בית משפט השלום בפתח תקווה גזר היום (ראשון) שלושה חודשי מאסר בפועל על העיתונאית לשעבר ספיר ניסני, שהורשעה בגרימת מוות ברשלנות של אימה מרים ז"ל. 

גזר הדין קובע כי ניסני תרצה שלושה חודשי מאסר בפועל ומאסר על תנאי בן 8 חודשים למשך 3 שנים, לבל תעבור עבירה בה הורשעה או כל עבירת אלימות. היא תתייצב לריצוי עונשה בבית המעצר "הדרים" ב-14 לספטמבר.

כזכור, ניסני נעצרה בסוף חודש אפריל 2016 בחשד ששפכה שמן רותח על אמה בעת ששכבה במיטתה, מעשה שככל הנראה הביא למותה של האם כחודשיים לאחר מכן בבית החולים. בחודש מאי 2018 הגישה הפרקליטות כתב אישום נגד ניסני, בגין גרימת מוות ברשלנות, וביקשה לגזור עליה שלושה עד תשעה חודשי עבודות שירות. העיתונאית לשעבר הודתה אמנם בעובדות כתב האישום, אך טענה שאמה לא נפטרה בשל השמן הרותח שנשפך אלא בשל רשלנות בית החולים, טענה שנדחתה על ידי בית המשפט. 

"הנאשמת הודתה כי צעדה אוחזת בסיר, כשהסיר מוצמד אל גופה ביד אחת, ובידה האחרת היא מערבבת תוך כדי צעידה תערובת שמנים לוהטת", פורט בגזר הדין. "הנאשמת צעדה כך כשהיא נסערת וביודעה כי היא מסורבלת ומגושמת, למעבר צר בחדר השינה של אמה, כשהאם ישנה והחדר חשוך. היא סברה כי תוכל ליטול בעודה אוחזת בסיר האמור מפתח לארון, אשר הונח תחת הכרית עליה הניחה אמה את ראשה, פעולה המחייבת מטבע הדברים רכינה, וכאשר נהיר כי תערובת השמן הלוהטת עלולה להישפך על אמה בעת מעשה".

ספיר ניסני (צילום: צילום מסך יוטיוב)
ספיר ניסני (צילום: צילום מסך יוטיוב)

"הנאשמת ביקשה ליטול את המפתח כאמור, לפתוח את דלת הארון כשהסיר ובו התערובת הלוהטת עדיין מוצמד לגופה, ליטול מלח מהארון, להוסיפו לסיר, להשיב את המלח לארון, את המפתח אל מתחת לראשה של אמה, ולחזור שוב בחדר החשוך ובמעבר הצר – אל המטבח. יוזכר כי הנאשמת אף התלבטה אם לעשות כן, נוכח מודעותה לסיכון שבהתנהלותה.

"כך, במספר רגעים נמהרים ורשלניים במיוחד, נחרץ גורלה של אמה, כמו גם גורל המשפחה כולה. בהכרעת הדין קבעתי כי אף מבלי להיות מצויה בסערת רגשות, ומבלי להיתקל בשואב האבק ולמעוד לעבר המיטה – עסקינן במעשה רווי סכנות, המבסס רף רשלנות גבוה".

"חובה עלינו ליתן משקל של ממש לקדושת החיים בהם פגעה הנאשמת, לאובדן חייה של מרים ולאובדן אותו חוו אחיותיה של הנאשמת, כמו גם אמה של מרים וקרובי משפחה נוספים. אין לכחד כי הנאשמת עצמה משלמת מחיר על מעשיה ואף היא קורבן להם, ואולם דומה כי הנאשמת מרוכזת במחירים אותם היא נאלצה לשלם, שעה שאת מחיר רשלנותה שילמו בראש ובראשונה אמה, וכן אחיותיה". 

"כל עונש אשר יוטל על הנאשמת, לא יהא בו כדי להביא מזור לבני המשפחה. כולי תקווה כי עם מתן גזר הדין וסיום פרק זה, אחיותיה של הנאשמת, נפגעות העבירה, תצלחנה להתגבר, ולו במעט, על השבר הנורא לו גרמה הנאשמת, ולשקם את חייהן".

ספיר ניסני (צילום: אבשלום ששוני)
ספיר ניסני (צילום: אבשלום ששוני)

גזר דינה של ניסני היה אמור להינתן בשבוע שעבר אך נדחה בשל החשד שהיא נדבקה בנגיף הקורונה ועקב כך שהתה בבידוד. "בית המשפט נקט באורך רוח ניכר בעניינה נוכח מהות טיעוניה והעובדה שהיא מייצגת עצמה לבדה, אולם דומה כי אין מנוס בעת הזו מקביעה כי הנאשמת מנצלת כל נימוק אפשרי על מנת להביא לדחיית מתן גזר הדין בעניינה", כתבה השופטת אליאנא דניאלי שדחתה בלית ברירה את הדיון בשבוע נוסף, והבהירה כי אם ניסני לא תציג מסמך המעיד כי אכן נדבקה בקורונה הדיון יתקיים במועד זה. בנוסף, השופטת הורתה למדינה לדאוג להביא את ניסני לדיון, במידה והיא תנסה לחמוק גם ממנו.

משפטה של ניסני שלווה בתחילתו ברעש תקשורתי רב עוכב פעמים רבות מנשוא עקב החלפת ייצוג תכופה של ניסני וסירובה להיות מיוצגת הן על ידי עורכי דין פרטיים ועל ידי הסנגוריה הציבורית. בעבר אף דחה בית המשפט טענות להליך משפטי לא הוגן והרשיע אותה בגרימת מוות ברשלנות של אמה בהכרעת הדין נכתב: "הודתה כי התלבטה אם לבצע את המעשה אותו ביצעה, מתוך מודעות לסכנה", ולאחר ההתלבטות צעדה לעבר מעבר חשוך, כשבידיה סיר ובו שמן רותח, וכאשר בכוונתה לבצע פעולות אותן בלתי סביר לחלוטין לבצע משאוחזים בסיר האמור בנסיבות אלו, קבע בית המשפט, הנאשמת ביצעה מעשה אקטיבי, אשר ״טבועה בו מסוכנות אינהרנטית, ומודעות של הנאשמת לכך".

בנוסף קבע ביהמ"ש כי "מכלול השיקולים אותם על בית המשפט לשקול, ובהם קדושת החיים ושיקולי הרתעה, לצד אבן הבוחן ובהתאם להנחיית פרקליט המדינה, שהינה מידת הרשלנות, הגבוהה בענייננו, מביאים למסקנה כי מן הראוי ליתן ביטוי לחומרת המעשה, באמצעות הליך פלילי… בוודאי שלא ניתן לקבוע כי המאשימה פעלה במקרה כזה באופן בו על בית המשפט להתערב בשיקול דעתה ולקבוע כי ניהול ההליך מנוגד לתחושות הצדק וההגינות״.

גזר דין ספיר ניסני by מעריב אונליין on Scribd