הקורונה פגעה בהרבה עצמאים ושכירים. עסקים, מסעדות ומקומות בילוי נותרו סגורים במשך חודשים ואיבדו את מקור הכנסתם, שכירים איבדו את עבודתם וקצבת האבטלה נמוכה משמעותית מהמשכורת אליה התרגלו, ולצערנו היציבות של החיים הכלכליים נראית עוד רחוקה.

כתוצאה מכאוס זה עצמאים ושכירים מוצאים את עצמם בטריטוריה לא מוכרת, ההוצאות ממשיכות אך ההכנסות פחתו ואף הופסקו ובכל יום מתווספים עוד ועוד חובות אשר לעיתים מתגלגלים לפתחי ההוצאה לפועל.

אז מהם הפתרונות? יודגש כי ישנה חשיבות לבחירת הפתרון הנכון בטיפול בחובות. ראשית תמיד יש לבחון האם ניתן להגיע להסדרים עם הנושים ובכך למנוע מגבלות ולאפשר המשך פעילות סדירה.
 
כאשר לא רואים אור בקצה המנהרה וכאשר לחייב אין מוצא אחר (בדמות הסכם פשרה או ניסיון להגיע להסדרים עם הנושים), ניתן לפנות לבית המשפט ו/או להוצאה לפועל בבקשה לפתוח בהליך של חדלות פירעון. 

לפניה ישירה אל משרד עו"ד אורית פז, לחץ/י כאן

הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי 
הליך זה היה בעברו הליך "פשיטת רגל", ואילו כיום ההליך הוא קצר יותר ופחות מסורבל מאשר בעבר, אולם עדיין ההליך כרוך בהטלת מגבלות שונות שיש להבין. מטרות החוק החדש הן, בין השאר, לשקם כלכלית את החייב, לדאוג לנושים ולקצר הליכים ובירוקרטיה.

ככלל, ההליכים נמשכים כ-4 שנים וכוללים שלושה שלבים עיקריים: פתיחת ההליכים, "תקופת הביניים" ותקופת השיקום הכלכלי כשאר בסוף התהליך ניתן לקבל הפטר מכלל החובות ולפתוח דף חדש. 

עורכת הדין אורית פז (צילום: מורן בר טל)
עורכת הדין אורית פז (צילום: מורן בר טל)

מהן ההגבלות האוטומטיות החלות על חייב במהלך הליך חדלות פירעון?

  • עיכוב יציאה מהארץ - החייב לא יוכל לצאת מהארץ עד לקבלת ההפטר. הסיבה לכך היא החשש שהוא יברח ויותיר את הנושים ללא יכולת לקבל את הכספים שלהם או חלק מהם.
  • הלקוח יסומן כלקוח מוגבל בבנק ישראל וכן בבנקים שבהם הוא מנהל חשבון. הוא לא יוכל להתנהל עם שיקים או לקבל מסגרת כלשהי מהבנקים.
  • אין אפשרות להשתמש בכרטיסי אשראי 
  • החייב לא יוכל לפתוח עסק או לקבל בעלות על עסק או תאגיד רשום כלשהו, ללא אישור מהנאמן ומבית המשפט. 

אז איך מתחיל הליך חדלות פירעון ומהם השלבים עד לקבלת הפטר מהחובות?

צו לפתיחת הליכים לחדלות פירעון
עם הגשת הבקשה יש לשלם אגרה בגובה 1,600 ₪. לאחר בחינת הבקשה יינתן צו לפתיחת הליכים. עם מתן צו זה מוקפאים ההליכים נגד החייב. 

לאחר שניתן הצו (אם ניתן), מתחילה תקופה שנמשכת כשנה, המכונה "תקופת ביניים".

בתקופת הביניים יבצע הנאמן (בעל תפקיד מטעם בית המשפט שמייצג את הנושים) בדיקה מקיפה לגבי מצבו הכלכלי של החייב והנסיבות שהובילו אותו למצבו. על החייב לשתף פעולה עם הנאמן, להגיש לנאמן דוחות חודשיים לגבי הכנסות והוצאות שלו כל חודש ולשלם כל חודש לקופת הכינוס תשלום חודשי אשר ייקבע לו.

צו שיקום כלכלי
לאחר דיון ובחינת הצעת הממונה לתכנית לשיקומו הכלכלי של החייב, בית-המשפט ייתן לחייב צו לשיקום כלכלי, המהווה בעצם תכנית לפירעון החובות (החזר החובות) ושיקומו הכלכלי של החייב.

אם בית-המשפט לא נתן לחייב הפטר באופן מיידי (הפטר לאלתר), תחל תקופה בת כ-3 שנים שבמהלכה ימשיכו לחול על החייב ההגבלות ויהיה עליו לעמוד בתנאים כגון, חובת התשלומים, שיתוף פעולה עם הנאמן והממונה, ביצוע הכשרה להתנהלות כלכלית וכו'.

אם השתנו הנסיבות מאז שניתן צו השיקום, החייב רשאי להגיש בקשה לשינוי הצו כגון, בקשה להסרת הגבלה, לקיצור או הארכת תקופת התשלומים, בקשה לקבלת הפטר וכו'. 

אם החייב עמד בתנאי הצו לשיקום כלכלי למשך כל התקופה, הוא יוכל לקבל הפטר, כלומר- יהיה פטור מלשלם חלק מהחובות, למעט חובות שלא ניתן לקבל עליהם פטור.

הפטר לאלתר
במקרים מסוימים שבהם אנשים חולים ו/או מקבלים קצבת נכות ו/או יכולת ההשתכרות היא מאוד נמוכה לא תוטל על החייב חובת תשלומים בצו שיקום כלכלי, והרשם יהיה מוסמך לתת לחייב הפטר מידי. הפטר לאלתר יינתן על פי שיקול דעתו של הרשם ובהתקיים התנאים הקבועים בחוק. 

על כן חשוב שתדעו כי יש דרך משפטית שבעזרתה ניתן לצאת מהמשבר הכלכלי. נוכח משבר הקורונה שפקד את ארצנו ולאות סולידריות משרדנו מעניק פגישת ייעוץ משפטית ראשונה ללא עלות בתחום זה. 

עורכת דין אורית פז עוסקת בהליכי חדלות פירעון, הסדרי נושים, ביטול הגבלות ועיקולים בלשכות ההוצאה לפועל ועוד. הכתבה באדיבות אתר לאוגייד.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.