במקרה של מעורבות בתאונת דרכים, נהג, נוסע או הולך רגל שנפגעו ונגרם להם נזק גופני או נפשי זכאים לקבל פיצויים מחברת הביטוח. במקרה של מוות כתוצאה מתאונה דרכים, עזבונו של הנפטר או התלויים בו יהיו זכאים לקבל את הפיצויים.
 
משטר של אחריות מוחלטת בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים
חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (להלן:"החוק") קובע משטר של אחריות מוחלטת. לפיכך, במקרה של תאונת דרכים חברת הביטוח מחויבת לפצות אדם שנפגע ללא תלות בשאלת האחריות לתאונה. חוק הפיצויים נועד לאפשר לכל אדם שנפגע בתאונת דרכים לקבל פיצויים ותוך כך לקצר התדיינויות משפטיות ממושכות בנושא האחריות.
 
במסגרת תביעה מכוח החוק, הנפגע יצטרך להוכיח כי הוא היה מעורב בתאונה אשר מתאימה להגדרת המונח "תאונת דרכים" בחוק. נוסף על כך, כדי לקבל פיצויים מחברת הביטוח הנפגע יצטרך להוכיח כי נגרם לו נזק בעקבות התאונה.

בחוק נקבע כי תאונת דרכים היא אירוע שבמסגרתו נגרם לאדם נזק גוף בעקבות שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה. שימוש ברכב מנועי נחשב בין היתר נסיעה ברכב, כניסה ויציאה מרכב, חניית רכב, דחיפתו, גרירתו ועוד.

לפניה ישירה אל משרד עורכי דין רונן-מעוז, לחץ/י כאן

חברת הביטוח אחראית לפצות את הנפגע בתאונה
אם הוחלט כי בעת התאונה הנפגע נסע ברכב מנועי למטרת תחבורה, חברת הביטוח שביטחה את נהג הרכב בביטוח חובה תישא באחריות לשלם לו פיצויים. אם הנפגע הוא רוכב אופניים או הולך רגל שנפגע מרכב, הוא יהיה זכאי לקבל פיצויים מהחברה שביטחה את נהג הרכב הפוגע.

אם מדובר בתאונת פגע וברח כאשר הנפגע אינו יכול לדעת מי הנהג שפגע בו, הוא יוכל להגיש תביעה נגד חברת קרנית, שנועדה לכסות נזקים במקרים שבהם זהות הפוגע אינה ידועה או כאשר אין לו ביטוח חובה תקף.

מינוי מומחה רפואי מטעם בית המשפט
גם אם יוחלט שהאירוע מתאים להגדרת תאונת דרכים, ברוב המקרים עדיין תהיה מחלוקת בין הצדדים בשאלת הנזק שנגרם לנפגע והיקפו. לפיכך, הנפגע צריך לצרף לתביעתו בקשה למינוי מומחה רפואי בתחום הרלבנטי ולצרף לה תצהיר, כתב ויתור על סודיות רפואית ומסמכים רפואיים. בית המשפט יעיין בתיעוד הרפואי ויקבע האם המסמכים מהווים ראשית ראייה לקיומה של נכות.

אם בית המשפט החליט לאשר מינוי של מומחה רפואי, הוא יחליט מי מהצדדים יישא בעלות חוות הדעת מטעמו. על פי רוב, במקרים שבהם התיעוד הרפואי דל ובית המשפט מתקשה למצוא בו ראשית ראייה לנכות, הוא ישית את עלות חוות הדעת על התובע.

לאחר המינוי, המומחה הרפואי יבחן את המסמכים הרפואיים הרלבנטיים, את תוצאות הבדיקות שנערכו לנפגע, יערוך לו בדיקה קלינית ויחווה את דעתו בעניין הנכות הרפואית שנגרמה לו בעקבות התאונה.

כיצד להתנהג לאחר מעורבות בתאונת דרכים?

