הופעת חום גבוה בקרב תינוקות מגיל לידה ועד גיל שלושה חודשים מהווה סיבה שכיחה לפניה של הורים לחדרי מיון. אין ספק כי האבחון והטיפול בתינוקות רכים בגילאים אלו מציבים בפני הצוות הרפואי אתגרים שונים. בעוד שכיחותם של זיהומים חיידקיים חמורים בקרב תינוקות בגילאים הנ"ל היא גבוהה יחסית, לעיתים קיים קושי להבחין בין תינוק שסובל מזיהום חיידקי חמור ובין תינוק שסובל ממחלה נגיפית קלה.
 
לפניה ישירה אל משרד עורכי דין שטובר & טולדנו, לחץ/י כאן

התנהלות הצוות הרפואי במצב של חשד לזיהום חיידקי אצל יילודים
במקרים שבהם מתעורר חשד קליני לזיהום חיידקי אצל היילוד, הצוות הרפואי מחויב לבצע בדיקה מקצועית מקיפה לצורך אימות החשד לקיומו של זיהום או לשלילתו. זיהום סטרפטוקוקוס מקבוצה B נחשב לפגיעה נפוצה בלידה. החיידק יכול להימצא בנרתיק או במעי התחתון של האם, עלול לעבור לתינוק במהלך הלידה ותוך כך להיכנס לזרם הדם שלו.
 
הזיהום נחשב למסוכן מאוד עבור תינוקות שרק נולדו ועלול לגרום להתפתחות של דלקת קרום המוח, בעיות שמיעה, דלקת ריאות, נזק מוחי ובמקרים מסוימים אף למוות. לפיכך, חשוב מאוד כי הצוות הרפואי יבדוק האם מדובר בזיהום מסוג זה כדי להעניק טיפול תרופתי אנטיביוטי מתאים לאם ובמקרה הצורך גם לתינוק.

טיפול ביילודים עד גיל שלושה חודשים מחייב נקיטת משנה זהירות מצד הצוות הרפואי
אבחון וטיפול ביילודים מגיל לידה ועד שלושה חודשים הסובלים מחום גבוה מחייב נקיטת משנה זהירות מצד הצוות הרפואי. לפי אחת מהאסכולות הרפואיות לטיפול ביילודים עם חום, לפני שחרור תינוק שסובל מחום גבוה לביתו יש לערוך לו בירור זיהומי מלא אשר כולל ניקור מותני, אשפוז ומתן טיפול אנטיביוטי וזאת עד לקבלת תוצאות של בדיקת תרבית לצורך שלילת קיומו של זיהום חיידקי חמור.

לפיכך, שחרור מחדר המיון של תינוק שסובל מחום גבוה עד גיל חודש מבלי שבוצעה לו בדיקת ניקור מותני ומבלי שניתן לו טיפול אנטיביוטי צריך להישקל בכובד ראש, להיעשות לאחר בדיקה של רופא בכיר - מומחה ברפואת ילדים ובכפוף לכך שהתינוק עומד בכל הדרישות כדי לסווגו בסיכון נמוך לזיהום חיידקי חמור. נוסף על כך, הצוות הרפואי מחויב למסור להוריו של התינוק הסבר מקיף בדבר הסימפטומים המצריכים פניה לחדר מיון כמו גם להפנותם לביצוע ביקורת בקהילה ביום שאחרי השחרור.

חובה לערוך בירור יסודי לפני שחרור במצבים של חשד קליני לזיהום חיידקי
במקרים שבהם מתעורר חשד קליני לקיומו של זיהום חיידקי אצל התינוק, הצוות הרפואי מחויב לערוך בירור יסודי ומקיף לפני שחרורו לביתו. נוסף על כך, הצוות הרפואי מחויב לפעול במהירות בהתאם לתוצאות בדיקות המדדים, לערוך לתינוק את כל הבדיקות הרלבנטיות ולתת לו טיפול תרופתי מתאים בהקדם האפשרי לצורך טיפול בזיהום ומזעור הסיכון להחמרתו.

כאשר הצוות הרפואי אינו מבצע את אחת הפעולות שצוינו לעיל או מתמהמה בביצוען וכתוצאה מכך נגרם לתינוק נזק בלתי הפיך שעלול להתבטא בין היתר בפגיעה מוחית, ניתן להגיש נגדו תביעת פיצויים בגין רשלנות רפואית. 

