לידה נחשבת בעיני רבים לאחד האירועים המשמחים והמרגשים בחייו של אדם, עם זאת חשוב לזכור כי מדובר בהליך רפואי רגיש ומורכב אשר עלול להסתבך ולהוביל לנזקים חמורים לאם ו/או לילוד. נזק כתוצאה מרשלנות רפואית עלול להיגרם לפני הלידה, במהלכה או אחריה עקב התערבות רפואית שגויה של הצוות הרפואי או בשל חוסר התערבות במקרים שהיה צורך בכך.

טיפול רשלני במהלך הלידה עלול לגרום נזקים חמורים לאם וליילוד
במקרים מסוימים, טיפול רפואי רשלני עלול לגרום ללידה מוקדמת, לפגיעות גופניות וקוגניטיביות בעובר ואף למות העובר ו/או האם. אנשי הצוות הרפואי מחויבים להתייחס לכל הנתונים הנוגעים לעברה הרפואי והמיילדותי של האישה ולממצאים הקליניים שהתגלו בבדיקות לצורך בחירה בטכניקת לידה מתאימה.

תביעת רשלנות רפואית עשויה להיות מוגשת נגד הצוות הרפואי עקב מגוון רחב של סיבות. תביעות רשלנות מוגשות בין היתר בשל החלטה שגויה של הצוות הרפואי שלא לבצע ניתוח קיסרי כאשר יש צורך רפואי בכך עקב משקלו הגבוה של העובר או בשל מצוקה עוברית. עילות שכיחות נוספות להגשת תביעת פיצויים הן ביצוע מעקב לקוי אחרי היולדת לפני הלידה, איחור באבחון רעלת הריון, התעלמות מתלונותיה של היולדת, רשלנות בביצוע לידת ואקום או לידת מלקחיים, אבחון לקוי של היפרדות שלייה ועוד.

לפניה ישירה אל משרד עורכי דין שטובר & טולדנו, לחץ/י כאן

חריגה מפרקטיקה רפואית מקובלת
חשוב לציין כי לאחר הגשת תביעת רשלנות רפואית נגד הצוות הרפואי בבית החולים, בית המשפט נוהג לבחון האם התנהלות הצוות הרפואי חרגה מהפרקטיקה הרפואית המקובלת בכל שלבי הלידה תוך הפעלת מבחן ה"רופא הסביר" בנסיבות האירוע הספציפיות. תוך כך ייבחן האם הרופאים קיבלו את ההחלטות הנכונות כפי שהיה עושה רופא סביר במהלך הלידה, האם הלידה נוהלה באופן מקצועי והאם נערכו ליולדת כל הבדיקות החיונית לפני הלידה לצורך בחירה בטכניקת לידה מתאימה כאמור.

יובהר כי לא בכל מקרה שנגרם ליולדת או לעובר נזק מדובר ברשלנות רפואית המזכה את הנפגע בפיצויים. לצורך הוכחת תביעת רשלנות רפואית הנפגע יצטרך להוכיח כי התקיימו בעניינו שלושת היסודות של עוולת הרשלנות והם התרשלות, נזק וקשר סיבתי בין ההתרשלות ובין הנזק. טענות הצדדים ייבחנו על בסיסן של הרשומות הרפואיות מבית החולים וחוות הדעת הרפואיות שהוגשו מטעם הצדדים. אם הוכח כי התנהלות הצוות הרפואי חרגה מפרקטיקה רפואית מקובלת, בית המשפט יעבור לבחון את הנזק שנגרם לתובע ואת הקשר הסיבתי בין ההתרשלות ובין הנזק. 

ביסוס תביעת רשלנות רפואית באמצעות חוות דעת של מומחה רפואי
לצורך ביסוס התביעה והוכחתה, התובע/ת מחויבים לצרף אליה חוות דעת של מומחה רפואי בתחום המיילדות והגניקולוגיה. במסגרת חוות הדעת המומחה הרפואי יתייחס לקיומה של התרשלות בטיפול הרפואי, יעריך את הנזק שנגרם לתובע/ת ויעמוד על סוגיית הקשר הסיבתי בין ההתרשלות ובין הנזק. הפיצוי בגין רשלנות רפואית בלידה ייקבע על ידי בית המשפט לפי הנזקים שנגרמו ליולדת ו/או ליילוד. בין ראשי הנזק המקובלים בתביעת רשלנות רפואית ניתן לציין פגיעה בכושר ההשתכרות בעתיד, כאב וסבל, פגיעה באוטונומיה, הוצאות רפואיות ועוד.

