תושבי שכונת "הנביאים" בראש העין, הצמודה לגדר הקו הירוק, אינם זכאים לרישיון נשק - הסיבה: לא טרחו לעדכן את השכונה במערכת הממוחשבת של האגף לרישוי כלי ירייה.

את השכונה הזאת אתם בוודאי מכירים - בחודש אוגוסט 2020 נדקר צעיר עשרות פעמים בחדר מדרגות של בניין מגוריו ובנס הצילו את חייו, ובחודש ספטמבר 2020 מחבל חמוש הגיע לשכונה בכדי לבצע פיגוע המוני ובמזל נעצר על ידי השב"כ כשהוא כבר בשכונה, כן השכונה הזאת.

יש לך שאלה בנושא? היכנס עכשיו לפורום רישיון נשק

האתר המקוון של האגף לרישוי כלי ירייה
בישראל הזכות לשאת כלי ירייה אינה זכות מוקנית, והליך מתן רישיון הנשק נועד בין היתר לאזן בין זכות זו ובין הדאגה לשלום הציבור. בשנת 2001 הוקמה ועדה בין-משרדית לבחינת זכאות למתן כלי ירייה, ומטרתה הייתה, בין היתר, לבחון את הרחבת רשימת היישובים שתושביהם זכאים לרישיון לכלי ירייה. הוועדה בחנה את האתר המקוון שדרכו יכול כל אדם לבחון את זכאותו ושמחה להכריז כי האתר צמצם משמעותית את מספר הפונים ללשכות הרישוי לצורך בירור עצם זכאותם. 

שכונת "הנביאים", שנקראת כך עקב שמותיהם של רחובות השכונה שנקראו על שמות נביאי המקרא, יושבת ממש על הגדר אך תושביה אינם זכאים לרישיון נשק עקב מקום מגוריהם והסיבה לכך היא כי הרחובות אינם מופיעים במערכת הממוחשבת של האגף לרישוי כלי ירייה. כך יוצא כי תושב השכונה, שכל כך ברור לו כי הוא מתגורר באזור מסוכן, יגיע למסקנה כי אין טעם להגיש בקשה כי הרחוב שלו לא מופיע באתר, לא כרחוב זכאי ולא בכלל.

שכונת "הנביאים" בראש העין אינה מוכרת כלל לאגף רישוי כלי ירייה 
אם אין די בכך, תושב שעבר להתגורר במקום, אשר כבר החזיק ברישיון נשק, נדרש להפקיד את רישיונו ואת האקדח מאחר שהשכונה אינה מוכרת לאגף. כן, קראתם נכון, מי שהיה רס"ר במטבח בקריה ומתגורר בקיסריה זכאי לקבל רישיון לנשק אך מי שמתגורר צמוד לקו הירוק בשכונת "הנביאים" אינו זכאי.

לאחרונה, תושב השכונה פנה אליי עם הסוגייה מאחר שאחרי מעברו לשכונה הוא נדרש להפקיד את רישיונו ואת נשקו. הוא ניסה להסביר לאגף את הבעיה והסכנה בעצמו אך נענה בתשובות לקוניות ואדישות מרובה. רק לאחר מלחמה עיקשת שלי עם האגף, התרצו בעניינו והסכימו להשאיר לו את הרישיון.

אך בכך נפתרה מצוקתו של אדם אחד, ומה עם יתר תושבי השכונה? ישנם תושבים נוספים אשר נתקלו באותה בעיה ומנסים בכוחות עצמם להסביר לאגף את הבעיה, כאשר טרם ניתן מזור למצוקתם כשהם מרגישים שהם נופלים על אוזניים ערלות. 

עורך הדין אוהד מגורי (צילום: שני אטדגי רבייב)
עורך הדין אוהד מגורי (צילום: שני אטדגי רבייב)

חשיבותו של ייצוג משפטי בהתמודדות עם ביורוקרטיה וחוסר הגיון
בשביל להתמודד עם ביורוקרטיה עגומה וחוסר הגיון משווע חייבים עורך דין המתמחה בתחום שידע לנהל בעבורם את המאבק. אין המדובר במאבק סתמי, הרי שתושבי השכונה מבקשים להגן על עצמם ועל הסובבים אותם. אין מדובר בחשש סתמי, לצערנו יש כבר "קבלות" - די בשרשרת העגומה של מעשי הפח"ע אשר התרחשו כבר בשכונה בכדי להבין כי הם בסכנה ממשית.

גם כיום, רחובות השכונה עדיין אינם מופיעים באתר האגף לרישוי כלי ירייה. תושב השכונה אשר יכניס את פרטיו באתר המקוון של האגף "המחשבון לבדיקת זכאות לרישוי נשק" יגלה כי אינו זכאי לרישיון נשק - לא בשל כך שהרחוב שלו אינו זכאי אלא בגלל שהרחוב כלל אינו מופיע במערכת. ולמי שתוהה - הרחובות כן מעודכנים במשרד הפנים, אך בביורוקרטיה כמו בביורוקרטיה, יד ימין אינה מעדכנת את יד שמאל.

אני סבור כי על תושבי השכונה להשמיע את קולם ויפה שעה אחת קודם, בטרם יגיע האסון הבא. רחובות המצויים באותו מרחק מהגדר, בשכונה הסמוכה, מוכרים ותושביהם זכאיים לרישיון נשק עקב מקום מגוריהם. נראה כי תמיד הרשויות מוכנות רק מחר למלחמות של אתמול.

עורך דין אוהד מגורי הינו בעל משרד עורכי דין ומנהל פורום רישיון נשק ורישוי כלי ירייה ומתמחה בכל תחומי רישוי הנשק מכל הסוגים לרבות בקשות, עררים, עתירות, רישיונות מיוחדים ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לרישיון נשק LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.