מהפכה של ממש עברה על המעסיקים במדינת ישראל- החל מתאריך 19.6.2012 שבו נכנס החוק להגברת האכיפה של דיני עבודה לתוקף, פקח (ממונה בלשון החוק) יכול להטיל עליהם קנס שנע בין 2,000 שקלים ועד ל-70 אלף שקלים. גובה הקנס ייקבע בהתאם לחומרת ההפרה שביצע המעסיק כלפי עובדיו. בין שלל ההפרות שמופיעות בחוק ניתן לציין בין היתר הפרת חובת ניהול פנקסי חופשה ושעות עבודה כמו גם אי תשלום של שכר מינימום.
 
לפניה ישירה אל עורך דין אייל ירקוני לחץ/י כאן

סוגי ההפרות וסכומי העיצומים שמוטלים בגינן
החוק מחלק את ההפרות לשלושה סוגים, לשם הפשטות נכנה אותן "קל", "בינוני" ו- "כבד". כדי לעשות סדר ריכזנו את עיקר העיצומים בטבלה הבאה, ולמעשה ההפרות ה"כבדות" ביותר הן הזכויות הכי בסיסיות של העובדים, ולהיפך.

סוגי הפרות ועיצומים כספיים  (צילום: עו''ד אייל ירקוני)
סוגי הפרות ועיצומים כספיים (צילום: עו''ד אייל ירקוני)

מה ניתן לעשות אם הוטל עיצום? מי מטיל אותו?
לפני שהממונה מטיל עיצום הוא חייב לשלוח התראה לפני הטלת עיצום ולמעסיק יהיו 30 יום לטעון בכתב מדוע הממונה טועה. אם המעסיק לא יגיש טיעון, יראו בכך הודעת תשלום מטעם הממונה.

אם הוטל עיצום כספי, למעסיק יש את הזכות לפנות לוועדת ערר. חשוב לציין כי בדומה לעררים אחרים בחוקים דומים, עצם הגשת הערר אינה מונעת את החובה לשלם את סכום הקנס. על ועדת ערר ניתן להגיש ערר לבתי הדין המנהליים (בתי המשפט המחוזיים).

אז איך נמנעים מהטלת עיצומים?
העצה המתבקשת היא כמובן "פנו לעורך דין טוב לדיני עבודה שייעץ לכם", עם זאת המלצתנו במקרה זה היא דווקא שונה בתכלית.

ראשית ההמלצה שלנו היא שהמעסיק יכיר היטב את חובותיו כמעסיק. אין מדובר במשימה קשה מידי, וניתן לבצע אותה באמצעות לימוד עצמי באתרי אינטרנט (לדוגמה אתר זכותי) או על ידי ישיבה של שעה עם עורך דין שעוסק בתחום.

במקביל, ולשם מניעת הטלת קנס במקרה של הפרה שבכל זאת התרחשה או טענה להפרה מצד עובד, אנו ממליצים למעסיקים להטמיע בארגונים שלהם את פתרון "הגישור המהיר" (גגלו, או כנסו לאתר איגוד המסעדות שכבר הטמיע אותו). בפניה להליך של גישור מהיר כל סכסוך עם עובד יתחיל בגישור, וזאת במקום בפניה של העובד לממונה.

מנכ"לים ומזמיני שירות מחברות כוח אדם - היזהרו!
החוק קובע באופן מפורש חובה אישית למנכ"לים של חברות, כלומר גם כאשר מדובר בחברה בע"מ וייתכן שמדובר בהפרה שביצע אחד מהמנהלים הזוטרים, מי שישלם את הקנס המנהלי, הוא לא אחר מאשר המנכ"ל בעצמו.

גם מי שמעסיק עובדים באמצעות חברות כוח אדם (לרבות עובדי ניקיון, אבטחה, מטבח וכיו"ב) אינו חסין בפני הקנסות המנהליים, כאשר גם עליו מוטלת חובת פיקוח על תנאי העסקתם של העובדים בחצרו. כמובן שיש לקרוא את החוק באופן מלא ואין לראות באמור כאן כתחליף לייעוץ משפטי.

עורך דין אייל ירקוני עוסק בדיני עבודה וגישור, משפט מסחרי, דיני משפחה ומקרקעין. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לייצוג מעסיקים LawGuide.

עורך הדין אייל ירקוני (צילום: אסנת רום)
עורך הדין אייל ירקוני (צילום: אסנת רום)

* לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.