פגישה עם משקיע היא סיטואציה מלחיצה בפני עצמה. חודשים ארוכים של עבודה קשה על המוצר ועל הגיוס עצמו והכל מתנקז לאותה פגישה גורלית. אבל שום דבר לא מפחיד יזמים יותר מהאפשרות שיישאלו שאלות שלא ידעו כיצד לענות עליהן. הנה חמש שאלות קשות במיוחד שמשקיעים אוהבים לשאול וכמה טיפים שיעזרו לכם לצלוח אותן בשלום.

 לפניה ישירה אל עורך הדין צחי זך לחץ/י כאן.

1. כמה כסף אתם רוצים לגייס והאם תוכלו להסתדר עם פחות?
יזמים נוטים להגיע למשקיע עם סכום ספציפי שאותו הם מבקשים לגייס ובונים את התקציב שלהם על בסיס אותו סכום. זו עלולה להיות טעות אם הסכום שהמשקיע מעונין או יכול להשקיע במיזם כמו שלכם שונה משמעותית ממה שציינתם.
 
במקרים רבים עדיף להציג למשקיע לפחות שני תקציבים שונים. ניתן למשל להתייחס לעלויות פיתוח שונות (שימוש בחברה ישראלית לעומת מפתחים ממדינה שבה המשכורות נמוכות יותר), להציג מודל שבו מתחילים רק עם חלק מבעלי התפקידים שאתם מתכוונים לגייס ועוד.
 
יתרונות נוספים של שיטת התקציב הגמיש הם יציאת הרושם (המוצדק) שאתם מכירים את העלויות בשוק ושתדעו להשיג את העסקה הטובה ביותר וכן הפגנת ביטחון שתוכלו להצליח גם אם תגייסו פחות מהסכום המקסימלי.

2. מי המתחרים שלכם והאם אתם מכירים את חברה X?
לעולם אל תכריזו שאין לכם מתחרים. בדרך כלל המשמעות היא שלא חיפשתם מספיק טוב. פרשנות מסוכנת יותר של המשקיע להכרזה שכזו היא שאתם צודקים ושאם אין מתחרים כנראה שיש סיבה טובה לכך (מדוע אף אחד לא ניסה לפתור את הבעיה שאתם טוענים שקיימת...). אם חיפשתם ולא מצאתם מתחרים "ישירים" שעושים משהו ממש דומה למה שאתם עושים, המשיכו הלאה ומצאו מתחרים "לא ישירים".

כך לדוגמא, אם פיתחתם פלטפורמת צ'אט שכוללת גם שוק מכירות ״יד שנייה״, וואצאפ היא עדיין מתחרה שלכם. נסו למפות כמה שיותר מתחרים גם אם אתם מרגישים שחלק מהם הוכנסו "בכוח". ״מתחרים רחוקים״ מדגישים את היתרונות שלכם. חשוב כמובן להישאר בתחום הסבירות ולא להתייחס לחברות שפעילותן לא יכולה להיחשב כמתחרה לחלוטין.

אחד הפחדים הגדולים של כל יזם הוא להישאל על מתחרה שהוא לא מכיר. אל תמציאו תירוצים ואל תחששו לומר את האמת. הסבירו שהתרכזתם בבדיקת המתחרים המרכזיים שאתם עדיין מחפשים מתחרים נוספים וכמובן שתבדקו את החברה שציין המשקיע מיד לאחר הפגישה. זכרו שאתם נבחנים גם על היכולת להתמודד עם שאלות קשות.

3. הצביעו על טעות מרכזית שעשיתם בדרך
שאלה זו מזכירה את השאלה הידועה בראיונות עבודה "מהן המגרעות שלכם?". אלא שבניגוד לראיונות עבודה בהם נהוג להצביע על מגרעות שהן בעצם יתרונות ("אני פרפקציוניסט"), המשקיע יצפה לשמוע על טעות אמיתית. מטרת המשקיע לוודא שאתם מודעים לטעויות שעשיתם ושיש לכם את היכולת ללמוד מטעויות.

