מנכ"לית משרד האוצר קרן טרנר אייל התראיינה הבוקר (שני) לאפי טריגר בגל"צ ושוחחה עימו על הפגיעה כלכלית הצפויה במשק הישראלי כתוצאה מהסגר שצפוי להיכנס לתוקף ביום שישי הקרוב. לדבריה, הסגר יגרום לכ-200 אלף מובטלים שיצטרפו למעגל האבטלה בישראל, שגבוה גם כך ועומד על קרב למיליון מובטלים. 

דברי ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה על הטלת סגר במהלך חגי תשרי. צילום: עומר מירון, לע״מ

"אנחנו לא במצב טוב, ונדרשים צעדים לרסן, אבל אנחנו צריכים גם לדאוג לכלכלה שלנו", הסבירה טרנר. "במשרד הבריאות לחצו עלינו על צעדים קשים. כשהם באים ואומרים שעכשיו צריך צעד קריטי אז אנחנו מנסים לאזן ולתת גם מקום לכלכלה, אבל כן צריך שינוי, אנחנו במצב תחלואה לא טוב. אני חושבת שאתמול הצלחנו קצת לאזן את העניין הזה. הייתי רוצה לראות משק פתוח יותר, אבל אנחנו צריכים להוריד את שיעור התחלואה".

כמה אנשים יאבדו את העבודה?
"אם היינו הולכים לתרחיש שהוא כמו במרץ, צפינו להגיע משהו כמו מיליון-מיליון וחצי מובטלים. אני מעריכה שמספר המובטלים יגדל בלא יותר מ-200 אלף כעת. בהיבט הזה, זה הרע במיעוטו. מערכת החינוך גם סגורה, אנשים יצטרכו לג'נגל בצורה רצינית כדי להישאר בעבודה. זו לא תקופה קלה. יש כאן מכה קשה לפנאי ולתיירות". 

מנכ''לית משרד האוצר קרן טרנר אייל (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
מנכ''לית משרד האוצר קרן טרנר אייל (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

אתם עדיין מסתמכים על מודל החל"ת. אתם חושבים על תכניות סיוע?
"רשת הביטחון שבנינו נועדה לתת מענה לאקורדיון - פתיחת המשק וסגר. קיבלנו הנחיה לנסות ולראות איך משפרים את התכנית הזו. לגבי החל"ת, צריך לומר שאנחנו כל הזמן מנסים לשבת ולבחון איפה טעינו ואיפה צריך לשפר. כשמדברים על חל"ת עד יוני 2021 צריך להבין שזה מודל שנותן הרבה ביטחון לאנשים. לצד זאת, יש את הטענה שיש ניצול לרעה. המעסיקים טוענים ש-20% מעובדים לא רוצים לחזור. חל"ת גמיש מתמרץ את המעסיק להחזיר את העובדים". 

"קיבלנו קווים מנחים לשיפור התכנית הכלכלית הקיימת, נציג אותה לקראת חמישי. משתדלים לטייב אותה כדי שלא תעלה עוד הרבה מיליארדים למשלם המסים, שגם כך יידרש לשלם הרבה מאוד זמן על התקופה הקשה הזו, לצד עזרה למי שהעסק שלו נסגר. הקשיים הכלכליים רק יחריפו".

טרנר התייחסה גם להתפטרות הממונה על אגף התקציבים במשרד האוצר, שאול מרידור: "אלו היו ימים מאוד קשים במשרד האוצר. אני רוצה שנתקדם הלאה, המשרד חזק, לכל איש במשרד יש תחליף ואנחנו ממשיכים הלאה. אני אוהבת את שאול, אני חברה של שאול, מעריכה אותו מקצועית".