תכליתם העיקרית של דמי המזונות היא לתת לילד את כל הצרכים ההכרחיים שלו והקיומיים שלו בכדי שיוכל להתפתח ולחיות בכבוד. הדין העברי מחלק את המזונות לדין האישי עד גיל 6 שבו נקבע כי לאב יש חובה אבסולוטית לזון את בנו ומגיל 6-15 יש מזונות מדין צדקה.

כולנו למדנו להכיר את השינוי המהותי שהיה בבע"מ 919/15 שם לראשונה המשמורת משותפת והמזונות שנקבעו במקרים אלו קיבלו תפנית של 180 מעלות ממה שהכרנו.

לפניה ישירה אל עורכת דין ריקי אופק אבן צור, לחץ/י כאן

קביעת דמי מזונות לפי צרכי הילדים
נכון להיום בתי המשפט בישראל קובעים מזונות על פי צרכי הילדים תוך התחשבות בחלוקת הסדרי השהות.

כידוע, בעבר ניסו בתי המשפט לקבוע לפי ועדת פישמן מה הם הצרכים ההכרחיים שיש לכל ילד אולם המסקנות של ועדה זו לא חלחלו לבתי המשפט כמו שנעשה בעקבות הבע"מ שצוין לעיל.

אני ייצגתי וזכיתי בפסק דין שלמדתי מכמה קולגות למקצוע שהוא פסק דין תקדימי היום - אני חייבת להודות שעד שלא נאמר לי על ידי כמה קולגות שפסק דין זה הוא תקדימי לא העליתי זאת בדעתי למרות שהייתי ערה לחשיבותו.

התיק שבו ייצגתי עסק במזונות של ילד שהוא נכה ומקבל קצבת נכות מביטוח לאומי. האם במקרה כזה תחול על האב חובה לשלם מזונות?

כמובן שהדעה הרווחת תשיב בחיוב, אולם זה לא עניין של מה בכך.

האם קצבת הנכות משמשת להוצאותיו הרפואיות של הקטין?
הכול תלוי בהוצאות שיש לקטין - יש מקרים שבהם משולמת קצבת נכות לקטין ומנגד אין הוצאות רפואיות שלא מכוסות בסל הבריאות ובפועל יוצא אפוא שקצבת הנכות לא משמשת להוצאותיו הרפואיות של הקטין.

במקרה כזה מדוע יש לחייב את האב לשלם מזונות לבנו? בית המשפט לא נתקל בסיטואציה כזו שכן לפני התיק שבו ייצגתי את הלקוח, תמיד האב היה משלם מזונות כי התפיסה הייתה שקצבת הנכות שולמה כדי לשלם הוצאות רפואיות של הקטין מבלי לחקור מהן אותן הוצאות.

בתיק שבו ייצגתי הוכחתי כי למעשה לאותו קטין לא היו הוצאות חריגות וכך יצא שהאם מקבלת גם קצבת נכות וגם מזונות ובית המשפט קבע כי במקרה שבו קצבת הנכות אינה משמשת להוצאות רפואיות יש לפטור את האב מתשלום מזונות.

עורכת הדין ריקי אופק אבן צור  (צילום: גליה פלד)
עורכת הדין ריקי אופק אבן צור (צילום: גליה פלד)

בית המשפט השתכנע כי הקצבה שמקבל הקטין אינה מיועדת להוצאות רפואיות
כמובן שהאב יישא בהוצאות חינוך והוצאות רפואיות חריגות. האב היה משלם מזונות לקטין עד הגשת התביעה אולם בית המשפט השתכנע כי למעשה כל הקצבה שמקבל הקטין לא מיועדת להוצאות רפואיות. במהלך הדיון ניסתה האם לטעון לכל מיני הוצאות כאלו ואחרות אולם לא היו לה כל הוכחות לטענותיה הרבות.

עד פסק דין חשוב זה בתי המשפט סברו שקצבת הנכות של הקטין כולה משמשת את צרכיו הרפואיים של הקטין. הרי לשם כך ביטוח לאומי מעניק את אותן קצבאות.

לצד פסק דין זה ישנה תפיסה אחרת שלפיה קובעים בתי המשפט כי קצבת הנכות משמשת לצרכיו הרפואיים החריגים של הקטין ולכן יש לחייב את האב בתשלום מזונות.

עורכת דין ריקי אופק אבן צור מתמחה בתחום דיני משפחה, גירושין, חלוקת רכוש, הסכמי ממון, מזונות, משמורת, ידועים בציבור, אלימות במשפחה, חטיפות ילדים, נישואים חד-מיניים ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין למזונות ילדים LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.