שר המשפטים אבי ניסנקורן, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט וראש המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) קרן בר הציגו היום (שלישי) שורה של צעדים לייעול עבודת המחלקה לחקירות שוטרים ולחיזוק אמון הציבור בה. השינויים שגובשו בשיתוף עם היועץ המשפטי לממשלה ועם בכירי המשרד יחלו באופן מיידי. 

"הבטחתי שאהיה שומר ומגן המערכת המשפטית", אמר ניסנקורן בפתח דבריו. "יחד עם השמירה על מערכות החוק והצדק, חלה עלינו החובה לדאוג לריסון הכוח השלטוני אל מול האזרח. זה הבסיס לזכויות הפרט של כל אזרח במדינת ישראל. אנחנו משרתי ציבור, וככאלה, מוטלת עלינו המשימה לוודא שהציבור מקבל מאתנו את השירות הטוב ביותר". 

"המערכת צריכה לדעת לקבל ביקורת, לבחון אותה, לשפר ולהתייעל כל הזמן על בסיסה", הוסיף. "אך הביקורת חייבת להישאר עניינית, אסור שהיא תהפוך להשתלחות פראית". 

"בפועל, כמה מהחוקרים המועסקים במח"ש מושאלים מהמשטרה", הסביר השר. "אין מקום להטיל דופי בעבודתם, אך שוטרים שחוקרים שוטרים - זה פוגע לכאורה במראית פני הצדק. הצעד הראשון הוא איזרוח מלא של מח"ש שיבוצע תוך 3 חודשים". לדבריו, כל הצעדים והשינויים שפורטו יגובשו תוך 30 יום - ויישומם יושלם עד סוף 2020.

שר המשפטים אבי ניסנקורן מציג את הרפורמה במח''ש (צילום: יוסי זמיר, לע''מ)
שר המשפטים אבי ניסנקורן מציג את הרפורמה במח''ש (צילום: יוסי זמיר, לע''מ)

"עוד עקרון שאנחנו קובעים היום – הוא אפס סובלנות לגזענות ולפשעי שנאה", הדגיש. "בלב הרפורמה אנו קובעים כי מבין התלונות המוגשות למח"ש, עבירות לכאורה של פשעי שנאה, גזענות, הומופוביה ופגיעה באנשים עם מוגבלות - יטופלו בקדימות ובהליך מואץ. מח"ש תמצה את כל הליכי החקירה בתיקים מסוג זה, ורק במקרים חריגים ויוצאי דופן ייסגרו תיקים כאלה בעילה של חוסר עניין לציבור".

עוד הדגיש ניסנקורן כי "נתגבר את היחידה בפרקליטים נוספים בכדי לקצר את משך התלונות. תוך כחודש תוגש תכנית מסודרת לקיצור הליכים מטעם היועמ"ש וכן יוקם מוקד טלפוני לפניות הציבור, האצה בהנגשה מקוונת ופרסום של הפעילות. כל זאת במטרה לקצר זמנים, לשפר את השירות ולהנגיש אותו".

היועמ''ש, שר המשפטים וראש מח''ש בהכרזה על הרפורמה (צילום: יוסי זמיר, לע''מ)
היועמ''ש, שר המשפטים וראש מח''ש בהכרזה על הרפורמה (צילום: יוסי זמיר, לע''מ)

מה תכלול הרפורמה במח"ש

אזרוח מלא של מח"ש. "המשטרה לא תחקור את עצמה"
 לא יועסקו עוד שוטרים באגף החקירות. כאשר יש חשד ששוטר סטה מהכללים, יש לוודא שהוא ייחקר על ידי גוף ניטראלי ומנותק מהמשטרה. כיום כמה מהחוקרים המועסקים במח"ש "מושאלים" מהמשטרה. מתכונת ההעסקה שנהוגה כיום תסתיים בתוך שלושה חודשים.

