נהיגה במהירות מופרזת היא אחת מעבירות התנועה השכיחות והנפוצות ביותר בכבישי ישראל. לפיכך, כל שנה מאות אלפי נהגים ישראלים נדרשים לשלם קנסות בגין נסיעה במהירות גבוהה מהמותר בעוד אחרים מקבלים הזמנה לדין ונדרשים לנהל משפט תעבורה על כל המשתמע מכך. זאת, נוסף על עונשים אחרים הקבועים בחוק המוטלים על הנהגים בהתאם לחומרת העבירה שביצעו.

לפניה ישירה אל משרד עורכי דין אורה צרפתי, לחץ/י כאן

הענישה ביחס לעבירת נהיגה במהירות מופרזת נקבעת על פי המהירות שבה בוצעה העבירה וסוג הדרך שבו היא בוצעה: דרך בין עירונית או דרך עירונית. לצורך אכיפת העבירה משטרת ישראל נוהגת להשתמש במספר אמצעים טכנולוגיים:

מד מהירות לייזר - ממל"ז 
מד מהירות לייזר הוא מכשיר שפועל באמצעות קרני לייזר ומסוגל להציג את המהירות של האובייקט שאליו הוא מכוון. מד מהירות לייזר מתבסס על עיקרון של מדידת הזמן שאורך לקרן הלייזר הנשלחת לעבר הרכב לחזור בחזרה למכשיר.

מצלמות מהירות מסוג א'3
מצלמות המהירות מסוג א'3 הן נייחות, ממוקמות בשולי הדרכים ומיועדות ללכוד נהגים הנוסעים מעל המהירות המותרת, נהגים שעוברים באור אדום וכן נהגים שנוסעים בנתיבי תחבורה ציבורית. מצלמות שפרושות בכל רחבי הארץ מקושרות למערכת מרכזית של בקרה שנועדה לפענח את התצלומים ולשלוח לנהגים דוחות וזימונים לבית משפט לפי חומרת העבירה.

רדאר מסוג דבורה
מדובר במכשיר מבוסס רדאר אשר משמש למדידת מהירות של כלי רכב מאפשר למפעיל למדוד מהירות של כלי רכב מניידת סמויה או גלויה, שנמצאת במצב נייח או במצב של נסיעה. המכשיר בנוי משתי אנטנות, קדמית ואחורית המותקנות על גג הניידת. המכשיר מאפשר לשוטר למדוד את מהירותם של כלי רכב שמתקרבים או מתרחקים מהניידת בטווח של עד כ-1200 מטרים. יש לציין כי אחד התנאים לקבלת מדידה תקפה מהמכשיר הוא כי הרכב הנמדד צריך להיות בודד בטווח הקליטה ובשדה הראיה של המפעיל.

עבירות מהירות והעונשים שלצידן
חומרתה של עבירת נהיגה במהירות מופרזת נקבעת לפי מהירות הנסיעה של הנהג ולפי סוג הדרך שבו העבירה בוצעה. לדוגמה נהג שנסע בדרך עירונית במהירות שחרגה ב-42 קמ"ש מהמותר יקבל הזמנה לדין ו-10 נקודות ואילו נהג שנסע במהירות שחרגה מהמותר ב-42 קמ"ש בדרך בין עירונית יחויב לשלם קנס בסך של 1500 שקלים ו-10 נקודות.

עורכת הדין אורה צרפתי (צילום: משרד עו''ד אורה צרפתי)
עורכת הדין אורה צרפתי (צילום: משרד עו''ד אורה צרפתי)

נהיגה במהירות מופרזת בדרך עירונית
כאשר העבירה נעשתה בדרך עירונית (דרך שמהירות הנסיעה המותרת בה עומדת על 50 קמ"ש בהיעדר תמרור המורה אחרת) הסנקציות שיוטלו על הנהג תלויות במהירות נסיעתו לפי החלוקה הבאה:

  • חריגת מהירות של עד 20 קמ"ש מעל המותר תגרור קנס של 250 שקלים ללא נקודות.
  • חריגת מהירות בטווח שבין 21-30 קמ"ש מעל המותר תגרור קנס בסך של 750 שקלים ו-8 נקודות.
  • חריגת מהירות בטווח שבין 31-40 קמ"ש מעל המותר תגרור קנס בסך של 1,500 שקלים ו-10 נקודות.
  • חריגת מהירות של 41 קמ"ש מעל המותר תגרור הזמנה לדין ו-10 נקודות.

