הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי בראשות ח"כ עודד פורר התכנסה היום (שני) לדיון במדיניות הפרקליטות בהסדרי טיעון בעבירות אלימות במשפחה. בדיון השתתפה שירה איסקוב, ששרדה ניסיון רצח בידי בעלה אביעד משה בערב ראש השנה.

"חייבים לעשות פה שינוי. כשמתחילים לעשות מו"מ להסדר טיעון לקורבן אין דעה בנושא", סיפרה איסקוב. "אם הפרקליטות והסנגור יסכימו לעונש העסקה נחתמת. איש לא ישאל את דעתי". פורר אמר בתום הדיון: "נוביל בכנסת הבאה תיקון שיחייב את בית המשפט לשמוע את קורבן העבירה לפני החלטה על הסדר טיעון".

שירה איסקוב בדיון על הסדרי טיעון באלימות משפחתית בוועדה למעמד האישה בכנסת. צילום: ערוץ כנסת

בפתח דבריה הודתה איסקוב ליו"ר הוועדה ואמרה: "תודה לך עודד, ביקרת אותי בבית החולים והבטחת לאמא שלי שתחוקק חוק לשלילת האפוטרופסות. היינו סקפטים אבל עמדת בהבטחה שלך. בזכותך החוק לנטילת אפוטרופסות מהורה שניסה לרצוח עבר ואני מודה לך". בתגובה לכך אמר פורר: "את ממלאת תפקיד מאוד חשוב, בזכות הכוחות שלך את מייצרת שינוי בשביל נשים שמפחדות להיחשף. בלעדיך ובלי משפחת סלה ומשפחות נוספות אי אפשר היה לחוקק את החוק לשלילת אפוטרופסות".

"לא ציפיתי שהמשפט נגד אביעד שניסה לרצוח אותי יגיע להסדר טיעון", אמרה איסקוב. "במקרה שלי אני והפרקליטים בקשר טוב. הם משתפים אותי בהליך המשפטי. יחד עם זאת חייבים לעשות פה שינוי. כשמתחילים לעשות מו"מ להסדר טיעון לקורבן אין שום יכולת להביע דעה בנושא. אם הפרקליטות והסנגור יסכימו לעונש העסקה נחתמת. איש לא ישאל את דעתי. פשוט כך נצטרך לקבל את זה וזה לא מתקבל על הדעת. החשש שהקורבן תחשוש בעוד איקס שנים שהוא ישתחרר לא מעניין אותם, הם ממשיכים לתיק הבא. מה יהיה אז. מי יגן. מה שמרתיע נשים לסמוך על מערכת המשפט במקום להיות להן לעזר. חייבים לאפשר לקורבנות עבירה להסכים להסדר טיעון, כדי שתרגיש ביטחון ולא נגדה". 

איסקוב הוסיפה כי "הסניגור שלו לא נראה לי שהולך לעשות לי חיים קלים. יחקור אותי על כל פרט ופרט על או תו ערב שבו בעלי ניסה לרצוח אותי. אני שואלת בלי קשר למה צריך לעבור את זה שוב ושוב. נתתי עדות במשטרה. לחוקרת. למה עוד הפעם צריך לעבור חקירה על דברים כואבים. למה אני צריכה עוד פעם לראות את האיש שניסה לרצוח אותי? בעל כורחי הפכתי לסמל למאבק. כולי תקווה שנצליח למגר את תופעת האלימות המחרידה הזאת. ונוכל לראות לזה איזה סוף".

