לפני הנישואים רוב הזוגות לא עוסקים בהסדרת ענייני הרכוש ובחלוקתם ביום שאחרי הפרידה. זאת מתוך תקווה ואמונה שיצליחו בחיי הנישואין ולא ייפרדו. עם זאת לצערם של זוגות נשואים רבים, הסטטיסטיקה מלמדת אחרת כך שאחד מכל שלושה זוגות נשואים מתגרש או צפוי להתגרש ותוך כך מספר מקרי הגירושין בישראל גדל משנה לשנה. 

כדי להסדיר את חלוקת הרכוש במקרה של פרידה או גירושין ולקבוע את המשטר הרכושי במהלך החיים המשותפים ניתן לערוך הסכם ממון שעשוי לחסוך לבני הזוג התדיינות משפטית מורכבת והוצאה כלכלית משמעותית. הסכם ממון הוא למעשה חוזה שנערך בכתב ועליו חותמים שני בני הזוג. ההסכם יכול להיעשות בין בני זוג לפני הנישואין או אחריהם, בין ידועים בציבור, כמו גם בין בני זוג מאותו המין.  

יש לכם שאלה בנושא הסכם ממון? לחץ/י כאן

עריכת הסכם ממון מחייב ותקף
אם בני הזוג עורכים הסכם ממון לפני נישואיהם, הם נדרשים לקבל אישור של נוטריון או של רשם נישואין כדי לתת לו תוקף מחייב. בני זוג שמעוניינים לערוך הסכם ממון מחייב לאחר נישואיהם מחויבים לאשרו בפני בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני וזאת לפי חוק יחסי ממון. במקרה שבני הזוג לא אישרו את ההסכם בפני בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה, הרי שההסכם יהיה חסר תוקף מחייב.

לרוב, הסכם ממון יכלול שני חלקים, כאשר חלקו הראשון יתייחס לחלוקת הרכוש שנצבר על ידי כל אחד מבני הזוג לפני הנישואין. החלק השני יתייחס לאופן חלוקת הרכוש שנצבר על ידי הצדדים לאחר נישואיהם או מתחילת חייהם המשותפים. בהסכם ניתן לקבוע כיצד יחולק הרכוש במהלך החיים המשותפים ולאחר הפרידה. במסגרת ההסכם ניתן להסדיר חלוקה של נכסים שונים כולל נכסי נדל"ן, ירושות, מתנות, מיטלטלין, כלי רכב, כספים וחסכונות, זכויות סוציאליות כולל פנסיה ועוד.  

מדוע חשוב לערוך הסכם ממון?
הסכם ממון אינו מיועד אך ורק לזוגות מבוססים ועתירי נכסים. לנוכח מספר מקרי הגירושין הגבוה בישראל ולעובדה שגיל הנישואים בישראל עולה בהתמדה כך שבני זוג רבים מתחילים את הקשר הזוגי נכסים ורכוש או עם חובות, קיימת חשיבות ממשית לעריכת הסכם ממון לפני הנישואים.

הסכם ממון נועד להקנות לבני הזוג ודאות כלכלית במהלך חייהם המשותפים ואחרי הפרידה. ההסכם עשוי למנוע נישואים ממניעים פיננסיים כאשר אחד הצדדים מתכנן להתעשר על חשבון הצד השני אחרי הפרידה. אם בני הזוג עורכים הסכם ממון, הצד שמחזיק ברכוש רב יותר יכול להגן על עצמו בדרכים שונות ולהסיר מליבו חששות מפני נישואים ממניעים כלכליים.

חשוב לציין כי עריכת הסכם ממון עשויה לחסוך לצדדים התדיינות משפטית ממושכת ויקרה במהלך הליכי הגירושין. זאת מאחר שבמקרים רבים סוגיית חלוקת הרכוש מהווה מוקד סכסוך מרכזי במהלך הגירושין. עצם קיומו של הסכם ממון מחייב ותקף עשוי לצמצם באופן משמעותי את עוצמת סכסוכי הגירושין בין הצדדים ולחסוך להם זמן, כסף ועוגמת נפש.

צמצום תביעות רכוש במהלך הליכי גירושין
יתרון נוסף של הסכם הממון טמון ביכולתו למנוע ניסיונות סחטנות שאחד מבני הזוג עלול להפעיל על הצד השני כדי שיוותר על רכושו וזכויותיו. ההסכם אמנם לא חוסם את הצדדים מלהגיש תביעות בסוגיות הקשורות לרכוש, אך הוא עשוי לצמצם בצורה ניכרת את היקפן תוך קיצור משמעותי של ההליכים המשפטיים לנוכח ההסכמות שנקבעו במסגרתו.

יתרה מזאת, הסכם ממון עשוי להגן על הצדדים מפני חובות עתידיים לצדדים שלישיים. באמצעות הפרדת הרכוש בהסכם ממון אפשר לקבוע שנושים לא יוכלו להיפרע מרכושו של בן הזוג שאינו קשור ליצירת החובות.

יובהר כי לצורך מתן תוקף מחייב להסכם חשוב להקפיד שבני הזוג יתנהגו ברוח ההסכם. כלומר, כל התנהגות שחורגת מהוראות הסכם הממון עלולה ללמד על כוונת שיתוף של בני הזוג ברכוש. לדוגמה, כאשר בני זוג קבעו בהסכם ממון כי בית המגורים יהיה שייך לאחד מהם בעוד בפועל הם התגוררו בבית יחד או השכירו נכס והפקידו את דמי השכירות לחשבונם המשותף, הם יהיו חשופים לאפשרות שתיוחס להם כוונת שיתוף בנכס אשר עלולה לגבור על הוראות הסכם הממון.  

עריכת הסכם ממון הוגן ומחייב
כדי לגבש הסכם ממון שיהיה הוגן ומותאם לרצון הצדדים ולצרכים שלהם, רצוי לפנות לעורך דין מנוסה בעריכה של הסכמי הממון שמתמחה בתחום. מכיוון שמדובר בהסכם בעל חשיבות רבה מומלץ לפנות לעורך דין שערך הסכמי ממון רבים ומכיר היטב את הוראות הדין והפסיקה בתחום כמו גם את הדקויות והניואנסים הנדרשים לצורך עריכת הסכם ממון ברגישות ובמקצועיות לפי רצונם של הצדדים.

הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין להסכמי ממון LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.