בתום חקירה סמויה פשטו הבוקר (שלישי) חוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433 במשטרה על משרדי עיריית אור עקיבא וביצעו את מעצרו של ראש הרשות, יעקב אדרי. יחד איתו נעצרו שלושה נוספים, בהם אורלי יחזקאל, בכירה לשעבר בעירייה המקורבת לאדרי, לצד עיכובם לחקירה של תשעה אחרים. היחידה מייחסת לאדרי ולשלושת החשודים הנוספים חשד לעבירות מתחום טוהר המידות, ובכללן עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות וכן עבירות על פי חוק איסור הלבנת הון. 

שופט בית משפט השלום בראשון לציון גיא אבנון האריך בשישה ימים את מעצרו של אדרי וקבע בהחלטתו כי "סדרת המעשים בוצעו לאורך תקופה ממושכת. ממצאים שנתפסו היום, בשילוב דבריו של החשוד בחקירותיו, מחזקים חלק מהחשדות". בהמשך הוסיף השופט אבנון: "החשוד שלפניי, בכיר החשודים, הוא זה שעומד לכאורה בראש ההיררכיה העבריינית בגין סדרת מעשים שבוצעו לאורך תקופה ממושכת". גם מעצרה של יחזקאל הוארך בשישה ימים.

למעריב נודע כי מדובר בחקירה שמתנהלת ביאח"ה זו תקופה במישור הסמוי. המשטרה אספה ראיות שמלמדות על מערכת יחסים שוחדית שהתנהלה בין ראש העירייה למאכערית שעדיין מקורבת אליו . ראש העירייה מקדם ומבצע עבור המקורבת שלו ולקוחותיה כדי לקדם את ענייני הלקוחות שלה וענייניה שלה לרבות ג'ובים ומכרזים שבהם היא מבקשת להשתתף.

מה שמטריד את המשטרה מבחינת הערכיות המוסרית, הוא שבמהלך החקירה התחקו החוקרים עבור אופי הפעולות של אותו מנגנון שוחדי לכאורה, כאשר בין היתר ראש העירייה מפנה בעלי עסקים להעביר תרומות לעמותות לנזקקים, אולם בפועל שוברים מסכום התרומות הועברו לידיהם של אותה מקורבת ומקורבי ראש העירייה, לרבות הוא עצמו, וזאת במקום שיגיעו לידי נזקקים באמת.

במשטרה מעריכים כי מדובר בפרשה שהיקפה נאמד במיליוני שקלים, והיא מכלילה תשלומי שכר מנופחים ומינויים של עובדים שבצידם משולמות עמלות מכובדות. בין המעוכבים שמסרו עדות בפרשה גם בכיר מאד בעבר באותה רשות מקומית, שמכהן בתפקיד ציבורי גם בימים אלו. צריך לזכור שמדובר בחקירה הגלויה הנמצאת בראשיתה, ובהחלט ייחקרו חשודים ומעורבים נוספים. 

בבית המשפט התנהל הדיון שבו ביקשה המשטרה כאמור להאריך את מעצרו של אדרי וכן של מעורבים נוספים בהם בכירה באותה רשות המקורבת לראש העירייה. במהלך הדיון עלה כי חקירת היאח"ה התנהלה באופן סמוי מזה כשנה ולפי דברי נציג היחידה פקד איתי בירן ראש העירייה עומד במרכז הפרשה. 

לנוכח הדברים שהונחו בפניו ולאחר שכבר בחן את החשדות במסגרת צווי חיפוש עליהם חתם וכן לאור גרסתו של ראש העירייה אדרי בחקירה ציין השופט אבנון כי ראש העירייה "חשוד בריבוי עבירות של קבלת שוחד, קשירת קשר לביצוע פשע. מדובר בחקירה הנחקרת זמן רב. חומר החקירה שהובא לעיוני מבסס חשד סביר הקושר החשוד לעבירות המיוחסות לו. החשוד שלפניי, בכיר החשודים, הוא זה שעומד לכאורה בראש ההיררכיה העבריינית בגין סדרת מעשים שבוצעו לאורך תקופה ממושכת. אומר כבר עתה כי ממצאים שנתפסו כבר היום, בשילוב דבריו של החשוד בחקירותיו, מחזקים למצער חלק מהחשדות המיוחסים לו".

מהחקירה המורכבת ועל פי החשד עולה כי החשודים ביצעו את העבירות המיוחסות להם במשך שנים, כל אחד על פי חלקו. במוקד החקירה נטען כי אדרי, באמצעות בכירים אחרים, דאג לקדם מכרזים והיתרים שהוצאתם תלויה ברשות המקומית בתמורה לקבלת שוחד וטובות הנאה שוות ערך לכסף בניגוד לחוק, תוך פגיעה ורמיסה של האינטרס הציבורי. החוקרים, שפשטו על משרדי העירייה, אספו חומרי מחשב ומסמכים המחזקים, לכאורה, את החשדות העולים מהחקירה. 

נראה כי בימים האחרונים האירועים בצפון לא מסתכמים רק באירועים ביטחוניים, אלא גם באירועים פליליים הקשורים לשלטון המקומי, שכן רק אתמול נעצר תושב אור עקיבא כחשוד באיומים ותקיפה של ראש העירייה, יעקב אדרי, לאחר שפגש בו ברחוב. שוטרי מחוז חוף שהוזעקו למקום ביצעו את מעצר התוקף, תושב העיר בן 65, שבמהלך מעצרו תקף גם את אחד השוטרים לפי החשד.

כאמור, אדרי כיהן כראש עיריית אור עקיבא עד 2003, בה נבח לכנסת ה-16 מטעם הליכוד. במהלך שנותיו בכנסת כיהן כשר לביטחון פנים, פרש מהליכוד והיה ממקימי סיעת קדימה, שימש כשר הבריאות והשר לפיתוח הנגב והגליל, מונה לשר לענייני ירושלים ולשר קליטת עלייה. בנוסף, כיהן כחבר בוועדת הכספים ובוועדת הפנים והגנת הסביבה. 

באוקטובר 2013, זכה אדרי בבחירות המקומיות לראשות עיריית אור עקיבא, כעשור מאז בחירתו הקודמת. באוקטובר 2018 זכה בכהונה נוספת בראשית העיר, כמתמודד מטעם הליכוד.