לפי סעיף 79 לחוק הביטוח הלאומי, מחלת מקצוע היא מחלה שפרצה עקב עובדה שבוצעה במקום העבודה או מטעמו. לפי מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית השייך למשרד הכלכלה, מחלת מקצוע נחשבת למחלה שמתפרצת בעקבות שהות ממושכת בסביבה שכוללת גורמים ביולוגיים, כימיים, פיזיולוגיים ואחרים.

רשימת מחלות המקצוע היא רשימה סגורה המוגדרת בתקנות הביטוח הלאומי (ביטוח מפני פגיעה בעבודה), כאשר אדם שביחס אליו לא מתקיימים התנאים שבתקנות להוכחת מחלת מקצוע, יכול לזכות להכרה ולקבל פיצוי מהמוסד לביטוח לאומי על ידי שימוש בתורת המיקרו-טראומה. 

תסמונת התעלה הקרפלית, המכונה גם תסמונת מנהרת שורש כף היד, היא מצב שכיח יחסית אשר נגרם בעקבות דחיסה של העצב המדיאני השולט בתנועת כף היד ובתחושה בכף היד. התעלה הקרפלית היא למעשה מבנה צר בשורש כף היד אשר מורכב מעצמות זעירות ומרצועות של רקמה קשיחה. בספרות המקצועית הרפואית נמצא קשר בין עבודה הכרוכה במאמצים חוזרים של כף היד ובין סיכון מוגבר ללקות בתסמונת.

בהתאם לתורת המיקרו-טראומה, אפשר להכיר בפגיעה בעבודה במקרים שבהם העבודה מתבצעת תוך כדי ביצוע של תנועות חוזרות ונשנות. במצבים כאלו, כל אחת מהתנועות תיחשב לפגיעה זעירה אשר גורמת לנזק מזערי עד להצטברות של נזק ממשי.

יש לכם שאלה בנושא מחלת מקצוע? לחץ/י כאן

מהם הסימפטומים של תסמונת התעלה הקרפלית?
הסימפטומים נגרמים בעיקר בשל הנזק שנגרם לעצב המדיאני העובר במנהרת שורש כף היד ושולט על תנועת האגודל ועל התחושה בו ובשלוש האצבעות הסמוכות אליו. הסימפטומים מתפתחים בצורה הדרגתית כאשר בהתחלה הם מורגשים בצורה מורגשת יותר בשעות הבוקר המוקדמות או בלילה.

הסימפטומים העיקריים של התסמונת הם כאבים, תחושת נימול ועקצוץ המופיעים באצבע המורה, באמה ובאגודל. במקרים מסוימים ייתכן כי התחושות הללו יתפשטו אף מעבר לאצבעות האלה. ייתכן כי הנזק העצבי ייגרם רק ליד אחת אך ברוב המקרים ייגרם נזק לעצבים בשתי הידיים. נוסף על כך יתכנו גם כאבים עמומים ותחושת אי נוחות בכף היד, באמה או בחלקה העליון של הזרוע, תחושת שריפה בכף היד, ירידה ברגישות למגע וכן חולשה וניוון של שרירי האגודל.

עובדי כפיים חשופים יותר לסיכון ללקות בתסמונת התעלה הקרפלית
הנזק לתעלה הקרפלית מופיע בעיקר אצל עובדים ובעלי מקצוע אשר משתמשים בכפות הידיים לצורך ביצוע פעולות שחוזרות על עצמן, תוך גרימת לחץ על אזור פרק כף היד. התסמונת עלולה להיגרם גם עקב ביצוע עבודות שבמסגרתן העובדים נדרשים לאחוז בידיהם כלי עבודה רוטטים במשך זמן רב.

