החוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה (הוראת שעה, תשע"ה-2014) נכנס לתוקף בחודש יולי בשנת 2016 ולפיו לפני הגשת תביעה בבית הדין הרבני או בבית המשפט לענייני משפחה, בני הזוג נדרשים להגיש בקשה ליישוב סכסוך כדי לנסות ולהגיע להסכם גירושין מחוץ לכותלי בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני. חשוב להבהיר כי הגשת בקשה ליישוב סכסוך משמעותה תביעה לבית המשפט או בית הדין ותחילתם של ההליכים משפטיים.

תכליתו של הליך הגישור היא להגיע להסכם הגירושין הטוב ביותר עבור הצדדים ולא לשקם את מערכת היחסים ביניהם או לעשות שלום בית.

לפניה ישירה אל עורכת דין ומגשרת כרמית תדהר מלכה, לחץ/י כאן

גישור ובקשה ליישוב סכסוך בפני ערכאה משפטית – מהם ההבדלים בין השניים?
לנוכח הבלבול ששורר בקרב הציבור ביחס לשני המושגים הנ"ל, חשוב להבהיר כי בין השניים קיימים הבדלים משמעותיים.

הליך ליישוב סכסוך הוא למעשה הליך משפטי (תביעה) לכל דבר. בקשה ליישוב סכסוך מוגשת על ידי בני הזוג לביהמ"ש לענייני משפחה או לבית הדין הרבני והוא מפנה אותם ליחידות הסיוע. ביחידת הסיוע בני הזוג משתתפים בסדרה של מפגשים ובמסגרתם יש אפשרות שהם יופנו לגישור חיצוני או לטיפול זוגי או לחילופין ינסו להגיע ביניהם להבנות. אם הצדדים לא הצליחו להגיע ביניהם להבנות הם יופנו לבית המשפט או לבית הדין לצורך המשך טיפול בעניינם.

הליך גישור שמתבצע לפני פניה לערכאות משפטיות הוא הליך שמתנהל כולו מחוץ לכותלי בית המשפט אשר נועד להגיע להסכם גירושים שמתאים לרצונותיהם של הצדדים וזאת מבלי לערב את הערכאות המשפטיות, מלבד קבלת אישורן להסכם הגירושים בסופו של הליך הגישור ומתן תוקף של פסק דין.

יובהר כי מטרתו של הליך הגישור היא לגבש הסכם גירושין ולא להעניק לצדדים טיפול זוגי. התכלית של הליך הגישור היא לא לשקם את מערכת היחסים בין הצדדים או לעשות ביניהם שלום בית, אלא לסייע לבני הזוג שמעוניינים בגירושין להגיע להסכם הגירושין הטוב ביותר עבורם בצורה נעימה תוך ניהול דו שיח פתוח ולא כוחני.

אחד מיתרונותיו המשמעותיים ביותר של הליך הגישור הוא שההליך מתנהל בכפוף להסכמתם של שני הצדדים, כך שהוא אינו נכפה עליהם במסגרת השתתפותם ב"קרב משפטי".

מהם יתרונותיו של הליך גישור לעומת בקשה ליישוב סכסוך?
לעובדה שהאחד הוא הליך רצוני שמתבצע בהסכמת הצדדים (הליך גישור) ואילו השני הוא הליך משפטי (יישוב סכסוך) שנכפה על הצד שלא הגיש את הבקשה, יש משמעויות רבות:

טובת הילדים- בכל הקשור לטובת הילדים אין ספק כי העדיפות היא שההורים יגיעו להסכמות ביניהם ולא ינהלו מאבקי כוחות בבית המשפט או בבית הדין. נוסף על כך, במסגרת הליך גישור שמתבצע בהסכמת הצדדים, הם יכולים להגיע להסכמות גם בנושאים שאינם משפטיים שלא במסגרת ניהול "קרב משפטי" בערכאות המשפטיות כאמור.

הגעה להסכמות בנושאים שאינם משפטיים- מעבר להשלכות שיש להשתתפות בהליך גישור על הילדים של בני הזוג ועל האווירה הכללית בבית, הליך הגישור מעניק לצדדים אפשרות להגיע להסכמות בנושאים רגשיים וטכניים שעל פי רוב בית המשפט מנוע מלדון ולהכריע בהם מכיוון שבין היתר אין לבית המשפט את הזמן והמשאבים לעסוק בכך. במסגרת זו הצדדים יכולים להגיע להסכמות גם בכל הקשור להתנהלותם השוטפת בתקופת הביניים עד ההגעה להסכם הגירושין דוגמת הסכמה ביחס לזהות הצד שיעזוב את הבית המשותף, כיצד לספר לילדים על הפרידה, כיצד יתנהלו ההוצאות ועוד.

