בשנת 1975 חוקק חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, החוק קובע פיצויים למי שנפגע בתאונת דרכים, כאשר הפיצויים משתנים בין אדם לאדם בהתאם לחומרת הפציעה ולנתוניו האישיים שכוללים בין היתר את גילו ואת כושר השתכרותו.

הרחבת המושג "תאונת דרכים" בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות הדרכים
כולנו יודעים כי תאונת דרכים קלאסית מתרחשת כאשר רכב אחד מתנגש ברכב אחר, במקרה של תאונת שרשרת ותאונות נוספות מהסוג הזה. מה שלא כולנו יודעים זה שחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים הרחיב את המושג תאונת דרכים, ויש מקרים שלא היינו מעלים בדעתנו שיכללו בהגדרה של תאונת דרכים. לדוגמא, מה קורה במקרה שאדם מתחיל בנסיעה ובמהלך הנסיעה הרכב מתחמם, אותו אדם יוצא מהרכב, פותח את מכסה המנוע ולפתע מים חמים מהרדיאטור "קופצים" לעבר פניו וגורמים לו לכוויות?

לפניה ישירה אל משרד עורכי דין תומר ששון, לחץ/י כאן

אירוע שהתרחש תוך תיקון או טיפול דרך
במקרה כזה מדובר בתאונת דרכים, וזאת מאחר שהחוק מגדיר גם אירוע שהתרחש תוך פעולה של תיקון או טיפול דרך כתאונת דרכים. התנאים לכך שיהיה מדובר בתיקון דרך הם כי הנסיעה כבר החלה, מדובר בתיקון או בטיפול הכרחי להמשך הנסיעה ואין צורך בבעל מקצוע לצורך התיקון.

כניסה לרכב או ירידה ממנו
דוגמא נוספת לאירוע שיכול להיחשב כתאונת דרכים ניתן לראות באדם שהגיע עם הרכב ליעדו, כיבה את הרכב ובזמן שיצא ממנו החליק ונפל. האם גם כאן מדובר בתאונת דרכים? התשובה לכך היא חיובית, במקרה כזה מדובר בכניסה לתוך רכב או ירידה ממנו. כל עוד פעולת הירידה או הכניסה לרכב עדיין לא הושלמה אנחנו עדיין נחשבים בגדר משתמשים ברכב ולכן מדובר בתאונת דרכים לכל דבר וענין.

מאורע שנגרם עקב ניצול כוח מכני של הרכב
דוגמא נוספת היא כאשר משאית עם מנוף מעבירה מטען מסוים באמצעות המנוף, כאשר לפתע עקב אירוע הקשור בכוח המכאני של המשאית המטען אשר הובל נופל וחלילה פוגע באדם מסוים. האם מדובר בתאונת דרכים? התשובה לכך היא חיובית והחוק מגדיר זאת כמאורע שנגרם עקב ניצול הכוח המכאני של הרכב.

התנגשות ברכב שחונה בניגוד לחוק
עוד דוגמא היא רוכב אופניים שנסע עם אופניו ופגע ברכב חונה ודומם שאין בו אדם, האם מדובר בתאונת דרכים? במקרה זה יש לבחון האם הרכב חנה בחניה כדין - חניה כזו שלא הפריעה לתנועה, אם הרכב חנה במקום אסור יהיה בהחלט ניתן להגדיר אירוע זה כתאונת דרכים מאחר שהחוק מגדיר תאונת דרכים כמאורע שנגרם עקב פגיעה ברכב שחנה במקום שאסור לחנות בו.

עורך הדין תומר ששון (צילום: אבי טנצמן)
עורך הדין תומר ששון (צילום: אבי טנצמן)

משטר של אחריות מוחלטת לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות הדרכים
חשוב להבהיר כי על פי רוב הגדרת האירוע התאונתי כתאונת דרכים תפעל לטובת הנפגע בתאונה. זאת מאחר שבמסגרת תביעת פיצויים לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, הנפגע בתאונה זכאי לקבל פיצויים על הנזק שנגרם לו בעקבות התאונה מבלי להידרש להוכחות בסוגיית האחריות לאירוע. חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים מבטא משטר של אחריות מוחלטת שבמסגרתו הנפגע אמנם צריך להוכיח כי נגרם לו נזק עקב מעורבותו בתאונת דרכים, אך הוא אינו נדרש להוכחות בסוגיית האחריות לתאונה, בשונה מתביעות נזיקין רגילות שמוגשות לפי פקודת הנזיקין, ומחייבות דיון בסוגיית האחריות. 

בכתבה זו הבאנו מספר מקרים על קצה המזלג, לכן אם יש לך ספק האם האירוע שבו נפגעת יכול להיות מוגדר כתאונת דרכים, מומלץ מאוד כי תפנה לעורך דין העוסק בתחום על מנת שתוכל למצות את זכויותיך. 

עורך דין תומר ששון עוסק בדיני נזיקין, תאונות דרכים, תאונות עבודה, תביעות רשלנות רפואית וביטוח. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לתאונות דרכים LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.