עודד פורר בוועדה לקידום מעמד האישה על מדיניות הסדרי הטיעון של הפרקליטות במקרי אלימות במשפחה (צילום: ערוץ כנסת)

יו"ר הוועדה ח"כ עודד פורר אמר בפתח הדיון: "קראנו על כוונת הפרקליטות להגיע להסדר טיעון בתיק של שירה איסקוב. הנושא הזה הדליק רמזור אדום אצלנו לדיון עקרוני בנושא הסדרי טיעון בעבירות אלימות במשפחה. עצם המחשבה שרוצים להגיע להסדר טיעון במקרים כל כך חמורים כמו של שירה מעורר חלחלה. יש התנגדות גורפת בכנסת ואם נצטרך נתקן את החקיקה. לא יתכן שיתבצע הסדר טיעון מבלי שבית המשפט שמע את הקורבן. איך יכול להיות מצב כזה? אני בטוח שאם שופט או שופטת היו שומעים את הקורבן לפני ההסדר הוא היה זורק את הפרקליטות מכל המדרגות. אנו נוביל בכנסת הבאה תיקון שיחייב לשמוע את קורבן העבירה לפני החלטה על הסדר טיעון".

ח"כ אביגדור ליברמן אמר: "הנושא הוא תמוה ובלתי מוסבר. אני לא עורך דין אבל אתמול הרמתי טלפון לאחד מעורכי הדין המובילים במדינה ובקשתי לשמוע את דעתו על הניסיון הזה של פרקליטות להגיע להסדר טיעון. כתבתי מילה במילה: "מישהו בפרקליטות יצא מגדרו על מנת להטיב עם הרוצח". אין הסבר למה חייבים להגיע לעסקת טיעון כשכל העדים נמצאים בחיים ויכולים לתת עדות ראשית. זה נותן למי שניסה לרצוח אופציה להיות אפוטרופוס על ילדיו ולסחוט את הקורבן. ספק אם עסקת טיעון כזאת תעמוד בבג"ץ, אמר לי עורך הדין. זה דבר תמוה ונראה בלתי סביר בעליל".

נציגת הפרקליטות על מדיניות הסדרי הטיעון בתיקי אלימות במשפחה ורצח נשים, בעקבות המקרה של שירה איסקוב (צילום: ערוץ כנסת)

נציגת הפרקליטות: לא יהיה הסדר טיעון עם אביעד משה

נציגת הפרקליטות, עו"ד טוני גולדנברג מפרקליטות מחוז תל אביב, אמרה: "אני מכירה את כל תיקי הרצח וניסיון רצח המתנהלים בארץ. אני שמחה שבציבור גובר העניין הציבורי בתופעה של אלימות במשפחה. אנחנו שם תמיד מלווים את קורבנות העבירה ומשפחותיהם מפתיחה בחקירה עד להעמדה לדין. הם שותפים מלאים למגעים להסדרי טיעון".

גולדנברג הדגישה: "אני לא רוצה להיכנס לתיק של שירה איסקוב. ממה שאני מכירה להערכתי המקצועית בתיק הזה לא יהיה הסדר טיעון! לא ירדו מעבירה של ניסיון לרצח. אין קשר בין הפרסומים שהיו למציאות". בהמשך היא גם טענה: "אין חיה כזאת שנגיע להסדר טיעון בלי לשמוע את עמדת הקורבן".

פורר שאל: "אנו יודעים ששבעים אחוז מהתיקים נסגרים בהסדרי טיעון. מה השיקולים שאתם הולכים להסדר טיעון ומה המקום שניתן לקורבן?". ליברמן הוסיף: "אנו יכולים להסתמך רק על תגובה רשמית של דובר משרד המשפטים. את אומרת שאין סיכוי שיהיה פה הסדר טיעון ולא תהיה גישה מקלה. אנו רואים תגובה רשמית של דובר משרד המשפטים שלא הכחיש שהולכים לקראת עסקת טיעון". ח"כ קטי שטרית: "הציבור מאס בהסדרי טיעון עם אנשים שרוב הסיכויים שיחזרו לנסות לרצוח".