עובדים במקצועות מסוימים חשופים יותר מאחרים לסיכון ללקות בתסמונת התעלה הקרפלית ולפיכך עשויים לקבל הכרה מהמוסד לביטוח הלאומי כלוקים במחלת מקצוע או לחילופין במחלה שנגרמה על דרך המיקרו-טראומה. בין היתר ניתן לציין מסגרים שעושים שימוש ברתכת, נגרים שמשתמשים במברגות, מקדחות ומסורי דיסק, עובדי מוסך, קלדנים, עובדי בניין, נגנים, חשמלאים, ספרים ועוד.

הכרה במחלת מקצוע אינה מוגבלת אך ורק לעובדים שכירים 
חשוב להבהיר כי המוסד לביטוח לאומי עשוי להכיר במחלת מקצוע ביחס לכל סוגי העובדים, ללא יוצא מן הכלל, כאשר גם בעלי שליטה ועצמאים שאובחנו כסובלים מתסמונת התעלה הקרפלית, זכאים להגיש תביעה להכרה למוסד לביטוח הלאומי. לצורך הגשת התביעה למוסד לביטוח לאומי יש למלא טופס תביעה למחלת מקצוע או ליקוי רפואי כתוצאה מתנאי העבודה, לצרף אישורים מתאימים ולפרט את מאפייני העיסוק שגרם לנזק. 

הגשת תביעה להכרה במחלת מקצוע למוסד לביטוח לאומי
במקרים רבים המוסד לביטוח לאומי דוחה תביעות להכרה במחלת מקצוע מאחר שהן לא מולאו בדקדקנות לפי דרישותיו ולא כללו את כל האישורים והמסמכים הנדרשים. לפיכך, לפני הגשת טפסי התביעה למוסד לביטוח הלאומי חשוב מאוד להקפיד למלאם לפי הנחיותיו, תוך פירוט מדויק של תנאי העבודה שגרמו לנזק. יש לציין כי את התביעה יש להגיש בתוך שנה מהמועד שבו אובחנה הבעיה הרפואית וכל איחור עלול להוביל לקיזוז מהתגמולים שמגיעים לעובד. 

לפיכך, במקרה שאתם סובלים מכאבים, תחושת נימול, עקצוץ וחולשה בכף היד ובאצבעות, חיוני לפנות לבדיקת רופא ולציין בפניו את אופי עבודתכם. במקביל לקבלת טיפול רפואי לטיפול בבעיה רצוי לפנות לעורך דין שמתמחה בייצוג מבוטחים בפני המוסד לביטוח לאומי לצורך בחינת נסיבות הפגיעה, הגשת התביעה להכרה בבעיה הרפואית כמחלת מקצוע וייצוג בפני ועדות רפואיות של המוסד לביטוח לאומי ככל הנדרש. 

קביעת אחוזי נכות וזכאות לקבלת מענק או גמלה חודשית
לאחר קבלת התביעה על ידי המוסד לביטוח לאומי, העובד יקבל זימון לוועדה רפואית לצורך הערכת נכותו שעשויה לזכותו בגמלה חודשית או במענק חד פעמי. יודגש כי העובד נדרש להגיש את התביעה לנכות תוך 12 חודשים ממועד ההכרה על ידי הביטוח הלאומי בפגיעה בעבודה. 

ההליך לצורך מימוש הזכויות מול המוסד לביטוח לאומי עלול להיות ארוך ומייגע, אך חשוב לזכור כי הכרה במחלת מקצוע היא בעלת חשיבות ממשית עבור העובד. זאת מאחר שבמקרים של החמרת מצב באיבר שנפגע והוכר בעבר על ידי המוסד לביטוח לאומי, המוסד לביטוח לאומי יעניק לעובד אפשרות לקבל שיקום מקצועי. נוסף על כך, הביטוח הלאומי אף עשוי לשלם לעובד גמלת נכות זמנית אשר תאפשר לו להתקיים בכבוד בתקופה שבמהלכה הוא נזקק לשיקום מקצועי. זאת ללא תלות בתקופה שחלפה מאז שהפגיעה הוכרה לראשונה כמחלת מקצוע.

הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין למחלת מקצוע LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.