טיפול מואץ בתלונות על פשעי שנאה. "אפס סובלנות לגזענות"
תלונות המוגשות למח"ש בגין עבירות לכאורה של פשעי שנאה, גזענות, הומופוביה ופגיעה באנשים עם מוגבלות - יטופלו בהליך מואץ. מח"ש תמצה את כל הליכי החקירה בתיקים מסוג זה, ורק במקרים חריגים ויוצאי דופן ייסגרו תיקים כאלה בעילה של "חוסר עניין לציבור". במסגרת השינויים, קבע היועמ"ש כי סגירת תיק בנסיבות כאלה תתקבל רק באישור מנהלת מח"ש באופן אישי, במסגרת החלטה שתנומק בכתב.
  
חיזוק הייצוג ההולם בקרב עובדי מח"ש
תחוזק מגמת העסקה מגוונת בכל יחידות מח"ש בדגש על שילובם של בני קהילת יוצאי אתיופיה, החברה הערבית והאוכלוסייה החרדית. זאת על מנת להגביר את האמון במח"ש ולשפר את השירות לאזרח.

קיצור לוחות הזמנים לטיפול בכלל התלונות המגיעות למח"ש
היחידה תתוגבר בפרקליטים נוספים כדי לקצר את משך הטיפול בתלונות. במקביל, הנחה היועמ"ש כי תוצג בתוך 30 יום תכנית מפורטת לקיצור לוחות הזמנים בטיפול בפניות, תוך קביעת יעדים ומדדים ברורים.

הנגשת מח"ש לכל אזרח המבקש לפנות אליה
יוקם מוקד טלפוני לפניות ציבור ויימשך תהליך ההנגשה המקוונת של היחידה.

ראש מח''ש בהשקת הרפורמה (צילום: יוסי זמיר, לע''מ)
ראש מח''ש בהשקת הרפורמה (צילום: יוסי זמיר, לע''מ)

"מערכות שלא בוחנות את עצמן נחלשות והופכות לבלתי רלוונטיות"

"שמירה והקפדה על טוהר שורותיה של משטרת ישראל ועל כך שסמכויות המשטרה יופעלו כדין היא משענת בסיסית למערכות אכיפת החוק ולתפקודן, ומהווה עוגן לאמון הציבור בשלטון החוק", אמר היועמ"ש אביחי מנדלבליט. "אנחנו לא חוששים מביקורת ומהפקת לקחים. אנחנו לא רואים בכך איום, אלא הזדמנות לשיפור. "שינוי" היא לא מילה גסה. מערכות שלא יודעות לבחון ולשפר את עצמן נחלשות והופכות לבלתי רלוונטיות. הנכונות לביקורת, לשינוי ולשיפור מחזקת אותנו ואת אמון הציבור במערכת המשפט והיא הכרחית לעבודתנו". 

"אני מאמין כי העבודה שנעשתה אצלנו יחד עם הפעולות הנוספות ובראשן – אזרוח מלא של מערך החוקרים במח"ש, שנעשה כמובן כמהלך מוסדי ולא פרסונלי, ושיפור המענה הניתן לאזרח, יסייעו בהבטחת פעולתה המיטבית, בקידום מקצועיותה ובשיפור אמון הציבור במחלקה חשובה זו", סיכם היועמ"ש.

ראש מח"ש, עו"ד קרן בר מנחם, הוסיפה: "למח"ש תפקיד מרכזי מאוד במערכת אכיפת החוק כשומרת על השומרים. מדובר במחלקה מגוונת עובדי ציבור מצוינים מסורים ערכיים ומקצועיים הרואים בתפקידם שליחות ציבורית מהמעלה הראשונה. אנחנו מטפלים ופועלים על פי שיקולים עניינים ומקצועיים בלבד ללא משוא פנים."

שר המשפטים אבי ניסנקורן סיכם: "מדובר ברפורמה מקיפה, שתשנה מציאות. יחד עם זאת, לא מדובר בסוף פסוק. אבחן את האפקטיביות של הפעולות תוך כדי תנועה והיכן שצריך נוסיף, נחזק ונתקן. אני מקווה ומאמין שנעשה זאת בשיתוף פעולה מלא עם המשטרה ועם המשרד לביטחון הפנים. אין לי ספק שמכלול הצעדים שנבצע בתקופה הקרובה, יחזקו את מח"ש, את אמון הציבור בה , והם יחזקו גם את המשטרה. זה האינטרס המשותף לחברה הישראלית כולה".