נהיגה במהירות מופרזת בדרך בין – עירונית
כאשר מדובר בעבירת נהיגה במהירות מופרזת בדרך בין-עירונית (דרך שמהירות הנסיעה בה היא 90 קמ"ש אם קיים מעקה הפרדה ומעל 90 קמ"ש כאשר לא קיים מעקה הפרדה על פי התמרור המורה בדרך. הסנקציות שיוטלו על הנהג תלויות במהירות נסיעתו בהתאם לחלוקה הבאה:

  • חריגת מהירות של עד 25 מעל המותר תגרור קנס בסך של 250 שקלים ללא נקודות.
  • חריגת מהירות של 26-40 קמ"ש מעל המותר תגרור קנס בסך של 750 שקלים ו-8 נקודות.
  • חריגת מהירות של 41-50 קמ"ש מעל המותר תגרור קנס בסך של 1,500 שקלים ו-10 נקודות.
  • חריגת מהירות של 51 קמ"ש ומעלה מעל המותר תגרור הזמנה לדין ו-10 נקודות. 

קיבלתי דו"ח משוטר או ממצלמה בגין נהיגה במהירות מופרזת, מה אפשר לעשות?
במקרה של קבלת דו"ח משוטר או דו"ח ממצלמה עומדות בפני הנהג מספר אפשרויות פעולה: 

  • הנהג רשאי להגיש לבית המשפט בקשה להישפט. במקרה שחלפה שנה מהמועד שבו התקבלה במשטרה הבקשה להישפט וטרם נשלחה לנהג הזמנה לדין, העבירה תתבטל בשל "התיישנות" ולכן הקנס, ההרשעה והנקודות יתבטלו.
  • אם הנהג הגיש בקשה להישפט וקיבל תוך שנה הזמנה לדין וכתב אישום, עדיין ניתן לגבש הסדר טיעון עם התביעה המשטרתית. גיבוש הסדר טיעון יעשה לאחר לימוד מעמיק ויסודי של חומר הראיות על ידי עורך הדין שמייצג את הנהג תוך הסתמכות על כשלים משפטיים או ראייתיים בתיק החקירה. 
  • אפשרות נוספת שעומדת בפני הנהג היא לקבוע את התיק להוכחות ועל ידי כך להותיר את ההכרעה בתיק לבית המשפט שיקבע האם הוא אשם בביצוע העבירה. יובהר כי הגשת בקשה להישפט והעברת התיק לדיון בבית המשפט מקנה לבית המשפט סמכויות ענישה רחבות ומגוונות והוא אינו מוגבל עוד לקנס המקורי שניתן לנהג על ידי השוטר. 

ייצוג משפטי בעבירת נהיגה במהירות מופרזת
אם קיבלתם דוח תנועה או הזמנה לדין בגין נהיגה במהירות מופרזת רצוי לפנות לעורך דין מנוסה ומקצועי בתחום התעבורה. הסתייעות בעורך דין בתחום התעבורה עשויה להוביל לזיכויו של הנהג מהעבירה, לביטול קנסות והגבלות על רישיון הנהיגה ולהקטנת מספר הנקודות הרשום לחובת הנהג במשרד הרישוי.

עורכת דין אורה צרפתי בעלת ניסיון רב והצלחות מוכחות בתחום התעבורה, עוסקת בייצוג נהגים המואשמים בעבירות נהיגה בשכרות, נהיגה בפסילה, נהיגה במהירות מופרזת, נהיגה ללא רישיון, תאונות דרכים ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לנהיגה במהירות מופרזת LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.