הבדלי עלויות – עלות ההשתתפות בהליך גישור היא נמוכה משמעותית ביחס לעלויות הכרוכות בניהול תיק בביהמ"ש. לצורך ההמחשה, בעוד ההוצאה הממוצעת של כל אחד מהצדדים על ניהול תיק בביהמ"ש לענייני משפחה נעה בטווח שבין 50-70 אלף שקלים (לא כולל דיונים), ההוצאה הממוצעת של שני הצדדים יחדיו עבור הליך הגישור היא 15 אלף שקלים.

חיסכון בזמן - בעוד הליך משפטי עשוי להתמשך ולהתנהל במשך שנים רבות, לפי אילוצי יומנו של כבוד בית המשפט או בית הדין ועורכי הדין המייצגים את הצדדים, הליך גישור הוא לרוב מהיר, יעיל ויכול להימשך מספר חודשים בלבד בכפוף לשיתוף פעולה של הצדדים.

מתן כלים לעתיד לצדדים - הליך גישור יוצא מנקודת מוצא כי מערכת היחסים הזוגית אמנם לא תימשך, אך מערכת היחסים ההורית בין הצדדים צפויה להימשך לאורך שנים רבות. על כן, מטרת הליך הגישור היא להעניק לבני הזוג כלים שישמשו אותם לצורך התנהלות עתידית נכונה אם וכאשר יתגלעו מחלוקות ביניהם תוך ייתור הצורך בפניה לערכאות משפטיות, וזאת מעבר למטרתו המוצהרת של ההליך שהיא הגעה להסכם גירושין הוגן וטוב.

על פי רוב, במסגרת הליך משפטי, לרוב לא ניתנים לבני הזוג הכלים המתאימים לפתור ביניהם את חילוקי הדעות ולכן לעיתים בני הזוג מוצאים את עצמם מתדיינים שוב ושוב בפני בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה. 

השפעה ושליטה על תוצאות ההליך - השתתפות בהליך גישור טומנת בחובה יתרון נוסף לעומת פניה לערכאות משפטיות והוא שהליך הגישור מעניק לבני הזוג יכולת לשלוט על תוצאות ההליך באופן אקטיבי בעת שהם קובעים בעצמם את פרטי הסכם הגירושין ומסדירים את הצורה שבה יתנהלו העניינים ביניהם בעתיד. לעומת זאת, בערכאות המשפטיות השופט או הדיין הם שקובעים כיצד יתנהלו העניינים בין הצדדים כאשר במקרים רבים הכרעתם בעניין איננה לשביעות רצונם של הצדדים.

לנוכח העובדה שהסכם הגירושין שהתקבל בסופו של הליך הגישור מובא לאישורו של בית המשפט או בית הדין, מומלץ מאוד לבני הזוג שהחליטו להתגרש לבחור במגשר שהוא גם עורך דין לדיני משפחה בעל ידע משפטי מקיף ועדכני.

כיצד בוחרים מגשר?
הליך הגישור מתנהל על ידי מגשר שנבחר על ידי הצדדים בהסכמה. על כן, כדי שהליך הגישור יהיה מהיר ויעיל חשוב להקדיש תשומת לב יתרה בעת בחירת המגשר. להלן מספר עצות ודגשים חשובים.

גמישות בהליך הגישור - חשוב לציין כי חלק בלתי מבוטל מהצלחת הגישור טמון ביכולתו וברצונו של המגשר להתנהל באופן חכם ושקול גם מאחורי הקלעים. לפיכך, חשוב לבחור במגשר שהוא רגיש, בעל גמישות מחשבתית אשר יוכל לנהל את הליך הגישור באופן אובייקטיבי ומקצועי.

מגשר שהוא גם מוסמך כעורך דין - בשל העובדה שהסכם הגירושין שהושג עקב הליך הגישור מובא בסופו של דבר לאישורו של בית המשפט או בית הדין, רצוי מאוד לבחור במגשר שהוא גם עורך דין שעוסק בדיני משפחה. היתרון בכך הוא שמגשר שהוא גם עורך ידע כיצד לנהל את ההליך ולערוך את ההסכם מתוך ראייה כוללת ורחבה של הצד הרגשי ושל הצד המשפטי. זאת מכיוון שעורך הדין מכיר את החוקים הרלבנטיים, את הפסיקה העדכנית ואת המצב המשפטי הקיים ולכן ידע כיצד לנסח את ההסכם בצורה כזו שיקבל את אישור ביהמ"ש וזאת מבלי שהצדדים יזדקקו לייצוג של עורך דין בשלב של אישור ההסכם.

עורכת הדין כרמית תדהר מלכה (צילום: משרד עו''ד כרמית תדהר מלכה)
עורכת הדין כרמית תדהר מלכה (צילום: משרד עו''ד כרמית תדהר מלכה)

אישור הסכם הגישור בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני
בהקשר זה חשוב להדגיש, כי הסכם גירושין שמושג בסופו של הליך גישור הוא של בני הזוג בלבד ואינו חייב לעמוד בדרישות החוק בנושא פירוק שיתוף. עם זאת, כאשר הצדדים מגיעים לאשר את ההסכם בביהמ"ש, הוא ייבחן אם ההסכם מגן על טובתם של הקטינים, האם שני הצדדים מבינים את המשמעויות של ההסכמות שהתקבלו ביניהם והאם ההסכם נחתם מתוך רצונם הטוב והחופשי של הצדדים ולא מתוך כפייה.

