נדרשים להעביר כסף מחו"ל לארץ? קיבלתם ירושה מחו"ל ואינכם יודעים מה המיסים החלים עליה? מעוניינים להעביר כספים מחו"ל או לחו"ל לקרובי משפחה? לא דיווחתם מס במשך שנים וכעת מתעניינים לבצע הליך גילוי מרצון? 

לפניכם מקבץ שאלות שנשאלו לאחרונה בתחום מיסוי, העברות הכספים מחוץ לארץ לישראל והליך גילוי מרצון, כולל תשובות מקצועיות שניתנו על ידי עורך דין ורואה חשבון קובי צרפתי בפורום מיסוי בינלאומי/ גילוי מרצון/ העברת כספים מחו"ל/ רילוקיישן באתר LawGuide.

השקעה בנדל"ן בחו"ל - המס ישולם בארץ המקור או בישראל?
חגית שאלה: "אני ובן זוגי מתעתדים להשקיע כסף בנדל"ן בגיאורגיה. השאלה היא האם נצטרך לשלם מס לרשויות בגיאורגיה או בישראל ? איננו תושבי גיאורגיה ומתכוונים להמשיך לגור בישראל מלבד גיחות קצרות לגיאורגיה כשלא תהיה לנו ברירה וכשהמצב יאפשר זאת כמובן."

עו"ד ורו"ח קובי צרפתי ענה: "ההכנסות (הן דמי שכירות והן רווח הון ממימוש הנדל"ן) מהשקעות בנדל"ן, חייבות במס בגיאורגיה כמדינת המקור בה המקרקעין מצויים - וגם במדינת ישראל, מדינת תושבותכם. אולם אתם זכאים לזיכוי ממס שישולם בגיאורגיה, כלומר אין כפל מס. לתשומת לבכם: חלה חובת דיווח (הגשת דו"ח) לרשות המיסים אם סה"כ הנכסים בחו"ל מעל כ- 1,880 אלפי ש"ח או אם קיימת הכנסה מניבה כלשהי מהנכסים."

לפניה ישירה אל עורך דין ורואה חשבון קובי צרפתי, לחץ/י כאן

ירושת רווחים מהשקעה במניות בחו"ל - האם צריך לשלם מס עזבון?
רלי שאלה: "הי, אבי השקיע במניות אמריקאיות במשך שנים. הרווחים שלו הועברו אליי כשנפטר מכיוון שאני בתו היחידה. האם אני זו שאצטרך לשלם את המס? והאם לישראל או לארה"ב?"

עו"ד ורו"ח קובי צרפתי ענה: "ירושה פטורה ממס בישראל ואם התכוונת שהמניות עברו אלייך, אזי הן פטורות בישראל, אולם קיים מס עזבון בארה"ב ואם אביך היה אזרח/ תושב אמריקאי, אזי יש לו פטור מאוד גבוה בנדון (מעל 5 מיליון דולר). אם מדובר ברווחים שוטפים מחשבון שירשת לאחר פטירתו, אזי כתושבת ישראל את חייבת בדיווח ותשלום מס בהתאם על דיבידנדים ורווחי הון בישראל."

העברת כספים מחו"ל עבור בני משפחה ישראליים - האם מותרת לפי החוק?
שאול שאל: "רציתי לדעת האם כל אדם הנוסע לחו"ל יכול להעביר כסף לישראל ובאיזה סכום? בני משפחה מוגדרים כאדם אחד? ומה הדין לגבי נערים פחות מגיל 18?"

עו"ד ורו"ח קובי צרפתי ענה: "לפי חוק איסור הלבנת הון התשס"א - ‎2000, ותקנות איסור הלבנת הון (דרכי דיווח על כספים בעת הכניסה לישראל או היציאה ממנה), התשס"א - ‎2001, החל מיום ‎7 בדצמבר ‎2017 חלה חובת דיווח על הכנסת/ הוצאת כספים לישראל מסך ‎50,000 ש"ח ויותר (סך כל שווי הכספים שבידי המדווח, בין אם הוא נכנס ובין אם הוא יוצא). בני משפחה רואים כאדם אחד, כולל קטין."

השקעה בנכסים מניבים בחו"ל במדינות שונות - האם דרוש מס כפול?
אביתר שאל: "שלום רב. מזה 4.5 שנים אני מחזיק בנכס מניב בגרמניה ורציתי לדעת האם אני יכול להשקיע בנכס נוסף במדינה אחרת (הולנד) בלי לשלם מס כפול, כלומר האם יש איזה פטור או הקלה במס לנכסים שלא מצויים באותה מדינה?"

עו"ד ורו"ח קובי צרפתי ענה: "אין מניעה להשקיע בנכסי מקרקעין במדינות שונות. כאשר מדובר בהכנסות מנכסי מקרקעין, חבות במס היא במדינה בה מצויים הנכסים, כלומר בכל מדינה אתה תשלם מס לפי דין הפנימי באותה מדינה. בישראל עליך להגיש דו"ח שנתי למס הכנסה בו אתה חייב לכלול כל הכנסותיך מכל הנכסים. 