הפרקליטה ענתה: "אני אומרת חד משמעית. לא מכירה את תגובת הדובר. עד כמה שאני שמעתי הכחשנו את הפרסומים. להערכתי המקצועית התיק הזה לא יסתיים בהסדר טיעון. מדובר בעבירה שלהבנתי את הראיות ניתן יהיה להוכיח". גולדנברג הוסיפה: "בתל אביב יש תיק ניסיון רצח אחד. בדרום 2. במרכז אחד ובירושלים אחד. כולם מתנהלים בבית משפט. אין הסדר טיעון באף אחד. לפעמים אנו עומדים על העמדה שלנו שניתן להוכיח למרות לחץ בית המשפט. רק אם לא ניתן להוכיח אנו יורדים מעבירה של כוונה חמורה לביצוע רצח".

אביגדור ליברמן בוועדה לקידום מעמד האישה על הסדרי טיעון באלימות במשפחה (צילום: ערוץ כנסת)

סגנית יו"ר הכנסת, ח"כ קרן ברק, אמרה: "כחברת כנסת אני נלחמת נגד התפיסה של משרד המשפטים והפרקליטות שבבסיס שלהם הם מגינים על העבריינים, על הפוגעים ועל הנאשמים. אין ספק כי גם לעברייניים מגיע זכויות משלהם, אך זכויות העבריין הפכו להיות חזות הכל, החברה שלנו הפכה להיות הפקר. אין איזון בין זכויות העבריינים והנאשמים לבין ההגנה על החברה, זה נפרץ לחלוטין והתפקיד שלנו להגן על החברה מפני עבריינים ולא ההפך".

עוד הוסיפה ח''כ ברק: "שירה איסקוב ועדי גוזי הן שתי נשים גיבורות ששרדו את התופת הזו ולשמחתי הרבה שירה ניצלה. שירה חזרה מהמתים לחיים להציל פה עוד נשים רבות ואולי בזכות שירה יתקנו עוד חוק ועוד חוק ועוד חוק. אנחנו מוכרחים לדייק את החוקים לזכויות נפגעי עבירה. צריך לצאת מהדיון הזה עם חוקים משלנו ולדרוש שלנפגעי זכויות עבירה תהיינה זכויות נוספות ואני מתכוונת להגיש שורת חוקים שיעגנו את מעמדן המשפטי של נפגעות העבירה".

עודד פורר בדיון בוועדה לקידום מעמד האישה (צילום: יניב נדב)
עודד פורר בדיון בוועדה לקידום מעמד האישה (צילום: יניב נדב)

פורר סיכם את הדיון ואמר: "בתיקים שבהם ברור לחלוטין שאפשר להגיע להרשעה – אין מקום להסדרי טיעון. כשאנחנו יודעים מה קרה בזירה, כשיש עדות ושומעים את שירה עצמה עצם המחשבה על הסדר טיעון מעוררת חלחלה. עם מי שניסה לרצוח צריך למצות את הדין. למרות הרצון לחסוך זמן שיפוטי – זה על חשבון חיי אדם ויש כאן התנגדות גורפת בכנסת. אם נצטרך לתקן חקיקה נתקן את החקיקה. אם מישהו ילך להסדרי טיעון ברור שיש שיבוש בשיקול הדעת שמחייב התערבות".

עוד הוא הוסיף, כי "בהקשר זה, לא יתכן שיתבצע איזשהו הסדר מבלי שבית המשפט שמע את הקורבן. אני בטוח שהרבה מאוד מהתיקים שנסגרו בסדרי טיעון, אם השופט היה שומע את הקורבן הוא היה זורק את הפרקליטות מכל המדרגות – ונוביל תיקון בעניין הזה בכנסת הבאה. חוק האפוטרופסות מוביל להשפעה דרמטית כשהפרקליטות מחליטה לרדת מאשמת ניסיון רצח, וגם החוק הזה יתוקן. גם את חוק הטיפול בנפגעי עבירה צריך לתקן".

