אמש פורסם כי עורך הדין עמית איסמן הומלץ על ידי ועדת האיתור כמועמד לתפקיד פרקליט המדינה החדש, על אף שבעבר ננזף בגין אמירות מיניות לא ראויות שהשמיע כלפי עובדות בפרקליטות. עורך הדין והעיתונאי אלדד יניב התארח הערב (שלישי) בתוכניתם של בן כספית ופרופ' אריה אלדד ב-103FM והסביר מדוע לדעתו יש למנוע את מינוי איסמן. בהמשך התארח בתוכנית עוה"ד עמית בכר שלום, בכיר לשעבר בפרקליטות מיסוי וכלכלה ומומחה לתיקי צווארון לבן, שטען כי לדעתו יש למנות את איסמן לתפקיד.

כספית: שלום אלדד יניב. אתה מציג את העמדה למה המינוי של עו"ד עמית איסמן הוא לא ראוי. ספר.
"כולנו נדהמנו אתמול לשמוע שהוא המועמד. פתאום התברר שיש לו ערימה של הסתבכויות עם אמירות נוראיות כלפי נשים כפופות לו. אנחנו חיים בתקופה שהדברים האלה בלתי מתקבלים על הדעת ואכן עבר זמן, אבל לציבור הישראלי מגיע לדעת אם הוא מצטער על מה שהוא אמר, אם הוא מפנים את מה שהוא אמר, אם הוא תיקן את דרכיו ואיך הוא מתכוון ליישם את זה כפרקליט מדינה שאמור להיות האדם שקובע נורמות בישראל, שמעמיד לדין פוליטיקאים בכירים בעבירות דומות לאלה שהוא עשה. כשאנחנו תוקפים פוליטיקאים, את אותן אמות מידה אנחנו צריכים להפעיל כשיש ועדה שלכאורה עומד בה היועמ"ש, ואם היה פוליטיקאי כזה בתפקיד שאמר דברים כאלה ועמד לדין משמעתי באחד מהשלבים של הפעילויות שלו היינו צועקים עד לב השמיים. אז גם במקרה הזה צריך להשמיע קול. אותה מידה צריכה להיות גם כאן".

פרופ' אלדד: אתה כותב שהוא צריך להתנצל, אתה מבקש עמידה פומבית על עמוד הקלון 'חטאתי פשעתי' או שימוע ציבורי.
"אני בכלל בעד שימועים ציבוריים גם לשופטים, לפרקליט מדינה, ליועמ"ש, מותר לשאול אותו ומותר לחקור אותו בדיוק כמו שעושים באמריקה. זה מנהג מאוד ראוי אבל זה לא נהוג במדינת ישראל. אני חושב שאיש כזה שהסתבך בפרשה כזו ועמד לדין משמעתי ולפי מה שמספרים הוא התנצל ותיקן את דרכיו, הוא יישם את התיקון הזה בתפקידיו החדשים אני חושב שלציבור מגיע דין וחשבון כי בעוד רגע הוא ישב להחליט בתיק פוליטיקאי שעשה את אותם דברים לעוזרת שלו, פקידה במשרד או לח"כ".

כספית: לצורך הוויכוח, הוא עבר בירור ושימועים ועניינים. זה התפרסם, מה שעלה שם ככל שהיטבתי או לא היטבתי לברר, זה שהאמירות שלו לא היו הטרדה מינית. גם הנשים אמרו שזה לא הטרדה מינית אלא לא היה נעים לשמוע, אז אולי לאור הזמן שחלף יש דברים שניתן להעלים עין מהם?
"אחת הנשים העידה שהיא קפאה במקומה כשהיא שמעה את הדברים והיא דיווחה בשעת האירוע. מותר למחול לאדם ומותר לסלוח לאדם ומותר לאדם להתחיל מחדש ולתקן את דרכיו, בטח שמדובר ברף הנמוך של העבירה ,אבל כשאדם הולך לתפקיד שהוא שווה ערך לשופט עליון, צריך לעמוד בסטנדרט של שופט עליון. היינו דורשים את זה משופט עליון, מפוליטיקאי בתפקיד בכיר יותר, אז גם מפרקליט מדינה".

פרופ' אלדד: לא מפריע שהוא מוגש כמועמד יחיד?
"וודאי שמפריע, אני מאלה שחושבים שוועדה שמציעה צריכה להציע לפחות יותר מאדם אחד, אחרת הממשלה היא חותמת גומי, בעצם רק צריכה להעמיד יד בעד. וודאי שצריך להיות יותר ממועמד אחד לכל תפקיד".

כספית: עו"ד עמית בכר שלום, בכיר לשעבר בפרקליטות מיסוי וכלכלה מומחה לתיקי צווארון לבן. אתה חושב שאין עם המינוי בעיה?
"אני חושב שמדובר במינוי טוב. אני חושב שהאתגרים היום שניצבים בפני הפרקליטות, עו"ד עמית איסמן הוא מועמד מאוד מתאים לאתגרים האלה. אני מסכים לחלוטין עם מה שאמרתם, גם עם מה שאלדד אמר שאלה אמירות לא מקובלות בשום אופן והמערכת צריכה להתמודד איתן, השאלה היא איך. פה מדובר בהתבטאויות שהן בעלות תוכן מיני בסביבת עבודה, זה אמירות לא ראויות ועל כך הוא עמד להליך משמעתי, אגב לא ברף המחמיר של ההליך המשמעתי כי זה בעצם כשל ניהולי. יצירת סביבת עבודה בשני מקרים לפני כמה וכמה שנים, והדבר הזה קיבל את הביטוי האדם הועמד במקומו, קיבל את הנזיפה ואת האחריות. השאלה היא האם על אמירות וכשל ניהולי של יצירת סביבה עם התבטאות בקונטקסט מיני, האם על הדבר הזה צריך לפסול אדם? לדעתי לא".

פרופ' אלדד: שמענו תיאוריות שהוא מועמד קש.
"קונספירציות לא תיאוריות".

פרופ' אלדד: ואז יעלו את מומי וכולם יהיו מרוצים.
"קודם כל גם הקונספירטורים לא חושבים שזה מועמד קש, הוא רציני וראוי. הטענה היא שרצו להכשיל בכוונה כדי למנות את מומי. אבל עם קונספירציות אני לא רוצה להתמודד, הבעיה שלנו היא, ש אנחנו נמצאים במצב שצריך למנות בדחיפות פרקליט מדינה, זה הזוי שכל כך הרבה זמן אין פרקליט קבוע כמו שאין מפכ"ל ומנכ"ל למשרד המשפטים. נכון שהממשלה צריכה להחליט אבל ועדת האיתור קמה כלקח של הממשלה עצמה במטרה להרחיק את הפוליטיקאים מעיסוק במינוי הרגיש הזה".

פרופ' אלדד: למה לא שני מועמדים?
"ועדת האיתור החליטה על מועמד אחד והיו ועדות קודמות לדעתי ב-2015, שהיה מועמד אחד ולא שמעתי רעש ציבורי על הדבר הזה. אין אף נאשם שיש לו זכות למנות את התובע שלו. הדבר שהוא הצטיין בו ואין עליו מחלוקת מלבד קונצנזוס מוחלט על היכולות המקצועיות שלו, זה על יושר והגינות ועמידה מאוד בולטת אל מול האחרים, מנהלים בפרקליטות בשני דברים – בזכויות נאשמים וחשודים ובתרבות של תחקיר על טעויות הפרקליטות ופתיחות לביקורת. אלה האתגרים הכי משמעותיים של הפרקליטות".