ישראלים רבים בקרב יהדות המזרח זכאים לדרכון פורטוגלי. זה מפני שהם צאצאים ליהודים ספרדים שהגיעו לחיות במדינות המזרח לאחר גירוש ספרד. לידיעתכם, יהודי ספרד הרחיקו למדינות המזרח כתחנות שניות ואף שלישיות במהלך מסעותיהם דרך הים התיכון. כיום, מספר רב של צאצאיהם עשויים לקבל דרכון פורטוגלי ומשרדנו מסייע להם להכיר את זכאותם.

אז מי הן בעצם מדינות המזרח אשר מוכרות כזכאיות בעיניי הקהילה היהודית בפורטוגל? כתבה זו תסביר בהרחבה אילו מדינות בעלות קשר ספרדי ברור ואילו מדינות בעלות קשר נמוך יותר.

לפניה ישירה אל משרד עו"ד כהן, דקר, פקס וברוש לחץ/י כאן

יהדות המזרח – זכאות לדרכון פורטוגלי
לאחר התעסקות של שנים בתחום האזרחות הפורטוגלית ומציאת שורשים ספרדיים עבור אלפי ישראלים ויהודים בעולם, משרדנו יכול לומר בביטחון מי זכאי ומי לא. הדבר אפשרי בעזרת הבנת שמות משפחה, מסמכים רשמיים המוכיחים מוצא ספרדי, שפת דיבור או ארץ מוצא של הלקוח.

עורך הדין מיכאל דקר גאה לומר כי כיום אנו יודעים בוודאות אילו יהודים זכאים לדרכון פורטוגלי ואילו לא - בשונה מבעבר. "מדובר במספר לא מבוטל של ישראלים אשר אנו עוזרים להם להכיר את מוצאם הספרדי ויחד עם זאת לקבל דרכון פורטוגלי על בסיס יומיומי. אולם, אנו נתקלים במספר גדול של יהודים מארצות המזרח אשר כלל לא מודעים כי הם זכאים באופן בלעדי".

חוסר הוודאות בנושא הדרכון נובע בשל מספר בלתי פוסק של פרסומים ברשת. משום כך, משרדנו מבקש לעשות סדר בבלאגן ולהבהיר בצורה ברורה - מי הן קהילות המזרח אשר זכאיות לקבלת האזרחות. בהתאם למחקר שבוצע על ידינו, תוך שימוש בגנאלוגיים מקצועיים (חוקרי אילן יוחסין) ומחקר היסטורי מעמיק של למעלה משנה וחצי; קיימים שלושה סוגי זכאים בקרב יהדות המזרח.

קבוצת הזכאים הראשונה – יהדות צפון אפריקה
סקירה היסטורית קצרה - לאחר גירוש ספרד שהתרחש בשנת 1492, הגיעו בין 80,000-130,000 יהודים לחופי צפון אפריקה. תחילה העדיפו להתיישב במרוקו, שם הקימו את בתיהם בין 40,000-70,000 יהודים. אלג'יריה הייתה המדינה הבאה אשר אכלסה מספר גדול של ספרדים (בין 15,000-30,000), לאחרי תוניסיה (8,000-20,000), מצרים (3,000-8,000) ולוב (1000-3,500). 

מיד כשהגיעו הספרדים לארצות המגרב, עלו ברוב המקרים במספרם על יתר היהודיות המקומיות הדלילות. בנוסף, קבעו את מסורותיהן הספרדיות על אלו המקומיים. כמו כן, לאורך הזמן התחתנו והשתלבו הקהילות זו בזו, ולפיכך, כיום יוצאי מדינות אלה מוכרים כצאצאים ספרדים הזכאים לדרכון פורטוגלי. 

איך אני מוכיח זכאות לדרכון פורטוגלי?
בזכות הצגת מסמך פשוט לקהילה היהודית בפורטוגל (שאחראית על מכתב ההמלצה) הנקרא "תמצית רישום", ניתן לראות כי אבותיכם עלו ארצה מאחת ממדינות צפון אפריקה. מסמך זה יכול להיות מונפק על ידי כל אזרח ישראלי במרשם האוכלוסין שבמשרד הפנים. כנזכר, ארץ מוצא צפון אפריקאית מעידה כי אתם באופן כמעט אקסקלוסיבי זכאים לקבלת דרכון פורטוגלי. ואם קיים אצלכם איזשהו ספק, אנו נוכל לפתור לכם אותו במהרה דרך שיחה או פגישה איתנו.

יחד עם זאת, לא רבים יודעים אך שורשי שמות משפחה צפון אפריקאים רבים הם בעלי מקור ספרדי מובהק. בחלק גדול מן המקרים עוּותו שמות המשפחה עקב שימוש יומיומי בשפה הערבית המקומית והתרחקו מצורת המקור. אלו למשל שמות משפחה כגון - ברדוגו, ביטון, מויאל, לחיאני, אסייג, סספורטס, זיתון, זוארץ ועוד רבים אחרים.

קבוצת הזכאים השנייה – יהדות ארצות האימפריה העות'מאנית לשעבר
קבוצת זכאים זו גם כן מייצגת קשר ישיר למגורשי ספרד, ולפיכך זכאית באופן כמעט בלעדי לקבלת הדרכון - ממש כמו הקבוצה הראשונה. כאשר אנו מדברים על קבוצה זו, הכוונה למדינות כמו טורקיה, סוריה, לבנון, ישראל, יוון וכל מדינות הבלקן, קרי – בוסניה, בולגריה, סרביה, קרואטיה, רומניה, מקדוניה, אלבניה, סלובניה, מונטנגרו וצפון מזרח איטליה. גם במקרה זה נסתפק במסמך "תמצית רישום" על מנת לקבוע זכאות.