צירוף חוות דעת של מומחה רפואי לתביעת פיצויים בגין רשלנות רפואית
כדי לבסס את התביעה, הנפגע יצטרך לצרף לתביעתו חוות דעת של מומחה רפואי בתחומים הרלבנטיים כגון רפואת ילדים, רפואת היילוד או נוירולוגיה. במסגרת חוות הדעת המומחה הרפואי ייבחן את התיעוד הרפואי הרלבנטי ויקבע האם הצוות הרפואי התרשל כלפי היילוד. יתרה מזאת, המומחה יעריך את הנזק שנגרם ליילוד במסגרת הטיפול הרפואי וייקבע האם יש קשר סיבתי בין התרשלות הצוות הרפואי ובין הנזק שנגרם לו.

היילוד שוחרר לביתו למרות הימצאות סימנים מחשידים לזיהום חיידקי
לאחרונה, משרדנו הגיש 2 תביעות לפיצויים בגין רשלנות רפואית נגד שני בתי חולים שונים לאחר שהצוותים הרפואיים בהם התרשלו ושחררו את היילודים למרות שהציגו סימנים המחשידים לזיהום חיידקי. 

כך לדוגמא בכתב התביעה הנוגע לשחרור היילוד בן מספר ימים נטען כי הצוות הרפואי בבית החולים באזור ירושלים שחרר את היילוד לביתו אף על פי שזוהו אצלו סימני מצוקה שמחשידים לזיהום חיידקי.

באותו מקרה נטען כי למרות קיומם של סימנים מחשידים להימצאו של זיהום חיידקי חמור שבאו לידי ביטוי בחום בלתי מוסבר, בקצב נשימה מוגבר ובאנחות, לא ניתן ליילוד טיפול תרופתי מתאים כדי למנוע נזק מוחי, והילד שוחרר לביתו. 

במקרה אחר כנגד בית חולים גדול באזור המרכז נטען כי היילוד, בן 24 כיום, שוחרר לביתו לאחר שהאם התלוננה כי הילד אינו יונק טוב ומצבו אינו משביע רצון.

בשני המקרים מדובר על ילדים שנפגעו קשות וסובלים מפיגור שכלי ותפקוד מוטורי לקוי. 

נזקיהם של הנפגעים מוערכים מעל 10 מיליון שקלים לכל נפגע. 

עיכוב בקבלת טיפול אנטיביוטי לדלקת קרום המוח
במקרה נוסף המצוי בטיפול משרדנו, הוגשה תביעת פיצויים בגין רשלנות רפואית נגד בית חולים לאחר שיילוד בגיל שלושה ימים שוחרר למלונית עם אימו למרות קיומם של סימנים מחשידים לזיהום חיידקי. בכתב התביעה נטען כי בעקבות התרשלות הצוות הרפואי היילוד סובל משיתוק מוחין עם פגיעה קוגניטיבית ואפילפסיה. עוד נטען כי גם כאשר הופיעו סימנים מחשידים נוספים לזיהום, בעת שהיילוד שהה במלונית, הצוות הרפואי התמהמה בהעברתו חזרה לבית החולים, שם המשיכה התרשלותו שבאה לידי ביטוי בין היתר בעיכוב במתן טיפול אנטיביוטי מתאים למצב של דלקת קרום המוח. 

בכתב התביעה נטען כי הצוות הרפואי התרשל כלפי היילוד בכך שלא פעל לפי הנהלים המקובלים בספרות המקצועית הרפואית וחרג מהתנהלות רפואית סבירה וזהירה של טיפול ביילודים בנסיבות העניין. גם במקרה זה נזקיו של הנפגע הוערכו בסך של למעלה מ- 10 מיליון שקלים. 

עורך הדין יוסי טולדנו (צילום: יוסי נדב)
עורך הדין יוסי טולדנו (צילום: יוסי נדב)

עורך דין יוסי טולדנו עוסק בתביעות רשלנות רפואית ובתביעות נזיקין מורכבות, מנהל פורום רשלנות רפואית באונקולוגיה באתר LawGuide. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לרשלנות רפואית דלקת קרום המוח LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.