העליות החדות מאוד בערכו של הביטקוין, עד לשיא של כל הזמנים מעל 27,000 דולר נכון ליום 27.12.20 (מתחילת השנה הביטקוין עלה בשיעור של 285%), עוררו לאחרונה עניין מחודש במטבע הדיגיטלי בקרב משקיעים פוטנציאליים וכן הניעו את הרשות למסים לשלוח פניות למחזיקי המטבעות הדיגיטליים לחשיפת היקף הנכסים שלהם והמס המתחייב בהתאם, במיוחד בתקופת הקורונה, בה המדינה משוועת להכנסות ממסים למימון הגרעון הענק שנוצר.

קובי צרפתי, עו"ד ורו"ח (ישראל, ארה"ב) ורון צרפתי, עו"ד ורו"ח משיבים על כל השאלות בנושא.

האם חל מס בעת מכירת ביטקוין?
בהתאם לחוזר מס הכנסה מס' 5/18 מיום 17.1.18, רשות המיסים סבורה כי ביטקוין אינו נחשב ל"מטבע" מבחינה משפטית, אלא נכס ולכן רווח בגין מכירת ביטקוין חייב במס רווח הון (בד"כ בשיעור של 25%) או מס שולי (עד 50%) אם זו הכנסה עסקית. שיעור המס יקבע בהתאם לנסיבות הפרטניות של המקרה.
 
ביום 19.5.19 התקבלה עמדת מס הכנסה בביהמ"ש המחוזי בענין קופל נ' פקיד שומה רחובות.

לפניה ישירה אל משרד עו"ד צרפתי ושות', לחץ/י כאן

האם עלי לדווח ולשלם מס על החזקת 10 ביטקוין שנרכשו במהלך שנת 2016 בסך של כ-30,000 ש"ח, שלא מומשו עד היום וששווים להיום מסתכם בסך של כ- 750,000 ש"ח?
לא, כל עוד לא מימשת את הביטקוין ואתה ממשיך להחזיק בו, לא יחול מס, שכן כל הרווח הינו "על הנייר" בלבד.

ביצעתי 3 רכישות במשך השנים בסך של כ-40 ביטקוין, כאשר בשנת 2012 נרכשו 10, בשנת 2013: 10, בשנת 2016 נרכשו 10, בשנת 2017 נרכשו 10 והשנה מימשתי 10 ביטקוין. האם אוכל לדווח על רווח הון בו עלות קנית המטבעות הינה העלות משנת 2017 ?
לא, לפי עמדת מס הכנסה השיטה המקובלת הינה שיטת FIFO (מה ש"נכנס ראשון יוצא ראשון"), כלומר במקרה זה העלות תהיה לפי שנת 2012.

יש להדגיש כי ניתן לטעון שהעלות הינה משנת 2017 אם נוכיח זיהוי ספציפי של המטבע שנמכר.

מה קורה אם הפסדתי ממכירת ביטקוין?
ככל שננקטת הגישה לפיה רווחים ממכירת ביטקוין חייבים במס, ניתן לקזז הפסדים שנוצרו ממכירת ביטקוין כנגד רווחים בהתאם לכללי המס הרגילים של קיזוז הפסדים (הפסדי הון כנגד רווחי הון, העברת הפסד הון לשנים הבאות וכו'). נוסיף, כי בנסיבות מסוימות ניתן להכיר בהפסד לצרכי מס אשר ניתן לקיזוז, גם בהפסד שנגרם מאובדן או גניבה של ביטקוין. 

איזה תיעוד עלי לשמור?
יש לשמור תיעוד מקסימלי בגין פעולות הרכישה והמכירה של הביטקוין כגון פירוט של ארנקים דיגיטאליים, פעולות מסחר, חשבונות מסחר בפלטפורמות מסחר הן בארץ והן בחו"ל ואסמכתאות בגין העברות בנקאיות ופעולות בכרטיס אשראי שקשורות לרכישת/מכירת ביטקוין. אף אם ביצעתם רכישה או מכירה במזומן יש לדאוג לרישום ותיעוד נאות בנושא (לכל הפחות מיילים והודעות ורישום מסודר באקסל באופן שוטף).