עורך הדין יוסי טולדנו (צילום: יוסי נדב)
עורך הדין יוסי טולדנו (צילום: יוסי נדב)

תביעת רשלנות רפואית - הולדה בעוולה
תביעת רשלנות רפואית בשל הולדה בעוולה מוגשת על פי רוב במצבים שבהם יילוד נולד עם מוגבלות שמקורה במומים מולדים, תסמונות גנטיות, מחלות גנטיות ועוד. לרוב, הטענה בבסיס תביעות הולדה בעוולה היא כי ללא התרשלותו של הצוות הרפואי היילוד לא היה נולד כלל מאחר שהוריו היו בוחרים להפסיק את ההיריון. שלא כמו בתביעות רשלנות רפואית אחרות, בתביעה בעילה של הולדה בעוולה התובע אינו טוען כי הצוות הרפואי גרם לו נזק אלא שהנזק יצא מהכוח אל הפועל בשל הרשלנות של הצוות הרפואי.

בתביעות הולדה בעוולה נמנע מההורים מידע חשוב או שניתן להם מידע שגוי או חלקי ביחס למצב העובר ו/או היולדת. לפיכך, לא התאפשר להורים לשקול האם להפסיק את ההיריון ועל ידי כך למנוע את לידתו של היילוד עם המחלה הקשה או המום שממנו הוא סובל. 

חשוב לציין כי לפי פסיקת בית המשפט העליון בסוגיה, נקבע כי לא מוצדק להכיר בעילת תביעה עצמאית של היילוד בגין חיים בעוולה. זאת בשל קשיים משפטיים ביחס ליסוד הקשר הסיבתי ולנזק אשר מקשים על הכרה בעילה זו כחלק מעוולת הרשלנות. נוסף על כך, קיים קושי מוסרי ערכי בכל הקשור לתפיסה כי חייו של בעל מוגבלות עשויים להיחשב בעיניו כנזק.

הוכחת קשר סיבתי בתביעת רשלנות רפואית בעילה של הולדה בעוולה
עם זאת, בית המשפט העליון קבע כי להורי היילוד עומדת עילת תביעה בגין הולדה בעוולה וזאת כדי לאפשר להם לקבל פיצוי שיכסה את ההוצאות של היילוד לצרכים רפואיים, סיעודיים ושיקומיים גם לאחר הגיעו לגיל בגרות ולמשך כל ימי חייו. לצורך הוכחת תביעת רשלנות רפואית בעילת הולדה בעוולה ההורים יצטרכו להוכיח כי הצוות הרפואי התרשל וכי אלמלא ההתרשלות הם היו בוחרים להפסיק את ההיריון.

לפי פסיקת בית המשפט העליון, לצורך הוכחת הקשר הסיבתי בין התרשלות הצוות הרפואי ובין הנזק הנובע ממומו של היילוד, ההורים יצטרכו להוכיח כי במקרה שמלוא המידע הרפואי בדבר מצבו הרפואי של היילוד היה עומד בפני ועדה להפסקת הריון, היא הייתה מאשרת להפסיק את ההיריון.

במקרה של נזק שנגרם עקב רשלנות רפואית של צוות רפואי במהלך ההיריון או בלידה, רצוי לפנות לעורך דין מקצועי ומנוסה שעוסק בתחום הרשלנות הרפואית. עורך הדין ייבחן את נסיבות המקרה לעומקן וילווה את הנפגע בתביעת פיצויים בגין רשלנות רפואית לצורך מיצוי מיטבי של זכויותיו מכוח הדין והפסיקה.

משרד עורכי דין שטובר & טולדנו עוסק בתביעות רשלנות רפואית בהיריון ובלידה, בתביעות של הולדה בעוולה, בדיני נזיקין, תביעות חבויות ותאונות דרכים. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לרשלנות רפואית בלידה LawGuide.

* לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.