לאחרונה, הח"מ טיפלה בגישור שבמסגרתו צדדים במשמורת משותפת הסכימו לבטל באופן מוחלט את תשלום המזונות. במקרה זה ההסכם אושר וקיבל תוקף של פסק דין על ידי בית המשפט, לא מעט בזכות ההיכרות של הח"מ עם אופן התנהלות המערכת המשפטית, ניסוח ועריכה נכונה של ההסכם וההצגה נכונה שלו בפני הערכאה המשפטית.

כימיה עם המגשר - מאחר שכולנו בני אדם ומה שמתאים לאדם אחד לא בהכרח מתאים לאדם אחר, חשוב לקבל המלצות על המגשר, אך גם לבחון ולבדוק האם קיים חיבור אישי במהלך הפגישות הראשונות. אם אין כימיה כדאי לעבור למגשר אחר מכיוון שחוסר כימיה עם המגשר עשויה "לבזבז את הזמן" של כל הצדדים המעורבים לחינם.

תשלום עבור מפגשי הגישור - בתחום הגישור חלק מהמגשרים נוהגים לגבות סכום גלובלי עבור התהליך, וזאת במנותק משאלת הצלחת ההליך וגיבוש ההסכם. היתרון בכך הוא כי הצדדים יודעים מבעוד מועד מהו עלותו של ההליך, אך החיסרון בכך הוא שבמקרה שההליך לא צלח עם המגשר הם ייאלצו לשלם שוב מההתחלה למגשר אחר או לחילופין לשלם סכום גבוה ביחס לכמות המפגשים שהתקיימו בפועל.

לפיכך, מומלץ לבחור מגשר שנוהג לגבות תשלום נפרד עבור כל מפגש גישור ותשלום נפרד עבור ניסוח ועריכת ההסכם המשפטי. כך הצדדים יכולים להבטיח כי הם משלמים אך ורק על השירות שקיבלו בפועל.

לצורך הגדלת סיכויי ההצלחה של הליך הגישור, שני בני הזוג צריכים להבין כי מדובר בהליך מורכב מבחינה רגשית ותוך כך להגיע אליו ממקום של רצון טוב ונכונות אמיתית לשתף פעולה ללא מעורבות של מניעים פסולים ונסתרים.

עצות להצלחת הליך גישור
חשוב להגיע להליך גישור רק אחרי ששני הצדדים הגיעו להחלטה סופית כי הם רוצים להתגרש. אם קיימים עדיין לבטים וספקות ביחס לגירושין עצמם רצוי לשקול אפשרויות אחרות דוגמת פניה לטיפול זוגי. הליך של גישור מחייב תקשורת פתוחה ומאפשרת בין בני הזוג ואם לא קיימת כזו כלל, אפילו לא ברמה בסיסית, ייתכן שהליך הגישור הוא אינו הפלטפורמה המתאימה עבורם.

הפגישות הראשונות עם המגשר נועדו ליצור יחסי אמון בין בני הזוג ובינם לבין המגשר. נוסף על כך הפגישות הראשונות מאפשרות למגשר להכיר את בני הזוג ואת אורח חייהם ולסייע להם להגיע להסכמות ביחס לתקופת הביניים בד בבד עם המשך העבודה על הסכם הגירושין הקבוע.

חשוב לבחור במגשר מקצועי בעל ניסיון רב שנים שמסוגל להחליט כבר בתחילת הדרך אם הצדדים בשלים להשתתף בהליך גישור לצורך גיבוש הסכם גירושין והאם הם מתכוונים לשתף פעולה לצורך הצלחת ההליך.

לסיכום, להליך גישור יש יתרונות רבים ביחס להליך של יישוב סכסוך בערכאה משפטית. זאת, בכפוף לקיומו של שיתוף פעולה בין הצדדים שכן מטרת הליך הגישור היא להביא את בני הזוג להסכם גירושין הוגן שמתחשב בטובת הילדים ומיטיב עם הצדדים מתוך פרספקטיבה רחבה של צרכיהם. הליך הגישור הוא זול ומהיר בהרבה ביחס להליך משפטי ומעניק לבני הזוג כלים פרקטיים שיסייעו להם להתמודד עם חילוקי דעות ביניהם בעתיד.

עורכת דין ומגשרת כרמית תדהר מלכה, עוסקת בדיני משפחה, הליכי גישור בגירושין, עריכת הסכמי גירושין, הסכמי ממון, ירושות וצוואות. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לגישור בהסכם גירושין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.