פעילויות חינוכיות ולימודיות רבות מתקיימות מחוץ לכותלי בית הספר, במסגרת סיורים/ טיולים כאשר פעמים רבות מתלווים לפעילות הורים מלווים. נשאלת השאלה - מיהו הגורם האחראי לשלומם ולבטיחותם של ההורים המלווים, ומה הדין במקרה שנפגעו במהלך השתתפותם בפעילות שכזו?
 
מערך החינוך הוא האחראי על שלומם ובטיחותם של המשתתפים בפעילות בית ספרית. למשרדנו הגיעה תביעה שיסודה בפגיעת גוף שנגרמה לאשה כבת 35 ממרכז הארץ, אם לתלמיד בית ספר, אשר נפגעה במהלך השתתפותה כהורה מלווה בפעילות סיור לילה לימודי.
 
לפניה ישירה אל עורכת דין ענת אשכנזי, לחץ כאן
 
האם המלווה נפלה בשל מדרגה חסרה ונחבלה קשות בקרסול ובברכיים 
בשעות הערב המאוחרות הגיעו משתתפי הסיור לביקור במרכז מבקרים לימודי, ובשל מדרגה חסרה ובהיעדר תאורה מתאימה, התובעת נפלה לעיני ההורים והתלמידים ונחבלה קשות, בעיקר בקרסול ובברכיים.

לאחר התאונה ובמשך זמן ממושך התובעת נעזרה בקביים להליכה, ועברה טיפול שיקומי ארוך. מאז התאונה וכתוצאה ממנה התובעת סובלת מחוסר יציבות, נעדרה רבות מעבודתה ואף פוטרה ממנה בשל כך ונקלעה למצב נפשי קשה. 

יש לציין כי לכל אורך הסיור התובעת נעלה נעלי ספורט ונשמעה להוראות הצוות החינוכי. 

ביטוח תאונות אישיות לתלמידים מעניק כיסוי ביטוחי גם להורים מלווים בפעילות בית ספרית
ביטוח תאונות אישיות לתלמידים הינו ביטוח חובה המחויב על פי חוק. הכיסוי בפוליסה כולל גם ביטוח מפני פגיעות שנגרמות להורים כאשר הם משמשים כמלווים בעת פעילות מטעם בית הספר. 

ואכן - משרדנו הגיש בתחילה תביעה נגד החברה המבטחת את התלמידים בביטוח תאונות אישיות, ומשהוכרה הפגיעה וצורפה תעודה רפואית מטעם מומחה בתחום האורתופדי - התובעת קיבלה מחברת הביטוח פיצוי בסך של 40 אלף שקלים. 

נוסף על כך, משרדנו הגיש תביעה לבית משפט כנגד הבעלים של מרכז המבקרים אשר היה אחראי על תחזוקת המרכז, תקינותו ובטיחותו. הלכה ידועה היא כי הבעלות או ההחזקה במקרקעין מטילה חובת זהירות מושגית וקונקרטית על הבעלים ו/או המחזיקים ו/או המנהלים של המקרקעין, כלפי המבקרים בהם.

בעל מרכז המבקרים הפר את חובת הזהירות שלו כלפי האם המלווה וחויב לפצותה על נזקיה
במקום שבו אירעה לאישה התאונה הייתה חסרה מדרגה, והבעלים של האתר לא התריע, לא הציב שילוט המתריע על קיומו של המפגע ולא גידר את המדרגה החסרה, ולפיכך האחריות לתאונה ולנזק שנגרם לאם המלווה רובצים לפתחו.

משרדנו הפנה את התובעת לקבלת חוות דעת רפואית בתחום האורתופדיה, מומחה שבדק אותה ואת המסמכים הרפואיים קבע שהיא סובלת מנכות צמיתה בשיעור של 15%. לאחר הכנת תחשיב נזק מקיף מטעם התובעת תוך התייחסות להפסדי השתכרותה לעבר ולעתיד, כאבה וסבלה והוצאותיה הרפואיות, הצדדים הגיעו לפשרה אשר לפיה התובעת תקבל פיצוי כספי בסך של 297 אלף שקלים.

עורכת דין ענת אשכנזי עוסקת בדיני נזיקין, תאונות ילדים ותלמידים, נזקי גוף, רשלנות רפואית, תאונות דרכים, תאונות עבודה, נזקי רכוש וביטוח. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לתאונות ילדים ותלמידים LawGuide.

עורכת הדין ענת אשכנזי (צילום: תומר יעקובסון)
עורכת הדין ענת אשכנזי (צילום: תומר יעקובסון)

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.