כל יזם יודע שאחד הדברים החשובים ביותר עבור המיזם שלו הוא להתקדם במהירות. השאיפה הבוערת של יזמים היא תמיד "להעלות מוצר לאוויר", "לתפוס נתח שוק מוקדם", "להקדים את המתחרים", "להגיע לאקזיט לפני שהשוק ישתנה" וכדומה.
 
הרצון הזה, לרוץ קדימה כמה שיותר מהר, הוא בדרך כלל מוצדק מכיוון שהסביבה הטבעית של מיזמים כמעט בכל תחום, היא סביבה דינמית שמשתנה כל הזמן. הפתעות רעות שעלולות לעכב או אפילו לחסל את המיזם שלכם הן לא משהו שאולי יקרה אלא משהו שכנראה יקרה. 

לפניה ישירה אל עורך דין צחי זך לחץ/י כאן.

מהירות אינה מהווה תחליף לזהירות ולמקצועיות
מהירות היא לא תחליף למקצועיות ולזהירות כמובן. קיצורי דרך בפיתוח למשל עשויים להיות הדבר שיאפשר לכם להצליח אך הם עלולים גם לגרום לכם עיכובים והוצאות בהמשך הדרך אם לא נעשו נכון.

ריצה מטורפת לעבר המשתמשים תוך התעלמות מנושאים משפטיים או רגולטוריים (כגון הגנה על פרטיות המשתמשים או אבטחת מידע) עשויה להתנקם בכם. אך בסופו של יום, ההנחה הבסיסית לפיה אתם נמצאים במרוץ אכזרי מול המתחרים, מול השוק ומול העולם כולו...היא נכונה לחלוטין.

בשיחות עם יזמים על הצורך להתקדם מהר ואיך לעשות את זה, אני שם לב שהחששות כמעט תמיד זהים. חשש שיופיעו מתחרים חדשים, שהשוק ישתנה, רגולציה חדשה שתשנה את כללי המשחק, טכנולוגיה חדשה שתהפוך את הפתרון שלנו ללא רלוונטי, משבר פיננסי עולמי, מלחמה או חייזרים. כולם חששות מוצדקים ולכולם משותף דבר אחד - הם עוסקים בגורמים חיצוניים ליזמים, כאשר גורמי הסיכון הפנימיים בדרך כלל זוכים להתעלמות.

השעון הביולוגי של היזמים כגורם סיכון משמעותי למיזם
ובכן יש דבר כזה, שעון ביולוגי של יזמים, והוא מהווה גורם סיכון משמעותי לכל מיזם. התעלמות ממנו עלולה בהחלט להביא לכך שלא תעשו הערכה נכונה לגבי קצב ההתקדמות הנכון עבור המיזם שלכם, לא תעשו דברים בזמן ובסופו של דבר תפגעו בסיכוייכם להצליח. 

השעון הביולוגי של היזמים הוא שם כולל לכל הסיבות שבגללן עלולים היזמים עצמם להפסיק לתרום למיזם את מה שנדרש או מצופה מהם לתרום או לחילופין לנטוש אותו לחלוטין. 

הסיפור הוא פשוט. בתחילת הדרך, היזמים מחויבים למיזם לחלוטין. ברור להם שכרגע אין משכורות ושצריך להצטמצם, והאופטימיות גדולה. עם הזמן, מתגלים הקשיים ומתחילות הבעיות. העתיד כבר לא נראה כל כך ורוד (לפחות בימים מסוימים...) והחששות מתגנבים פנימה. 

תרחישים אפשריים בתפעול חברת סטארט אפ
הנה כמה דברים שעלולים לקרות, לאו דווקא בסדר שבו הובאו:

  1. המוטיבציה של היזמים הולכת ופוחתת, האמון במיזם נפגע וכך גם המחויבות להשקיע זמן במיזם - המיזם לא מתקדם כמו שצריך;
  2. מחלוקות בין היזמים, שבתחילת הדרך נפתרו בצורה חברית, הופכות למכוערות יותר ויותר - המיזם לא מתקדם ובמקרים קיצוניים מתפרק;
  3. מקורות המימון העצמי של היזמים הולכים ונגמרים - היזמים מתחילים להיות לחוצים ומתחילים להסתכל "החוצה";
  4. אחד (או יותר) מהיזמים מקבל הצעת עבודה ומחליט לקבל אותה - המיזם עובר טלטלה רצינית או מתפרק.
  5. ההפנמה שהשעון הביולוגי שלכם כיזמים לא עוצר לרגע ושמדובר בסכנה ממשית למיזם שלכם חשובה מאוד מאחר שהיא תאפשר לכם להתנהל בהתאם בשני מישורים. 

עורך הדין צחי זך (צילום: אלעד מלכה)
עורך הדין צחי זך (צילום: אלעד מלכה)

התחשבות ב"שעון הביולוגי" של היזמים במסגרת הליכי קבלת החלטות במיזם
המישור הראשון הוא פשוט לקחת את השעון הביולוגי בחשבון כאשר אתם מתלבטים מהו הזמן הנכון לבצע מהלך מסוים. 

מעבר לשיקולים הרגילים והמוכרים, חשבו האם סיבה טובה נוספת לרוץ קדימה היא כי השעון הביולוגי של אחד או יותר מהיזמים מצדיק זאת. כמובן שהשעון הביולוגי לא יכול להיות הגורם היחיד שעל בסיסו מקבלים החלטות אך הניסיון מלמד שהתעלמות ממנו גובה במקרים רבים מחיר יקר.

המישור השני שבו ניתן להתמודד עם השעון הביולוגי הוא מציאת דרכים לעכב אותו ככל שניתן. היו ערים לתהליכים השליליים שאתם עוברים כיזמים ונסו למנוע אותם או להקטין את השפעתם. הזכירו לעצמכם ולשותפים שלכם למה אתם כאן.

בצעו מדי פעם "בדיקת שפיות" למטרות, למוצר שלכם ולעצמכם כדי לוודא שכולם עדיין על הסיפון, טפלו במחלוקות שלכם בצורה מכילה יותר, נסו להבין מה מציק לכל אחד וזכרו שמדובר בחלק בלתי נפרד מהעסק. גלו מודעות רבה יותר לנושא של לחץ כלכלי, במקום לקבל אותו כמובן מאליו או כמשהו שכולכם התחייבתם לשאת ויהי מה. במקום לחשוש מכך שמישהו יעזוב "כי הוא לא מחויב מספיק" נסו לאתר את מי שנמצא "על הקצה" ועזרו לו (למשל בהפחתת היקף המשימות שלו באופן זמני).

מודעות יזמים לשעון הביולוגי
מעבר לשיפור הסיכויים להצליח, מודעות לשעון הביולוגי שלכם כיזמים יכולה להשפיע על היחסים ביניכם לבין השותפים שלכם הרבה מעבר למיזם הנוכחי. גם אם לא תצליחו ביחד היום, אין לדעת איפה תיפגשו שוב. הרווח, הן כיזמים והן כאנשים, יהיה כולו שלכם.

עורך דין צחי זך עוסק בדיני אינטרנט ומשפט מסחרי ומלווה חברות בין היתר בתחום ההימורים אונליין, פורקס, מסחר אלקטרוני, פרסום דיגיטלי ופינטק. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לחברות סטארט אפ LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.