עם פתיחת תיק בהוצאה לפועל נשלחת לחייב אזהרה מלשכת ההוצאה לפועל. במסגרת האזהרה מובהר לחייב כי נפתח נגדו תיק הוצאה לפועל וניתנים לו הסברים והוראות רלבנטיות. נוסף על כך, באזהרה מצוין כי אם אין ביכולתו לשלם את החוב במלואו, הוא נדרש להתייצב בלשכת ההוצאה לפועל לצורך חקירת יכולת. אם החייב לא יעשה זאת הוא ייחשב כמשתמט מתשלום החובות ויהיה חשוף לעונש מאסר.

חקירת יכולת היא למעשה חקירה מקיפה הנוגעת ליכולת הכלכלית של חייב פרטי שאינו תאגיד, חברה או עמותה. חייב זכאי לבקש חקירת יכולת מראש ההוצאה פועל בכל אחד משלבי התנהלות התיק. חקירת היכולת נועדה להבהיר לצדדים המעורבים בתיק את יכולתו הכלכלית של החייב ביחס לתשלום חובותיו, במטרה לקבוע את סכום ההחזר החודשי שהוא יכול לעמוד בו.

הטלת הגבלות על חייב במסגרת לשכת ההוצאה לפועל
בכפוף לתנאים מסוימים, לאחר שראש ההוצאה לפועל בחן את התיק הוא יכול להטיל על החייב הגבלות בהתאם לשיקול דעתו או לבקשת הזוכה. ההגבלות שאפשר להטיל על החייב כוללות בין היתר איסור יציאה מהארץ, איסור על שימוש בכרטיס אשראי, איסור משיכת שיקים ופתיחת חשבון בנק, הגבלות על החזקת דרכון או רישיון נהיגה.

לרשימת עורכי הדין בתחום ההוצאה לפועל, לחץ/י כאן

החייב יוכל לבקש לבטל את ההגבלות נגדו אם פרע את חובו במלואו או שהוא מקיים את צו התשלומים לפי מה שהוסכם בינו ובין הזוכה. יש לציין כי החייב רשאי לבקש ביטול הגבלה על יציאה מהארץ לצורך קבלת טיפול רפואי בחו"ל או ביטול הגבלת רישיון נהיגה המשמש לפרנסתו. את ההגבלות שהוטלו על החייב ניתן להסיר רק בעת תשלום החוב במלואו כאמור או בעקבות החלטת רשם.

הגשת בקשה לאיחוד תיקים
חשוב לציין כי במקרים שבהם מתנהלים מספר תיקי הוצאה לפועל נגד החייב, הוא רשאי לבקש מראש ההוצאה לפועל לאחד את התיקים הפתוחים שמתנהלים נגדו לתיק אחד מרכזי. את הבקשה לאיחוד תיקים יש להגיש בלשכה שבה נפתחו רוב תיקי ההוצאה לפועל נגד החייב. החייב נדרש לצרף לטופס הבקשה שאלון, תצהיר, כתב ויתור על סודיות ומסמכים נוספים כגון צילומי תלושי שכר, תנועות חשבון בנק, רישום של תכולת הדירה ועוד. יש לציין כי לפני שתתקבל החלטה בבקשת האיחוד, רשם ההוצאה לפועל יערוך לחייב חקירת יכולת.

במסגרת ניהול הליכים בפני לשכת ההוצאה לפועל רשם ההוצאה לפעול יכול להטיל עיקולים על נכסי החייב כדי לתפוס את הנכסים ולמנוע מהחייב להבריח את הנכסים או להרוס אותם תוך שלילת אפשרותו של הזוכה להיפרע מהם. במקרה שהחייב אינו פורע את חובו לזוכה אחרי שהוצא נגדו צו עיקול, ניתן למכור את הנכסים שנתפסו תוך שימוש בתמורה שהתקבלה לפירעון החוב. 

בחירת עורך דין מקצועי לצורך ייצוג בפני לשכת ההוצאה לפועל
ההתדיינות בלשכת ההוצאה לפועל מתנהלת לפי סדרי דין שונים מאלו המחייבים בבית המשפט. לפיכך רצוי לפנות לעורך דין שמתמחה בניהול הליכים בפני לשכת ההוצאה לפועל, אשר מכיר לעומק את סדרי הדין המחייבים ואת אופן התנהלות ההליכים. ניהול תיק בהוצאה לפועל מאפשר לחייב לפעול במסלולים שונים, כאשר אי עמידה בתנאים מסוימים עלולה לחשוף את החייב לעיקולים והגבלות שבכוחם לפגוע ביכולתו להתקיים בכבוד. 

במקרה שנפתח נגדכם תיק בהוצאה לפועל חשוב מאוד לפנות לעורך דין מקצועי ומנוסה שמתמחה בתחום ההוצאה לפועל אשר יסייע לכם להתמודד עם החובות, בהתאם ליכולתכם הכלכלית תוך מזעור ההגבלות ככל האפשר. כדי לבחור עורך דין מקצועי בתחום ההוצאה לפועל רצוי לעיין בהמלצות שלקוחותיו רשמו אודותיו, ולחפש באינטרנט החלטות של רשם ההוצאה לפועל בתיקים שבהם עורך הדין ייצג את החייב. 

נוסף על כך, מומלץ לוודא כי עורך הדין בקיא ומעודכן בהוראות החוק בתחום ההוצאה לפועל ובפסיקה העדכנית והרלבנטית, שולט היטב בהיבטים הפרוצדוראליים והמהותיים של הליכי ההוצאה לפועל ומנוסה בייצוג חייבים. לאחר סקירת הצלחותיו והישגיו של עורך הדין, מומלץ לפנות אליו כדי להתרשם באופן ישיר מזמינותו, מקצועיותו ויחסו ללקוח. לפניכם רשימת עורכי דין בתחום ההוצאה לפועל: