יורשיה של ניצולת שואה בת 92 הגישו תביעה משפטית נגד מוסד רפואי בו הייתה מאושפזת אמם, ניצולת שואה בת 92 במותה. המנוחה, אמא לשני ילדים וסבתא לארבעה נכדים, הייתה בריאה באופן כללי, סבלה מתשישות נפש ומדמנציה, והתגוררה מזה כארבע שנים במחלקת תשושי נפש סגורה, בדיור מוגן, עם רקע של מחלת אלצהיימר קשה.

בעקבות אירוע נשימתי (גודש ריאתי) ממנו סבלה הקשישה, היא אושפזה בבית חולים, קיבלה טיפול רפואי אינטנסיבי ומצבה השתפר.

המנוחה שתתה סבון נוזלי ונחנקה למוות
מכתב התביעה עולה כי למרות שהמנוחה הייתה דמנטית ולמרות שהתיעוד הרפואי שלה קבע כי היא מסוכנת לעצמה, "הניח הצוות הרפואי ברשלנות בקבוק של הנוזל 'ספטל סקרב' נשלף בשולי מיטתה, והיא נמצאה במיטתה לאחר ששתתה או נחנקה מהנוזל, כשהיא לא נושמת, כשהבקבוק בידה ופיה מלא בנוזל עם הרבה קצף. פעולות ההחייאה שבוצעו במנוחה לא צלחו, ומותה נקבע". 

לפניה ישירה אל משרד עורכי דין ענת אשכנזי, לחץ/י כאן

התרשלות המוסד הרפואי הייתה חמורה באופן חריג
בכתב התביעה נכתב כי "התרשלותו של המוסד הייתה חריפה במיוחד וחמורה באופן חריג, והיא זו שהביאה במידה ישירה למותה של המנוחה, ולפיכך יש לחייב את המוסד בפיצויי כאב וסבל מוגברים. כמו כן, חייה של המנוחה שווים הם בערכם ללא קשר לגילה".

על פי חוות דעת של רופא מומחה מהמרכז הלאומי לרפואה משפטית שצורפה לתביעה "ישנו חשד כי מדובר ברשלנות – שתתה סבון ונחנקה...", וכן "בוצע חתך אנכי לאורך קנה הנשימה עד סמפונות הראשיים... בגובה הפיברוקציה נמצאה כמות ... של נוזל בגוון צהבהב אדמדם בכמות של כ-3 מ"מ (הנוזל נלקח לבדיקה טוקסיקולוגית לבקשת המשטרה)... תוצאות בדיקה טוקסיקולוגית: חומר זה – סבון".

המוסד הרפואי היה מחויב לפקח ולהשגיח על המנוחה במהלך האשפוז
התובעים ציינו בכתב התביעה כי חובה הייתה על המוסד להרחיק מהמנוחה חומרים מסוכנים ו/או לכל הפחות להגביל אותה גופנית (לקשור אותה אל המיטה למספר שעות) ו/או לפקח במישרין על התנהגותה ו/או לא להשאירה לבד ו/או להשגיח עליה מפני גורמים חיצוניים וגם מפני גורמים עצמיים (פגיעה של המנוחה בעצמה). "זאת משום שאין היא מודעת לסיכונים אליהם היא חשופה והנשקפים למצבה בריאותה כתוצאה מהתנהגויות אלה ו/או לכל הפחות להציב את המנוחה בחדר קרוב יותר לעמדת האחיות ו/או להעניק לה השגחה מוקפדת יותר. הצוות הרפואי ברשלנותו פגע בזכותה של המנוחה לכבוד הראוי ופעל בניגוד להוראות חוק זכויות החולה וחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. אין עוררין שאלמלא התרשלותו ו/או מחדליו של הצוות הרפואי ניתן היה למנוע כליל את מותה של המנוחה – שתיית הסבון ו/או החנק משתייתו היו הגורמים הישירים למותה של המנוחה". 

לאחר ניהול מו"מ ארוך הגיעו הצדדים לפשרה לפיה הנתבעת תפצה את העיזבון של התובעת בסך של 220 אלף שקלים. 

עורכת הדין ענת אשכנזי (צילום: תומר יעקובסון)
עורכת הדין ענת אשכנזי (צילום: תומר יעקובסון)

הגשת תביעת פיצויים בגין רשלנות רפואית 
באת כוחם של התובעים, עו"ד ענת אשכנזי המומחית בתביעות של נזיקין וביטוח, אומרת כי את הנעשה אין להשיב, אלא שחשוב לזכור כי אדם המגיע לטיפול בבית חולים מצפה לקבל טיפול רפואי ומצפה כי הצוות הרפואי ישמור על כללי הבטיחות בטיפול בו. במידה ולמטופל נגרם נזק בעת האשפוז בשל כשל של בית החולים בשמירה על כללי הבטיחות, עומדת בפניו ו/או בפני עיזבונו האפשרות לעמוד על זכויותיו ולהגיש תביעה בטענה של רשלנות רפואית ולקבל פיצוי כספי.

עורכת דין ענת אשכנזי עוסקת ברשלנות רפואית, דיני נזיקין, תאונות נפילה ברחוב, תאונות ילדים ותלמידים, נזקי גוף, תאונות דרכים, תאונות עבודה, נזקי רכוש וביטוח. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לרשלנות רפואית באשפוז LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.