השופטים חיות, פוגלמן, ואלרון יכריעו: מחר (שני) בשעה 9:00 יתקיים בבג״ץ דיון מכריע בעתירה שיזמה והגישה עו״ד ליאת תבל, בשם חברת ״סל״, נגד העמסת עלות ימי הבידוד - המוערכת במיליארדים - על כתפי המעסיקים.

בסוף אפריל, לבקשת עו״ד תבל, נתן בג״ץ צו על תנאי ובו קבע כי על המדינה להסביר באיזו סמכות הוציאה פרופ' סיגל סדצקי, לשעבר ראשת שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, צו ״תעודת מחלה גורפת״ ליוצאים לבידוד. כמו כן, הטיל בג״ץ על המדינה את החובה להסביר מדוע בידוד ייחשב ל״מחלה״ כהגדרתה בחוק. 

הצו הבעייתי של סצדקי שיעמוד מחר במרכז הדיון בבג״ץ, ניתן בסוף חודש פברואר, מספר שבועות לאחר שמנכ״ל משרד הבריאות דאז משה בר-סימן-טוב הוציא את צו בידוד הקורונה לכל השבים מחו״ל ולכל הבאים במגע עם חולים. "הריני ליתן בזאת תעודת מחלה לפי חוק דמי מחלה. וזאת לכל עובד שנעדר מעבודתו עקב שהיה בבידוד בהתאם להוראות צו בריאות העם. לפי הצו, חובת הבידוד חלה על: א. אדם שהגיע לישראל ב. מי שהיה במגע הדוק עם חולה. אישור זה יבוא במקום צורת תעודת מחלה כהגדרתה" כתבה סדצקי בצו המוטל. 

סיגל סדצקי לצידו של שר הבריאות אדלשטיין. נדרשה להסביר מדוע מבודדים נחשבים
סיגל סדצקי לצידו של שר הבריאות אדלשטיין. נדרשה להסביר מדוע מבודדים נחשבים

בעתירה שהוגשה נגד הצו בידי עורכי הדין ליאת תבל, ענבר נכט ואביתר קנולר, נטען כי הצו ניתן שלא בסמכות שכן הממונה על התקנת תקנות לחוק דמי מחלה - עליו מבוסס הצו - הינו שר העבודה, ואף הוא לא היה יכול להוציא צו כזה שכן המבודדים אינם חולים. לטענת עורכי הדין, הדרך היחידה לבצע את המהלך הינה בשינוי חקיקה - שלא בוצעה. בחודשים האחרונים ניסתה המדינה פעמיים לשכנע את בג״ץ בחוקיות המהלך, אך ללא הצלחה. 

"אנחנו קובלים על חוקיות המעשה שנעשה ללא סמכות והטיל באופן שרירותי נטל כבד מנשוא על כתפי המעסיקים. המטרה של העתירה הזאת היא להציל את המעסיקים. אנחנו כבר רואים עסקים שקורסים כתוצאה מהמעשה הזה. אם לא נעשה משהו בסוף נראה עוד ועוד עסקים שיקרסו ויהיו לנו עוד מאות אלפי מובטלים לטפל בהם" מסבירה עוה"ד ליאת תבל, ממשרד Meilaw, אשר מייצגת בעתירה את חברת "סל", העוסקת בשירותי סיעוד ורפואה ומעסיקה מאות עובדים בישראל. 

הדיון מחר בבג״ץ יתקיים בפני נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות והשופטים עוזי פוגלמן ויוסף אלרון. קדמו לדיון מחר, תגובה מטעם המדינה לעתירה, דיון בבג״ץ באפריל ותגובת המדינה על הצו שניתן על תנאי בעקבות הדיון.