אפוטרופסות היא למעשה ביטוי של הזכות והחובה לדאוג לצרכים, לנהוג במסירות, להגן על האינטרסים של אדם ולנהל את ענייניו כאשר הוא אינו יכול לדאוג להם באופן זמני או קבוע.

במסגרת תפקידו, האפוטרופוס מחויב לפעול לטובת האדם במסירות ותוך התחשבות ברצונו.  האפוטרופוס אמנם מוסמך לעשות כל הנדרש למילוי תפקידו, אך לצורך ביצוע של פעולות מסוימות הוא יצטרך לקבל אישור מוקדם מבית המשפט לענייני משפחה.

קרובי משפחתו או בן הזוג של אדם שאינו מסוגל לנהל את ענייניו בעצמו, רשאים להגיש בקשה למינוי אפוטרופוס עבורו. חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (להלן: "החוק") קובע כי בית המשפט לענייני משפחה רשאי למנות אפוטרופוס במספר מקרים. מינוי אפוטרופוס מתבקש במקרים רבים לאחר שאדם הוכרז על ידי בית המשפט כפסול דין עקב מחלת נפש או ליקוי שכלי הגורמים לכך שהוא לא מסוגל לדאוג לענייניו בעצמו.

נוסף על כך, בית המשפט רשאי למנות אפוטרופוס לקטין שהוריו נפטרו, הוכרזו כפסולי דין או שנקבע כי הם אינם מסוגלים למלא את חובתם ההורית כלפיו. כמו כן ניתן לבקש מינוי אפוטרופוס לבגיר עם צרכים מיוחדים שאינו מסוגל לנהל את ענייניו בשל מוגבלותו ולקשיש שאינו מסוגל לקבל החלטות בעצמו ולדאוג לענייניו.

יש לכם שאלה בנושא אפוטרופסות וזכויות קשישים ובעלי מוגבלויות? לחץ/י כאן

לפי החוק, כל אדם לרבות בן זוגו של האדם אשר ביחס אליו מתבקש מינוי אפוטרופוס, קרוב משפחתו, עורך דין או אדם אחר רשאים להתמנות כאפוטרופוסים. נוסף על כך, ניתן למנות לתפקיד גם את האפוטרופוס הכללי ותאגידים כגון עמותות, קרנות ומוסדות. 

מי רשאי להגיש לבית המשפט לענייני משפחה בקשה למינוי אפוטרופוס?
את הבקשה למינוי אפוטרופוס רשאי להגיש בן/בת הזוג, וכן קרוב משפחה אחר של האדם שעבורו מתבקש המינוי, היועץ המשפטי לממשלה או נציגו. הבקשה תוגש בכתב לבית המשפט לענייני משפחה שבתחום שיפוטו נמצא מקום המגורים של האדם שעבורו מתבקש המינוי. 

במסגרת הבקשה יש צורך למלא את פרטיו האישיים המלאים של האדם שמבקשים למנות לו אפוטרופוס ושל בני משפחתו מדרגה ראשונה. במסגרת הבקשה צריך לפרט את הנימוקים לצורך במינוי אפוטרופוס ותוך כך להתייחס לנושאים הספציפיים שיהיו בטיפול האפוטרופוס כמו גם למשך הזמן של המינוי המבוקש.

נוסף על כך, מבקש המינוי צריך לצרף את עמדתו של האדם שמבקשים למנות לו אפוטרופוס, כאשר במקרה שאין אפשרות להשיג את עמדתו למינוי, יש לנמק את הסיבה לכך. במקרה שבבקשה הוצע למנות אדם מסוים כאפוטרופוס יש צורך לפרט בבקשה את פרטיו ואת כתובתו.

כיצד מגישים בפועל את הבקשה למינוי אפוטרופוס?
במסגרת הבקשה למינוי אפוטרופוס יש להגיש לבית המשפט לענייני משפחה טופס בקשה למינוי אפוטרופוס לבגיר, אשר כולל את פרטי מגיש הבקשה, פרטי האדם שמבוקש למנות לו אפוטרופוס וכן את פרטי האדם שמבוקש למנות כאפוטרופוס, במקרה שבו מגיש הבקשה אינו מעוניין להתמנות בעצמו כאפוטרופוס אלא מבקש מינוי של אדם אחר.