יש לציין כי כלל הפעולות המתבצעות במטבעות דיגיטליים מתועדות וניתנות לאיתור ולכן כל אדם שעוסק במסחר במטבעות כאלו, חשוף לבדיקה ולחקירה של רשויות המס בעניינו. לפיכך, ההמלצה לכל משקיע שעוסק במסחר במטבעות דיגיטליים וביטקוין היא לשמור על תיעוד מלא ביחס לפעולות המכירה והרכישה של המטבעות הדיגיטליים כולל פירוט חשבונות מסחר בישראל ובחו"ל, פעולות סחר במטבעות דיגיטליים, ארנקים דיגיטליים, העברות בנקאיות ועוד.

יש להדגיש את חשיבות שמירת התיעוד הנ"ל, במיוחד לאור דרישתם של הבנקים במקרה של מימוש והעברת הכסף מבורסת המסחר בביטקוין לחשבון הבנק.

כיצד עלי לדווח לרשות המיסים על עסקאות בביטקוין?
לרוב, אם מדובר בהשקעה הונית ופאסיבית, אין חובה לדווח לרשות המיסים על כל עסקה בביטקוין, אלא רק בגין רווחים שנוצרו ממכירת המטבע. הדיווח הינו פר עסקת מכירה באמצעות טופס דיווח ייעודי על רווח הון (וכן במסגרת דוח שנתי ו/או הצהרת הון). מאחר ולמרבית האנשים אין תיק במס הכנסה נדרש גם לפתוח תיק במס הכנסה טרם העברת הדיווח על המכירה. מומלץ להיעזר ברו"ח מומחה בנדון ולא להתנהל מול רשות המיסים באופן עצמאי. 

האם ניתן להתחשב בחישוב הרווח בהוצאות שונות?
בחישוב הרווח ממכירת ביטקוין לצורכי מס, ניתן להפחית מהרווח החייב במס הוצאות הקשורות במכירה כדוגמת עמלות מסחר, עמלות פעולה והמרה ושכ"ט עו"ד/רו"ח. 

עורך דין ורואה חשבון קובי צרפתי (צילום: משרד עו''ד צרפתי ושות')
עורך דין ורואה חשבון קובי צרפתי (צילום: משרד עו''ד צרפתי ושות')

מה עלי לעשות אם מימשתי ביטקוין בין השנים 2013-2018 וטרם דיווחתי למס הכנסה ?
אנו ממליצים לכל אלה אשר בצעו מסחר בביטקוין/מסחר וירטואלי אחר, כולל מזירות מסחר בחו"ל, במהלך כל השנים "להקדים תרופה למכה" ולנצל את "חלון ההזדמנויות" ולדווח לרשות המסים על סכומי הון שלא דווחו בעבר (אף אם הם סבורים שהינם פטורים ממס, בניגוד לעמדת מס הכנסה והפסיקה, תוך גילוי נאות) בעזרת מומחים בנדון, בזהירות בדיווח והתנהלות מול הרשות למסים ולא להמתין להזמנה/חקירה מצידם ובדרך זו להימנע מאי נעימות ועוגמת נפש ואף להגיע להסדר מס נוח, הכולל חסינות פלילית וללא קנסות. לאחרונה פורסם כי הרשות למסים שוקדת על הכנת נוהל גילוי מרצון חדש וקבוע לדיווח על ההכנסות אשר טרם דווחו.

לסיכום, לעניות דעתנו, הדווח מרצון הוא מהלך שכבר לא תלוי כל כך ברצונם הטוב של הנישומים, אשר סחרו בביטקוין/מטבעות וירטואליים אחרים, בשל קבלת מידע, חקירות צולבות וכן בשל השימוש בטכנולוגיה המתקדמת (למשל: מנוע חיפוש ברשתות החברתיות ועוד) בידי הרשות למסים ועל כן יש להיערך בהתאם מיד עם פרסום הנוהל החדש.

קובי צרפתי – מומחה במיסוי ישראלי ובינלאומי, במיסוי ביטקוין ומטבעות דיגיטאליים וכן נסיון רב בגילוי מרצון (מעל 15 שנה), בחילופי מידע, בבקרות סיכוני מס, בחקירות מס בארץ ובחו"ל, וכן בהלבנת הון.

רון צרפתי – מומחה במיסוי ישראלי ובינלאומי, רגולציה ומיסוי ביטקוין ומטבעות דיגיטליים, חברות פינטק (טכנולוגיה פיננסית) כולל בתחום הבלוקצ'יין, וכן בניהול כספים והלבנת הון.

מנהלים פורום ביטקוין ומטבעות קריפטוגרפיים | מטבעות וירטואליים באתר לאוגייד.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.