ח"כ פורר גם מתח ביקורת על כך שהפרקליטות לא מסרה לוועדה נתונים כפי שהתבקשה, ואמר: "זה לא פעם ראשונה שזה עולה, הפרקליטות העבירה נתונים לפני חוק האפוטרופסות והיא צריכה לייצר לה מערכת שמאפשרת את זה בשליפה. אני מוטרד שבמקום שנוגע בזכויות אדם אין מערכת ממוחשבת שיודעת לתת את הנתונים האלה".

בהמשך לבקשת ח"כ קרן ברק דרש היו"ר פורר מהפרקליטות להעביר לוועדה, תוך שבוע, את הנתונים על מספר ההרשעות בעבירת ניסיון לרצח בעשור האחרון. ח"כ ברק אמרה כי הכוונה היא להבין עד כמה העבירה הזו הפכה לאות מתה, אם אף אחד לא מורשע בזה. היו"ר פורר סיכם: "לא נאפשר שהעבירה תהייה אות מתה בספר החוקים".

ליברמן בדיון בוועדה לקידום מעמד האישה (צילום: יניב נדב)
ליברמן בדיון בוועדה לקידום מעמד האישה (צילום: יניב נדב)

תנועת ש.י.ן לשוויון ייצוג נשים מסרה בתגובה לדיון: "נראה שהפרקליטות מחפשת ׳חיים קלים׳ בהגנה על הנאשמים, תוך חתירה לעסקאות טיעון משתיקות שממשיכות את מעגל האלימות על גבן של הקורבנות. אל תתנו לדמגוגיה של הפרקליטות לבלבל במילים יפות. אנחנו כאן כדי להדהד את הזוועות והטרור ששירה איסקוב וקורבנות אלימות נוספים, ילדים ונשים, סופגים - ללא קשב ומענה אפקטיבי".  

"בלתי נתפש שנושא אלימות במשפחה מקבל כותרת ועניין, רק בעקבות קמפיין תקשורתי וולונטרי בעקבות רצח (מקרה מיכל סלה) או ניסיון רצח (המקרה של שירה) - או אז גם הפרקליטות נתבעת לתת דין וחשבון. מפלגת ישראל ביתנו מייצגת היום את נושא המאבק באלימות כלפי נשים בצורה בלתי מתפשרת! ראויים לשבח ולהערכה יו״ר המפלגה אביגדור ליברמן, ח״כ עודד פורר ויוליה מלינובסקי שפעם אחר פעם שמים את הנושא בראש סדר היום הלאומי! לצערנו, בולטת היעדרות נציגי המפלגות האחרות שעבורן כנראה הנושא הוא שולי".

אביגדור ליברמן בדיון בוועדה (צילום: יניב נדב)
אביגדור ליברמן בדיון בוועדה (צילום: יניב נדב)

כזכור, בשבוע שעבר פרצה סערה ציבורית לאחר שנודע כי הפרקליטות נמצאת במגעים להסדר טיעון עם משה, ויותר מ־25 אלף אנשים חתמו על עצומה המביעה התנגדות תקיפה לעסקת טיעון בין הצדדים. "מדינה שלמה הזדעזעה מהאלימות הבלתי נתפסת וניסיון הרצח", נכתב בעצומה, "בנס, איסקוב נותרה בחיים וסיפרה את זוועות היום ההוא. עסקת טיעון היא בגדר חטא על פשע והוכחה שכלום לא השתנה ושאין הרתעה לגברים אלימים. זה הזמן להירתם ולטרפד את הדבר. לא נשתוק. אומרים די לאלימות כלפי נשים. כולנו עם שירה".

יו"ר הוועדה ח"כ עודד פורר הגיב בחריפות לדיווחים וצייץ בטוויטר: ''עסקת טיעון? ירדתם מהפסים? מדובר במקרה קשה, ללא ספקות, שבו האיש ניסה לשחוט את שירה. איפה הפרקליטות מתכוונת ללכת לקראתו?".