  1. בסמוך לאחר התאונה חשוב להתפנות לבית החולים כדי להיבדק ולגלות מהן הפגיעות והחבלות שנגרמו בעקבות בתאונה. כבר בעת הבירור הרפואי הראשוני, חשוב לוודא כי הרישום מחדר המיון יכלול פירוט מדויק של כל הפגיעות והאיברים שנחבלו בתאונה כמו גם תיאור של נסיבות התאונה.

  2. כדי להמחיש את הנזק שנגרם בעקבות התאונה, רצוי לצלם את הפציעות הגופניות ואת הנזק שנגרם לרכב מיד לאחר התאונה. כמו כן מומלץ לערוך רישום מדויק של נסיבות האירוע כולל פרטים אישיים של המעורבים בתאונה, מספרי רכב, רישום מקום התאונה, שעת האירוע ופרטי עדים אם היו במקום.

  3. אחרי השחרור מבית החולים, כדאי להמשיך ולטפל בכל הבעיות הרפואיות שמופיעות בעקבות התאונה במסגרת קופת חולים. יש ליידע את רופא המשפחה על מעורבות בתאונת דרכים ולבקש ממנו הפניות לרופאים מומחים לפי הצורך. רצוי להקפיד על קבלת טיפול רפואי רציף במהלך התקופה שאחרי התאונה ולמלא אחרי הנחיות הרופאים ביחס לבדיקות ולטיפולים, שכן הנפגע מחויב להקטין את נזקיו לאחר התאונה. יודגש כי היעדר רציפות בקבלת הטיפולים הרפואיים עלולה לגרום לדחיית הבקשה למינוי מומחה רפואי ולפגוע בסיכויי התביעה.

  4. לאחר התאונה חשוב לדווח למשטרה על האירוע ולבקש אישור משטרה שיכלול את הפרטים של כלי הרכב המעורבים ושל הנהגים והנפגעים. אישור המשטרה צפוי לשמש את הנפגע בהמשך לצורך הוכחת נסיבות האירוע בבית המשפט כמו גם לצורך הסדרת התשלום עבור הטיפול הרפואי שניתן לו בבית החולים.

  5. יתרה מזאת, חשוב לשמור קבלות עבור הוצאות שהנפגע נאלץ להוציא לאחר התאונה ובעקבותיה. בין היתר ניתן לציין קבלות בגין נסיעות והוצאות דלק, קבלות עבור מכשור רפואי, תרופות, ביקורים אצל רופאים, טיפולי פיזיותרפיה וכו'. את ההוצאות הללו הנפגע יוכל לתבוע מחברת הביטוח במסגרת תביעת הפיצויים.

ייעוץ משפטי יסייע לכם למצות את הזכויות מול חברת הביטוח
לעיתים חברות הביטוח נוהגות לשלוח חוקרים פרטיים לביתם או למקום עבודתם של נפגעים בתאונות דרכים במטרה להכשילם ולהציגם באור שלילי בפני בית המשפט. לפיכך, רצוי שלא לשוחח עם גורמים מטעם חברות הביטוח לאחר התאונה מבלי להיוועץ קודם לכן בעורך דין, מאחר שהדברים עלולים לשמש את חברת הביטוח נגדכם בהמשך ההליך. 

לאחר תאונת דרכים שגרמה לנפגע לנזקי גוף מומלץ לפנות לעורך דין מנוסה ומקצועי שעוסק בתחום נזקי הגוף בתאונות דרכים. עורך הדין ילווה את הנפגע לאורך כל התהליך, ינחה אותו ויוודא כי הוא ימצה את זכויותיו מול חברת הביטוח ויקבל את הפיצוי המקסימלי בגין נזקיו. 

משרד עורכי דין רונן-מעוז עוסק בתביעות נזקי גוף בתאונות דרכים, תאונות עבודה, רשלנות רפואית, ביטוח לאומי, תביעות ביטוח ונזקי רכוש. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לנזקי גוף ותאונות LawGuide.

עורך הדין און רונן (צילום: דוד סקורי)
עורך הדין און רונן (צילום: דוד סקורי)
 

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.