בשורה רעה לבעלי חברות תובלה ונהגי משאיות עבריינים: עד לאחרונה רק נציגי משרד התחבורה שקלו משאיות כדי לוודא שהן עומדות בתקנים ושהעומס אינו עולה על המותר, אולם ניידות שקילה שסופקו ברחבי הארץ משנות את התמונה. שוטרי אגף התנועה מסוגלים עתה לבצע ביקורות תכופות יותר למשאיות, ועצם נוכחותם בדרכים מהווה הרתעה לעבריינים.

במשטרה מסבירים: "מדובר במערכת שמאפשרת גמישות בהפעלתה וניודה ממקום למקום באופן יעיל ומהיר. פעילות 'היחידה לרכב כבד' מהווה שובר שוויון בעולם האכיפה של כלי הרכב הכבדים. התוספת של המשקלים מאפשרת ליחידה להיאבק בתופעת המטענים עם המשקל העודף, הגורמים לסיכון של הנהג וכלל משתמשי הדרך. "משאית שמעורבת בתאונת דרכים מעלה משמעותית את חומרת הפגיעה באירועים אלה, כאשר במרבית המקרים מדובר בתאונת דרכים קטלנית".

זירת תאונה בה הולכת רגל נהרגה מפגיעת משאית בחדרה

היחידה לרכב כבד מונה כ־30 שוטרים הפועלים בפריסה ארצית עם שלושה משקלים ניידים. "פעילות היחידה לא מסתיימת באכיפה נגד הנהגים", מוסיפים במשטרה. "קיים שיתוף פעולה בין היחידה לרכב כבד לבין היחידה המרכזית באגף התחום האחריות השילוחית. מדובר בהמשך החקירה של המשטרה נגד החברות עצמן, ששלחו את הנהג לכביש עם משקל עודף בידיעה שהוא מסכן אותו ואת הסובבים אותו".

מי שמחפש נקודות אור יכול למצוא אותן בכמה נתונים מעודדים: מתחילת השנה ועד לאמצע ספטמבר אירעו 403 תאונות דרכים שבהן היו מעורבות משאיות מעל 3.5 טון, מתוכן 29 תאונות היו קטלניות. מדובר בירידה של 15% לעומת התקופה המקבילה ב־2019, אז התרחשו 463 תאונות, מתוכן 34 היו קטלניות.

עוד מתברר כי בתשעת החודשים הראשונים של השנה שעברה נהרגו 39 בני אדם כתוצאה מתאונות עם משאיות – שמונה הרוגים יותר מהשנה הנוכחית (לא כולל הרוג בתאונה שאירעה לפני כשבועיים סמוך למחלף אייל).

במשטרה מוסיפים כי מראשית השנה נרשמו יותר מ־52 אלף דוחות תנועה למשאיות בשל עבירות שונות, כולל גרירת מטען במשקל יתר, אי־תקינות הרכב, אי־רתימת מטען ועוד. כ־2,700 דוחות ניתנו לנהגים בשל עבירות הנוגעות להובלת מטענים שונים, 713 משאיות הושבתו למשך 30 ימים ו־2,386 רישיונות נהיגה של נהגי משאית נפסלו על ידי המשטרה.

מגמת השיפור נעוצה במספר גורמים, כאשר אחד המרכזיים שבהם הוא ההרתעה המשטרתית, שהתגברה משמעותית בחודשים האחרונים כאמור, בעקבות יכולתם של השוטרים לשקול באופן עצמאי את המשאיות בכבישים, ללא מעורבותם של גורמים במשרד התחבורה או עובדים בכביש 6.