לתקופה של ארבע שנים בהתאם לגובה החוב.

4.      איחוד תיקים 3%
אפשרות נוספת עבור חייב שיש לו מספר תיקים בהוצאה לפועל, היא לבקש איחוד תיקים 3%. כך, החייב יוכל לשלם 3% מסך כל החוב בתיקים שנפתחו נגדו מידי חודש עד לפירעון החוב.

5.      הגעה להסדר מול נושים
בפני החייב קיימת אפשרות להגיע להסדרים אל מול הנושים כאשר התיקים ישנים והזוכים לא הצליחו לגבות את החוב מסיבות כאלו או אחרות. מדובר בנסיבות שבהן לחייב או לבני משפחתו יש סכום כסף מספיק כדי להגיע להסדרים שבמסגרתם החייב לא משלם את מלוא החוב בהוצאה לפועל אלא רק את חלקו בהתאם לנסיבות המקרה.

6.      פתיחה בהליך חדלות פירעון
עבור חייב שיש לו חובות ומספר תיקים בהוצאה לפועל ולא מתאים לו אחד ההליכים שצוינו עד כה, הרי שהפתרון הינו לפנות להליך של חדלות פירעון בהוצאה לפועל אם גובה החוב עד 150 אלף שקלים. אם סכום החובות הוא מעל ל-150 אלף שקלים, החייב יידרש להגיש את הבקשה לפתוח בהליך חדלות פירעון לממונה על הליכי חדלות פירעון.

יצוין כי מי שסך חובותיו אינו עולה על 50 אלף שקלים יוכל ללכת להליך של חדלות פירעון בהוצאה לפועל במקרים חריגים בלבד. עם זאת, קיימת בפניו האופציה להגיש צו תשלומים, לבקש איחוד תיקים אם יש לו מספר תיקים, להגיע להסדרים מול הנושים, או במידה ויש לו טענות כלפי החוב להגיש התנגדות.

עורך דין יוסי טויזר עוסק בהכנת בקשות וייצוג מלא לפי החוק החדש לחדלות פירעון (פשיטת רגל), וכן בקיא בייצוג חייבים וזוכים למול כל לשכות ההוצאה לפועל בארץ. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין להוצאה לפועל LawGuide.
*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.

הכתבה נכתבה בשיתוף LawGuide