יש לציין כי קיימים שני מסלולי דיווח ותשלום מס בהתאם: האחד מסלול רגיל בו אתה ממוסה לפי שיעור מס שולי שלך על הכנסתך ברוטו, לאחר ניכוי כל ההוצאות וקיזוז המס ששולם בחו"ל על כל הנכסים. המסלול השני הוא תשלום מס בשיעור 15% על דמי השכירות בניכוי פחת על הנכסים השונים, ללא אפשרות קיזוז ההוצאות והמס ששולם בחו"ל. יש להדגיש כי ניתן לבחור בכל שנה את האופציה הכדאית עבורך לכל נכס."

ביצוע גילוי מרצון לאחר אי דיווח של מס - האם קיימת התיישנות?
מירי שאלה: "שלום וברכה. אני מקבלת כספים לחשבון בנק ישראלי מנכס מניב בשוויץ. יצרו איתי קשר ואמרו שלא שולמו מיסים במשך שנים ארוכות עד 2017, אם כי לדעתי בשוויץ היה אדם שהיה אחראי על תשלום המיסים, הם פשוט לא שולמו בארץ. האם קיימת התיישנות? האם ניתן לעשות גילוי מרצון ולשלם בדיעבד את המיסים?"

עו"ד ורו"ח קובי צרפתי ענה: "בדרך כלל גילוי מרצון אמור להתייחס לעשר שנים אחורה, כך שאם הגילוי כולל את שנת 2017, אזי שנות תחולת הגילוי: 2008-2017. כלומר חבות במס על ההכנסות מכל המקורות, כאשר קיים שיעור מס לכל מקור. אין כפל מס ואם שולם מס בשוויץ, אזי ניתן לקבל זיכוי מחבות המס בארץ על כל שנות הגילוי!"

כספי ירושה שמתקבלים מחו"ל - האם מחויבים בדיווח בגילוי מרצון?
קובי שאל: "דוד שלי מאיסלנד הוריש לי את חשבון הבנק שלו. האם אני מחויב לדווח עליו כחלק מגילוי מרצון? אם כן, איך מבצעים את הפרוצדורה הזו?"

עו"ד ורו"ח קובי צרפתי ענה: "כעקרון כספי ירושה פטורים ממס, אולם קיים חבות בדיווח ותשלום מס בגין ההכנסות מחשבון הבנק (ריבית, דיבידנד, רווחי הון). אם הכספים התקבלו בשנה האחרונה, אין צורך בגילוי מרצון, אולם כאמור לעיל, נדרש דיווח לגבי ההכנסות או אם הכספים בחשבון הם מעל כ-1,880 אלפי ש"ח (אף אם אין הכנסות)."

קבלת ירושה מישראל עבור אזרחים תושבי חוץ - כיצד משלמים מס?
ליהי שאלה: "קיבלתי בירושה מהוריי את הבית שלהם בארץ, אני כבר שנים מתגוררת ועובדת בחו"ל גם יש לי משפחה ואיני מתכוונת לחזור ארצה. שכרתי אדם שינהל את הנכס הזה בארץ. מבחינת מיסים, אצטרך לשלם למדינת ישראל או להעביר את זה דרך הרשויות בחו"ל?"

עו"ד ורו"ח קובי צרפתי ענה: "קיימת חובת דיווח ותשלום מס ראשונית על נכסי מקרקעין (בין מכירה או השכרה) במדינת בה המקרקעין נמצאים (מדינת המקור) ולמדינת התושבות זכות מיסים משנית, עם זכות לקיזוז המס ששולם במדינת המקור. יש לציין כי קיימים 3 מסלולי תשלום מס, גם לתושב חוץ, בגין שכירות דירת מגורים: פטור עד 5,100 ש"ח או תשלום מס בשיעור 10% על דמי השכירות, ללא זכות קיזוז הוצאות או תשלום לפי מדרגות מס (כפי שנהוג ברוב מדינות העולם) על הכנסות דמי השכירות בניכוי כל ההוצאות, כולל פחת."

גם לכם יש שאלה בנושא העברת כספים מחו"ל לארץ? החזקת חשבון בנק בחו"ל/עסקים/חברה בחו"ל? החזקת נכס בחו"ל? הכנסות דירות להשכרה בחו"ל? הכנסות מהאינטרנט באתרים שונים (אמזון, אי-ביי, עלי בבא ועוד) שלא דווחו? חשבונות בנק אינטרנטיים (Skrill, Webmoney, Paypal ועוד) שלא דווחו? הכנסות בארץ שדווחו חלקית? הכנסות משכירות בארץ, כולל באמצעות Airbnb, שלא דווחו?

וכן בנושא הליך גילוי מרצון בכלל? 
עורך דין ורואה חשבון קובי צרפתי, מומחה במיסוי ישראלי ובינלאומי, חבר בפורום מיסים ארצי בלשכת עורכי הדין ומתמחה בהעברת כספים מחו"ל, הלבנת הון, חקירות מס בארץ ובחו"ל, גילוי מרצון ועוד. עו"ד צרפתי ישמח לתת עבורכם מענה מקצועי, איכותי, אישי ואדיב בכל שאלה בתחום. ניתן לפנות באופן דיסקרטי באתר  www.kobytax.co.il בדוא"ל: [email protected] או בטלפון נייד: 0522412430. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין למיסוי בינלאומי LawGuide.

עורך דין ורואה חשבון קובי צרפתי (צילום: משרד עו''ד צרפתי ושות')
עורך דין ורואה חשבון קובי צרפתי (צילום: משרד עו''ד צרפתי ושות')

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.