עם פרוץ מגפת הקורונה מצאו את עצמם עשרות אלפי בעלי עסקים מתקשים בגביית כספים מלקוחות. הסחרור הכלכלי שאליו נקלעו בעלי חוב רבים עקב השבתת המשק והפגיעה האנושה בהכנסות, גרם להם שלא לעמוד בהתחייבויותיהם. מצב זה הוביל לכך ששיקים רבים שבעלי חוב אלו משכו, חזרו עקב אי פירעון.
 
כאן המקום להדגיש, שמשמעותו המשפטית של שיק שחזר היא כשל שטר. עם חילולו של השיק ניתן לגבות אותו באופן מידי בהוצאה לפועל ללא צורך בפניה מקדימה לבית המשפט. בהקשר זה לא משנה מה סכומו של השיק וההתייחסות אליו תהיה זהה בין אם מדובר בשיק על סך של 100 שקלים ובין אם מדובר בשיק על סך של 100 אלף שקלים.
 
לאחרונה אנו שומעים חדשות לבקרים כי שיקים שחוללו בתקופת הקורונה לא יגרמו להגבלת חשבון הבנק של אדם.
 
לפניה ישירה אל משרד עו"ד גיא סרוסי, לחץ/י כאן

מה זה אומר?
לפני שהקורונה נכנסה לחיינו, אדם שהחזיק חשבון בנק ומשך שיקים היה יכול לעמוד בפני הגבלת החשבון, דהיינו אי אפשרות לביצוע כל פעולה בחשבון אם יותר מ-10 שיקים שהוא משך היו חוזרים בעקבות אי פירעון.
 
בתאריך ה-10.6.20 ועדת החוקה של הכנסת אישרה תקנות שקבעו ששיקים אשר סורבו בתקופה שבין ה-4.3.20 ועד ה-22.6.20 לא ייחשבו כשיקים אשר באים במניין השיקים הקבועים בחוק לצורך הגבלת חשבון הבנק. מכאן, שגם אם חזרו לאדם יותר מ-10 שיקים בתקופה שבין ה-4.3.20 עד ל-22.6.20 לא יוגבל חשבון הבנק שלו.
 
השיקול ההגיוני ברור, שכן תקופת הקורונה יצרה בור כלכלי עמוק עבור רבים, דבר שהוביל לחקיקה שנועדה למנוע קריסה כלכלית של מאות אלפי אזרחים.

תביעת שיקים חוזרים בהוצאה לפועל (צילום: עו"ד גיא סרוסי):

אז מה עושים עם שיק שחזר בתקופת הקורונה?
מה שחשוב להבין ולדעת, זה שלמרות קיומה של הוראת החוק שקובעת שחשבונו של אדם לא יוגבל למרות שהוא לא פרע מעל 10 שיקים בתקופת הקורונה, אין כל מניעה לתבוע את אותו אדם במסגרת ההוצאה לפועל בגין חילול השיקים.

לדוגמה, אם שמעון נתן ליוסי שיק בתקופת הקורונה והשיק חזר, יוסי יוכל לתבוע את השיק בהוצאה לפועל ולקבל את כספו משמעון, זאת ללא קשר לתקופת הקורונה. הדבר יפה לשיק אחד, או לכל מספר של שיקים.

לפיכך, הדבר הנכון לעשות מיד עם היוודע על כך שאנחנו מחזיקים בשיק שחולל, היא לתבוע אותו באמצעות ההוצאה לפועל ולהעביר את נטל ההוכחה לנתבע שחייב לנו כסף.

עורך הדין גיא סרוסי (צילום: אביעד פוקס)
עורך הדין גיא סרוסי (צילום: אביעד פוקס)

עורך דין גיא סרוסי מתמחה בתחום ההוצאה לפועל, בעל ניסיון עשיר בייצוג של זוכים בגביית חובות ושל חייבים בהליכי פשיטת רגל, איחוד תיקים, טענת פרעתי, ביטול עיכוב יציאה ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לגביית חובות LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.