טעות שניתן להעלות כתשובה יכולה להיות למשל בחירה בטכנולוגיה לא נכונה או בספק לא טוב בתחילת הדרך וביצוע ההתאמות הנדרשות לאחר הגילוי, אובדן זמן יקר בבחירה בכיוון לא נכון, התעלמות מגורם בשוק או ממה שהמתחרים עושים ועוד.

שימו את האגו בצד. משקיעים באמת ובתמים מעריכים יזמים שנכשלו מספר רב של פעמים לפני שהצליחו ויודעים שבמקרים רבים זהו אחד הגורמים המרכזיים להצלחה.

4. מהי אסטרטגיית השיווק שלכם?
שיווק עולה כסף. הרבה כסף. מוצלח ככל שיהיה המוצר שלכם, כנראה שלא תצליחו לחדור לשוק הרלוונטי עבורכם בלי מאמצי שיווק ניכרים ויקרים. לכן חשוב שתכירו את אפיקי השיווק המקובלים כיום, לרבות שימוש במדיה חברתית, אופטימיזציה במנועי חיפוש, עבודה עם שותפי שיווק/מפיצים, חברות יחסי ציבור ועוד. הכירו את היתרונות והחסרונות של כל שיטה, את העלויות של כל שיטה בשוק הרלוונטי ואל תסתמכו על שיטה אחת כמתכון להצלחה. 

כך למשל, שיטת שיווק שהפכה נפוצה מאוד בשנים האחרונות, במיוחד כאשר קהל המטרה צעיר, היא שימוש במשפיענים (לדוגמא "כוכבי רשת" ביוטיוב, אינסטגרם וטיקטוק). במקרים רבים זול ויעיל יותר להשתמש במשפיענים מאשר עוד קמפיין בגוגל או בפייסבוק, שכן גם אם המשפיען גובה אלפי דולרים לפוסט הוא עשוי להביא לכם טראפיק איכותי יותר. יחד עם זאת, הקהל ש״שולח״ המשפיען לקנות את המוצר שלכם מגיע לפעמים מהסיבות הלא נכונות ונעלם באותה המהירות שבה הגיע.

עורך הדין צחי זך (צילום: אלעד מלכה)
עורך הדין צחי זך (צילום: אלעד מלכה)

5. מה יקרה אם יתברר שזה פשוט לא עובד?
זוהי שאלה הגיונית אם מבינים שמשקיעים מסתכלים כיום יותר ויותר על היזמים והיכולות שלהם ולא רק על הרעיון והמוצר. משקיעים יודעים שרעיון או שיטת ביצוע יכולים להשתנות במהלך הדרך. השוק יכול להשתנות, מתחרים חדשים יכולים להופיע, רגולציה חדשה ועוד. שינוי כיוון הוא לא בהכרח דבר רע ולפעמים דווקא השינוי הוא שגורם להצלחה (גם אם לא היה מתוכנן).

לכן המשקיעים מעוניינים לדעת עד כמה אתם מסוגלים להוביל שינוי מהותי במיזם שיחזיר את הרכבת למסלול. עד כמה אתם גמישים? עד כמה אתם נחושים? האם חשבתם על תכנית גיבוי? טיפ קטן לדרך – ככל שתציגו את המיזם שלכם כטכנולוגיה/שיטה/ רעיון וכדומה שיכולים להצליח במספר מוצרים או שירותים וביותר מתחום או תעשייה אחת, כך תגדל האטרקטיביות שלכם בעיני המשקיע לעומת מיזם שמכוון למוצר אחד, שוק אחד וכדומה.

עורך הדין צחי זך עוסק בדיני אינטרנט ומשפט מסחרי ומלווה חברות בין היתר בתחום ההימורים אונליין, פורקס, מסחר אלקטרוני, פרסום דיגיטלי ופינטק. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לחברות סטארט אפ LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.