בהתאם להוראות סעיף 79 לחוק הביטוח הלאומי (להלן: "החוק") תאונת עבודה היא תאונה שאירעה תוך כדי עבודתו ועקב עבודתו של עובד שכיר אצל מעסיקו, ואילו ביחס לעובד עצמאי נקבע כי תאונת עבודה תוכר עם העובד נפגע תוך כדי עיסוקו במשלח ידו וכתוצאה מעיסוקו. 

יתרה מזאת, בסעיף 80 לחוק נקבעה חזקה שלפיה תאונה תיחשב לתאונת עבודה גם אם אירעה לעובד במהלך נסיעתו או הליכתו של העובד למקום העבודה כאשר הדברים יפים גם ביחס לתאונה שאירעה לעובד בדרכו חזרה מהעבודה לביתו וביחס למעבר של עובד בין שני מקומות עבודה שבהם הוא מועסק.

לפניה ישירה אל עורך דין רונן אבניאל, לחץ/י כאן

נפגעת בתאונת דרכים בדרך לעבודה? אלו זכויותיך
עובד שנפגע בתאונת דרכים בדרכו לעבודה או בדרכו חזרה ממנה לביתו והתאונה הוכרה כתאונת עבודה על ידי המוסד לביטוח לאומי, יהיה זכאי לקבל תגמולים מהמוסד לביטוח לאומי. יתרה מזאת, העובד יהיה רשאי להגיש תביעת פיצויים מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (להלן: "חוק הפלת"ד) נגד חברת הביטוח שביטחה את הרכב המעורב בתאונה בביטוח חובה.

על כן, עובד שנפגע בתאונת דרכים כאמור שהוכרה על ידי המוסד לביטוח לאומי כתאונת עבודה, יוכל להגיש שתי תביעות נפרדות - האחת למוסד לביטוח לאומי והשנייה נגד מבטחת הרכב המעורב בתאונה. עובד שנפגע בתאונת דרכים שהוכרה כתאונת עבודה יהיה זכאי לקבל מהמוסד לביטוח לאומי דמי פגיעה עבור התקופה שבה לא היה יכול לעבוד ובהמשך הוא יצטרך להגיש תביעה לקביעת דרגת נכות ולהיבדק על ידי ועדה רפואית לצורך קביעת דרגת נכותו. בהתאם לקביעת הוועדה, ישלם המוסד לביטוח לאומי תגמולים לנפגע כגון קצבת נכות זמנית או קבועה בגין הנכויות שנגרמו לו בעקבות התאונה.

האם עובד שנפגע בתאונה בדרכו לעבודה או בדרך חזרה ממנה לביתו זכאי לכפל פיצוי?
כפי שצוין לעיל, למרות העובדה שנפגע בתאונת דרכים בדרך לעבודה רשאי להגיש שתי תביעות נפרדות – האחת למוסד לביטוח לאומי והשנייה נגד חברת הביטוח כאמור, הוא אינו זכאי לקבל כפל פיצוי עבור אותו נזק שיוביל להתעשרותו שלא כדין עקב התאונה.

חשוב לציין כי עובד שהחליט לא להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי ובחר להסתפק בהגשת תביעה נגד חברת הביטוח שביטחה את הרכב המעורב בתאונה בביטוח חובה, למעשה מסתכן באפשרות שחברת הביטוח תטען שהיא לא מחויבת לפצותו עבור נזקים שהוא היה יכול לקבל בגינם תגמולים מהמוסד לביטוח לאומי.

יתרה מזאת, סכום התגמולים שהנפגע קיבל או היה אמור לקבל מהמוסד לביטוח לאומי יופחת מסכום הפיצוי הכולל שהוא היה אמור לקבל מחברת הביטוח. בכל הקשור ללוחות הזמנים לאחר התאונה, יובהר כי עובד שנפגע בתאונת דרכים שהוכרה כתאונת עבודה מחויב להגיש את התביעה למוסד לביטוח לאומי תוך שנה ממועד האירוע, כאשר את התביעה נגד חברת הביטוח הוא יוכל להגיש תוך 7 שנים ממועד התאונה.

עורך הדין רונן אבניאל (צילום: יניב שדה)
עורך הדין רונן אבניאל (צילום: יניב שדה)

האם קביעת המוסד לביטוח לאומי מחייבת במסגרת תביעה נגד חברת הביטוח?
סעיף 6ב לחוק הפלת"ד, קובע כי במקרה שנקבעה לאדם דרגת נכות על פי דין בגין הפגיעה שנגרמה לו בתאונת הדרכים, היא תחייב את הצדדים גם במסגרת תביעה שהוגשה נגד חברת הביטוח בהתאם להוראות חוק הפלת"ד. עם זאת יצוין כי בהתאם לחוק הפלת"ד, בית המשפט רשאי להתיר לבעל דין בתביעה להביא ראיות כדי לסתור את דרגת הנכות שנקבעה על פי דין וזאת אם שוכנע שהדבר מוצדק בשל טעמים מיוחדים שיירשמו.

על כן, בפועל אם ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי קבעה דרגת נכות לעובד שנפגע בתאונת דרכים – תאונת עבודה, ברוב המקרים בית המשפט יימנע ממינוי של מומחה רפואי לצורך קביעת נכותו ויאמץ את דרגת הנכות שנקבעה לו על ידי הוועדה הרפואית של המוסד לביטוח הלאומי, לצורך ההליך המשפטי וחישוב הפיצויים.

איך לפעול לאחר תאונת דרכים שהוכרה כתאונת עבודה?
לצורך בחירה באסטרטגיית פעולה שתביא למיצוי זכויות מיטבי ולמיקסום הפיצויים לאחר מעורבות בתאונת דרכים שהוכרה כתאונת עבודה יש צורך בהירות מעמיקה של ההליכים המתנהלים במוסד לביטוח לאומי ובבית המשפט. הגשת תביעה למוסד לביטוח לאומי לפני הגשת תביעה נגד חברת הביטוח לרוב תקצר ותייעל את ההליכים בבית המשפט מכיוון שדרגת הנכות שנקבעת על ידי הוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי מחייבת במסגרת ההליך המשפטי ולכן לא יהיה צורך במינוי מומחים רפואיים על ידי בית המשפט לצורך קביעת נכותו של הנפגע.

עם זאת, חשוב לדעת כי בעוד ניתן לזמן מומחה שמונה על ידי בית משפט לחקירה בבית המשפט ביחס לקביעותיו ואף להפנות אליו שאלות הבהרה ביחס לחוות דעתו, לא ניתן לזמן את הרופאים שישבו בוועדות רפואיות של ביטוח לאומי לחקירה בבית המשפט ולא ניתן להפנות אליהם שאלות הבהרה ביחס לקביעתם.

לפיכך, לאחר פגיעה בתאונת דרכים שהוכרה כתאונת עבודה מומלץ לפנות בהקדם האפשרי לעורך דין מנוסה ומקצועי שעוסק בתחום נזקי הגוף ובייצוג מבוטחים בתביעות מול המוסד לביטוח לאומי. היוועצות מוקדמת עם עורך דין מנוסה ומיומן כאמור, תסייע לנפגע לבחור אסטרטגיית פעולה מתאימה עבורו שתאפשר לו לזכות בפיצויים המקסימליים.

עורך דין רונן אבניאל עוסק בתביעות בגין נזקי גוף לרבות תאונות דרכים, תאונות עבודה, תאונות אישיות, סיעוד, תביעות למוסד לביטוח לאומי, ועדות רפואיות ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לתאונות דרכים LawGuide.

 *לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.