בבקשה ניתן לבקש להתמנות כאפוטרופוס לגוף בלבד, לרכוש בלבד או לשניהם. תפקידו של אפוטרופוס לגוף הוא לדאוג לעניינים אישיים של האדם שהוא מונה עליו כאפוטרופוס כגון תזונה, מגורים, תעסוקה, מיצוי זכויות, קשר עם המשפחה ועוד. נוסף על כך, אפוטרופוס לגוף צריך לדאוג לעניינים רפואיים דוגמת פניה לקבלת טיפול רפואי, קבלת החלטות רפואיות בשעת חירום ועוד. אפוטרופוס לרכוש מחויב לדאוג לענייני הרכוש של האדם שהוא מונה עליו כאפוטרופוס תוך ניהול חשבון הבנק שלו, תשלום חשבונות עבורו, הסדרת חובות, מיצוי זכויות כספיות, ניהול השקעות ונכסים ועוד.

כאשר מגיש הבקשה הציע אדם אחר כאפוטרופוס, יש לצרף את הסכמתו הכתובה של אדם זה להתמנות. לבקשה למינוי יש לצרף תצהיר מאושר על ידי מזכירות בית המשפט או על ידי עורך דין לצורך אימות העובדות הכלולות בבקשה. 

צירוף חוות דעת של רופא משפחה או פסיכיאטר לבקשה למינוי אפוטרופוס
לבקשת מינוי המוגשת עבור בגיר יש צורך לצרף חוות דעת מטעם רופא משפחה או פסיכיאטר, המפרטת את מצבו של האדם שעבורו מתבקש המינוי ומתייחסת למסוגלותו של האדם שמתבקש לו מינוי אפוטרופוס לדאוג לענייניו ולהבין את משמעות המינוי. יש אפשרות לצרף לבקשה חוות דעת של עובד סוציאלי.

בני משפחתו של אדם שמתבקש עבורו מינוי אפוטרופוס נדרשים לחתום על כתב הסכמה למינוי בפני פקיד סעד, עורך דין או מזכירות בית המשפט. אם קיימים בני משפחה שמתנגדים למינוי, יש צורך לרשום את פרטיהם בטופס הבקשה ולצרף אותם כמשיבים לבקשה נוסף על היועץ המשפטי לממשלה במשרד הרווחה שמתפקד כמשיב בבקשות למינוי אפוטרופוס.

שיקולי בית המשפט לענייני משפחה באישור בקשה למינוי אפוטרופוס
יובהר כי מינוי אפוטרופוס לאדם, למעשה שולל ממנו את הכשרות לבצע פעולות משפטיות ולכן מגביל באופן משמעותי את עצמאותו וחירותו. תוך כך מינוי אפוטרופוס לרכוש ולגוף מונע מאדם שמונה לו אפוטרופוס לנהל את חשבון הבנק שלו כראות עיניו ולקבל החלטות ביחס לטיפול הרפואי שיקבל.

אין ספק כי אפוטרופסות פוגעת בחירותו ובעצמאותו של אדם ותוך כך מצמצמת משמעותית את חופש הפעולה והבחירה שלו. עם זאת, במקרים שבהם אדם, עקב מצב שכלי או מחלת נפש מסכן את עצמו או מתנהל בצורה כלכלית חסרת אחריות, בית המשפט ישקול מינוי אפוטרופוס, אך יעשה זאת כברירה אחרונה ורק במקרים חריגים. זאת לאחר שנבחנו כל החלופות למינוי אשר מגבילות באופן פחות את זכויותיו, חירותו ועצמאותו של האדם שמבוקש למנות לו אפוטרופוס.

בכל מקרה שבו נדרש מינוי אפוטרופוס רצוי להקדים ולהתייעץ עם עורך דין שמתמחה בתחום האפוטרופסות כדי שיסייע לכם להגיש את בקשת המינוי לבית המשפט לענייני משפחה. תוך כך, עורך הדין יסביר לכם מהן חובותיו של האפוטרופוס ויבהיר בפניכם את משמעות המינוי עבור כל הצדדים הנוגעים בדבר.

הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לאפוטרופסות וחסויים LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.