התפשטות נגיף הקורונה בישראל הובילה להטלת הגבלות חסרות תקדים על פעילות המשק, אשר השפיעו משמעותית על עצמאים ועובדים שכירים שלפתע מצאו את עצמם מחוסרי תעסוקה ופרנסה. 

תנאי המוסד לביטוח לאומי לצורך ביסוס זכאות לדמי אבטלה
המוסד לביטוח לאומי מאפשר לעובדים שכירים שהוצאו לחל"ת לקבל דמי אבטלה בכפוף לעמידתם בתנאים. לצורך ביסוס זכאות לקבלת דמי אבטלה, המבקש נדרש לעמוד בחמישה תנאים בסיסיים:

  1. המבקש צריך להיות תושב ישראל או תושב ארעי בישראל שיש בידיו רישיון לישיבת קבע או לישיבה ארעית.
  2. גילו של המבקש צריך להיות בטווח שבין 20 שנה ועד לגיל 67 שנה (לא כולל).
  3. הפסקת עבודה- המבקש יכול להיות זכאי לדמי אבטלה אם מעסיקו הוציא אותו לחל"ת, או אם הוא פוטר או שהתפטר. חשוב להבהיר כי עובד שהפסיק לעבוד מרצונו יוכל להתחיל לקבל דמי אבטלה רק אחרי 90 יום ממועד הפסקת העבודה, בעוד עובד שהתפטר מהעבודה מסיבה מוצדקת יוכל לקבל דמי אבטלה כבר מהיום הראשון להתייצבותו בשירות התעסוקה. סיבה מוצדקת היא, בין היתר, הרעה מוחשית בתנאי העבודה, התפטרות עקב מצב בריאותי של המבקש או בן משפחתו, שינוי מקום מגורים או במקרים מסוימים, שינוי מקום עבודה כאשר המרחק בין מקום העבודה למקום המגורים עולה על 60 קילומטרים וכן התפטרות עקב הטרדה מינית בעבודה.
  4. התייצבות המבקש בלשכת התעסוקה- בעיקרון, לצורך מימוש הזכאות לדמי אבטלה על המבקש להתייצב בשירות התעסוקה בסמוך להפסקת העבודה. עם זאת, בשל משבר הקורונה וההגבלות שהוטלו על הציבור בעקבותיו, הותר למבקש דמי אבטלה להירשם באתר האינטרנט של שירות התעסוקה ללא צורך בהתייצבות פיזית במרכזי שירות התעסוקה. לאחר ההרשמה המקוונת הראשונית המבקש נדרש לעקוב אחרי ההנחיות ביחס להתייצבות במרכזי שירות התעסוקה. 
  5. תקופת אכשרה- לצורך גיבוש זכאות לדמי אבטלה, המבקש צריך לצבור 12 חודשי עבודה כשכיר מתוך 18 החודשים האחרונים לפני מועד הרישום הראשון בשירות התעסוקה. עם זאת, לנוכח משבר הקורונה דרישה זו רוככה וכעת המבקש יוכל לקבל דמי אבטלה אם יש לו לכל הפחות 6 חודשי עבודה במהלך 18 החודשים שקדמו למועד הרישום בשירות התעסוקה. יובהר כי חודשי העבודה אינם חייבים להיות רצופים או אצל אותו מעסיק.

חשוב להבהיר כי לפי המידע באתר האינטרנט של הביטוח הלאומי, עובד עצמאי אינו זכאי לדמי אבטלה וכך גם בעל שליטה בחברת מעטים, חברי קיבוץ שאינם מועסקים בקיבוץ כשכירים וחברי מושב שיתופי שאינם עובדים כשכירים מחוץ למשק. 

לפניה ישירה אל משרד עורכי דין דוד סער, לחץ/י כאן

זכויות המבוטח במוסד לביטוח לאומי לאחר תאונת עבודה
ביטוח לנפגעי עבודה של המוסד לביטוח לאומי נועד לסייע למבוטחים שנפגעו בעבודה וכן לפצותם על אובדן ההכנסה שנגרם להם לאחר הפגיעה ובעקבותיה. לצורך כך, משלם המוסד לביטוח לאומי לעובדים שעומדים בתנאי הזכאות דמי פגיעה לתקופה של עד 91 יום. במקרים שבהם נותרה לנפגע בעבודה נכות קבועה עקב הפגיעה, הוא יהיה זכאי לקבל מענק נכות מעבודה או קצבת נכות מעבודה וזאת בהתאם לשיעור הנכות שנקבע לו על ידי הוועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי. 

יש לציין, כי פגיעה בעבודה שמזכה את הנפגע בתשלום כלשהו, היא תאונת עבודה שנגרמה לעובד תוך כדי העבודה ובעקבותיה, וזאת לרבות תאונה שאירעה בדרכו השגרתית של העובד לעבודתו או בדרכו חזרה ממנה לביתו. 

דמי פגיעה ישולמו לנפגע בעבודה אם הוא המציא לביטוח לאומי תעודה רפואית ראשונה לנפגע בעבודה בצירוף לטופס התביעה לדמי פגיעה. בתעודה זו תירשם האבחנה הרפואית של העובד והתקופה שבמהלכה אין ביכולתו לעבוד. תנאי נוסף לזכאות לדמי פגיעה הוא כי בעקבות הפגיעה בעבודה אין באפשרותו של המבוטח לעבוד והוא אכן לא עבד בפועל. 

עובד שחלה בקורונה עקב חשיפה לחולה בעבודה יגיש תביעה לדמי פגיעה תחת פגיעה בעבודה ולא תביעה להכרה במחלת מקצוע. 

מבוטח שנפגע בעבודה ותביעתו לתשלום דמי פגיעה אושרה על ידי המוסד לביטוח לאומי, עשוי להיות זכאי לגמלת נכות מעבודה אם נותרה לו נכות בעקבות הפגיעה. המבוטח יידרש להתייצב בפני ועדה רפואית שתבדוק אותו ותקבע את דרגת נכותו. בהתאם לאחוזי הנכות שנקבעו על ידי הוועדה, תוענק למבוטח מענק נכות או קצבת נכות מעבודה. נכה מעבודה שנקבעה לו דרגת נכות קבועה בשיעור של בין 5%-19% יקבל מענק חד פעמי, ואילו מבוטח שנקבעה לו דרגת נכות קבועה בשיעור של 20% ומעלה יקבל קצבה חודשית.

עורך הדין דוד סער (צילום: אריאל שלום)
עורך הדין דוד סער (צילום: אריאל שלום)

הגשת תביעה נגד המעסיק במקרה של תאונת עבודה
עובדים רבים אינם מודעים לכך שבמקרים רבים המעסיק מבטח את עובדיו בביטוח פרטי מעבר לביטוח של המוסד מביטוח לאומי. על כן, וכדי למצות את הזכויות באופן מיטבי לאחר מעורבות בתאונת עבודה רצוי לפנות לעורך דין מקצועי ומנוסה בתחום תאונות העבודה כדי שייבחן את המצב המשפטי והביטוחי של העובד באופן מקיף ומעמיק, ויסייע לו במימוש זכויותיו מול המעסיק ומול המוסד לביטוח לאומי.

משרד עורכי דין דוד סער עוסק ומתמחה בתאונות עבודה, דיני ביטוח, דיני נזיקין ודיני עבודה. משרדו נחל הצלחות לא מבוטלות בתחומים השונים, לרבות תקדימים מעניינים. ככל שהינך חושש כי נפגעו זכויותיך, גש עוד היום למשרד עורכי דין דוד סער אשר ישמח לסייע לך.

הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לתאונות עבודה LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.