הכתבה נכתבה בשיתוף עו"ד אלי אנושי

נתחיל מבראשית, מה הענישה בנהיגה בשכרות?
כולם יודעים שלנהוג שיכור זה מסוכן, ותאונות קשות וטרגיות עקב נהיגה בשכרות לא חסרות, אך ביננו, הפחד הגדול של רוב הנהגים הוא מפני המשטרה ובצדק.
 
קצין משטרה יכול כבר בתחילה, עוד טרם המשפט לקחת את רישיון הנהיגה ואת הרכב למשך 30 יום. זאת הפסילה וההשבתה המנהליות הידועות לשמצה. אך בניגוד לדעה הרווחת אצל חלק מהציבור זאת רק ההתחלה, ובית המשפט אם ירשיע את הנהג או הנהגת, מחויב לפסול את רישיון הנהיגה למשך 24 חודשים לא פחות וזאת בתוספת תוספות שונות כקנס ועוד.

נתקדם, מהו נהג צעיר ?

בואו נעשה סדר, יש נהג חדש שהוציא רישיון, ויש נהג צעיר, שהוא נהג שטרם מלאו לו 24 ולגבי השכרות, אין כל הבדל בניהם.

ונמשיך, מהי הגדרת נהיגה בשכרות ומה זה משנה אם אני נהגת צעירה?
ולגבי מרבית הנהגים, ניתן להיות נאשם בנהיגה בשכרות כאשר כמות האלכוהול הנמדדת בבדיקת נשיפה, במכשיר הינשוף הידוע לשמצה, היא 290 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף. ובדיקת דם מ-  50  מיליגרם של אלכוהול ב – 100 מיליליטר של דם.
 
אבל, וכאן האבל הגדול, לגבי אותם נהגים צעירים, חדשים,  הגדרת השכרות מחמירה בהרבה ועומדת על 50 מיקרוגרם בינשוף ו- 10  מיקרוגרם אלכוהול ל-100 מיליליטר דם.
 
זכור לי הדיון בוועדה בכנסת, שרצו ממש לאסור לחלוטין על נהגים צעירים לשתות כלל ואז החליטו שאם במקרה מישהו אכל עוף ביין בארוחת שבת, אפילו בלי שידע ...אז מוטב שיישאר איזה רף מינימלי ולא איסור גורף.

אבל בשורה התחתונה, הכמות כל כך נמוכה שממש אסור לגעת במאכל או משקה עם אלכוהול. כי כל דבר אחר והסכנה לנהיגה בשכרות ברורה.

אכיפה, משטרה ובתי משפט, בואו נחבר את כל הנתונים ביחד 
היכן בדיוק אתם חושבים מתמקמת משטרת ישראל במארבי הינשוף שלה בסופי השבוע ?, ליד בתי אבות ?, מוזיאונים ? שכונות מגורים בורגניות ? כמעט ולא. המשטרה מתמקמת, באזורי בילוי של צעירים, ריכוזי פאבים ברים מסעדות, חופי ים. בדיוק לשם אכיפה כנגד הנהגים הצעירים. שהם על הכוונת.

ומה אתם חושבים קורה כאשר מגיעים לבית המשפט? בקצרה, יש להחמיר ולהחמיר ולהחמיר...., הרבה צעירים תמימים נפלו למלכודת של לבוא, להודות באשמה ולחשוב שיתחשבו בהם בענישה של פסילה קצרה – טעות, שהם נוכחו בה במהרה, כי בתי המשפט מוגבלים בהתחשבות ומחויבים להחלטות של המחוזי ובית המשפט העליון – שנתיים הם שנתיים ולבטח לנהגים חדשים וצעירים שיש להרתיע אותם למען יראו ויראו..

לסיכום, מה עושים ?
קודם כל לא שותים לפני שנוהגים, ויודעים שנהג צעיר שנתפס בנהיגה בשכרות, מצבו חמור יותר משאר הנהגים.
וכן, מתייעצים לפני משפט, עורך דין טוב בעל ניסיון בדיני נהיגה בשכרות ידע לבדוק את הנתונים ולחפש מחדלי חקירה ובדיקה שיסייעו לזכות את הנאשם או להגיע להסדר מקל, למשל בהתבססות על עבירה חלופית של נהיגה בזמן פסילה. שאינה מחייבת ענישה מינימלית של שנתיים אלא רק 3 חודשים.

בהצלחה
.
אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.

מאמר באדיבות עורך דין לדיני תעבורה ושופט תעבורה בדימוס אלי אנושי

הכתבה נכתבה בשיתוף עו"ד אלי אנושי