מאפיין ייחודי לרובן המכריע של קהילות אלה היה שימוש בשפת הלדינו. כיוון והלדינו היא שפה ספרדית-יהודית, ניתן לראות ללא ספק את הקשר הבולט והישיר לקהילות ספרד. בנוסף, קיימות מסורות ספרדיות נוספות הבאות לידי ביטוי בלבוש, מאכלים, שמות משפחה ועוד. יש לציין שגם שמות משפחה כגון אשכנזי, פרנסיס, פרנקו, רומנו ודומיהם נכחו באזור הבלקן בעבר וגם הם זכאים לדרכון פורטוגלי עקב היטמעות באחרונים.

מעט רקע היסטורי בנוגע ליהדויות המדוברות. לאורך השנים הישוב היהודי בבלקן ובמזרח התיכון היה דל מפאת מספר גדל של מתאסלמים ומתנצרים. כאשר הגיעו מגורשי ספרד אל רוב ארצות אלה, הפיחו רוח חיים יהודית חדשה. כך היה אודות לכישוריהם האינטלקטואליים והמסחריים שעזרו לְקַבֵּעַ ולקבוע את היישוב לאורך דורות רבים, למעשה עד מלחמת העולם השנייה. כיום, רוב יוצאי מדינות אלה הם צאצאים ישירים של מגורשי ספרד ומסיבה זו זכאים לדרכון פורטוגלי.

צוות משרד עו''ד כהן דקר פקס וברוש (צילום: שירי דקר)
צוות משרד עו''ד כהן דקר פקס וברוש (צילום: שירי דקר)

קבוצת הזכאים השלישית – יהדות המזרח / אסיה
כאן אנו מדברים על קהילות אסיה בעיקר. למשל איראן, עיראק, אוזבקיסטן (בוכרה), הודו, תימן ועוד. בקרב קהילות אלה קיים מוצא ספרדי, אולם הוכחת הקשר מורכבת מעט יותר ביחס לשתי הקטגוריות הראשונות. לכן, בכדי להוכיח את הקשר תידרשו להיעזר בשירותיו של גנאלוג (חוקר שורשים). חשוב להבהיר כי במשרדנו קיימת פרקטיקה מפותחת ומטופחת של גנאלוגים אשר מתמחים בגילוי עקבותיהם של מגורשי ספרד וצאצאיהם. אנו כבר גילינו קשרים ספרדיים רבים בקרב יהדות המזרח/אסיה, ואם אתם יוצאי עדות אלה, ישנה סבירות גבוהה שגם אתם זכאים לדרכון פורטוגלי.

בחינה היסטורית קלה של מדינות אלה: במאות ה-15 וה-16 מילאו יהודי ספרד את חופי הודו שהייתה עד אז המדינה העשירה בתבל. שם עסקו במסחר של אבנים יקרות, כותנה, תבלינים, משי ועוד. יחד איתם הגיעו במשך הזמן רבנים ספרדיים למחוזות אסייתיים מרוחקים כדוגמת איראן (למשל לאי הורמוז ולעיר ברזן), אוזבקיסטן (בוכרה, טשקנט), עיראק (בגדד) ועוד. בשל כך, נוצרה התמזגות בין הספרדים לקהילה היהודית המקומית. 

ניקח לדוגמא את משפחת מוסיוף המפורסמת שהגיעה ארצה מאזור אוזבקיסטן. ניתן להיווכח כי הסבתא הגדולה במשפחה העונה לשם אסתר גאונוף, הייתה צאצאית של רבי יוסף ממן המרוקאי. הרב ממן מוכר כמי שהאדיר לימוד תורה והקים מוסדות תורניים בבוכרה בסוף המאה ה-18. בנוסף, במשפחה ישנו קשר ספרדי נוסף מצד הסבא הגדול – שלמה מוסיוף - המגיע עד קורדובה שבספרד. קשר זה הוא רק אחד מדוגמאות רבות אשר הגנאלוגים במשרדנו עוזרים ללקוחות שלנו לגלות באופן יומיומי. 

לסיכום, כתבה זו נכתבה כדי להבהיר לצאצאי יהודי המזרח כי הדרכון הפורטוגלי קורא להם בראש ובראשונה. ככתוב, יהודי ספרד היגרו ברובם המכריע למדינות האסלאם שלאורך הים התיכון לאחר הגירוש, וכפי שניתן להיווכח - עד היום קהילות אלה שומרות על זהות מסורתית ספרדית. במידה וגם לאחר קריאת הכתבה אתם עדיין לא בטוחים אם אתם זכאים, ניתן ואף מומלץ ליצור איתנו קשר ואנו נשמח לעזור ולהסביר את העניין.

הכתבה נכתבה בסיוע מר יהונתן גבריאלוב.

משרד עו"ד כהן, דקר, פקס וברוש עוסק בהוצאת דרכון פורטוגלי, בהגירה לאירופה ולארה"ב ובתחומי המשפט האזרחי והמסחרי. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לדרכון פורטוגלי ואזרחות פורטוגלית LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.