שופטי בג"ץ יצחק עמית, דפנה ברק ארז וענת ברון החליטו היום (רביעי) לדחות את העתירה נגד הריסת ביתו של המחבל מוחמד קבהא, החשוד ברצח אסתר הורגן ז"ל בפיגוע טרור בצפון השומרון ב-20 בדצמבר 2020.

העתירה הוגשה על ידי בני משפחתו של המחבל בסיוע "המוקד להגנת הפרט" וכוונה נגד צו הריסה שיצא ביחס לשתי קומות במבנה שבו התגורר קבהא בכפר טורה אל ע'רביה, מכוח סמכותו לפי תקנה 119 לתקנות ההגנה (שעת חירום), 1945. בהחלטה נקבע כי יש להרוס רק את הקומה העליונה של בית המחבל ולהשאיר את הקומות שבהן גרים רעייתו וילדיו.

השופט עמית קבע כי "לאחר עיון בעתירה ובתגובת המשיבים, שמיעת טענות הצדדים בעל פה ועיון בחומר שהגישו המשיבים לעיוננו, הגעתי למסקנה כי לא קמה עילה המצדיקה התערבות בהחלטתו של המשיב. לפיכך, דין העתירה להידחות".

השופטת ברון אמרה, כי "גם לאחר עיון בחוות הדעת העדכנית שהונחה לפנינו במסגרת תיק זה, לא מצאתי יסוד לקביעה פוזיטיבית שלפיה השימוש בתקנה 119 אמנם משיג הרתעה ממשית מפני פעולות טרור, ואולי ההיפך מכך. לכל הפחות עולה ממנה כי מדובר בשאלה פתוחה, שהתשובה עליה רחוקה מלהיות חד-משמעית. מצב דברים זה משליך באופן ישיר לטעמי על בחינת מידתיות השימוש בכלי של הריסת בתים במקרה קונקרטי".

השופטת ארז: "מכל מקום, כאשר ההלכה הפסוקה משמשת נקודת פתיחה להערכת ההחלטות שהתקבלו במקרה שבפנינו, אני סבורה שאין עילה להתערב בשיקול הדעת שהופעל. זאת, בהתחשב בכך שמדובר באמצעי שננקט בעקבות רצח אכזרי במיוחד, שביסודו מניע לאומני מובהק. ההחלטה התקבלה בסמיכות מועד וללא שיהוי, וכן הוגבלה מלכתחילה כך שלא חלה על המבנה כולו, אלא רק על החלקים שבהם עשה המפגע בעצמו שימוש".

בתוך כך, כתב אישום צפוי לגשת מחר בבית המשפט הצבאי בסאלם, נגד המחבל. לאחר הגשת כתב האישום, יתקיים דיון בבקשת התביעה לעצור אותו עד לתום ההליכים המשפטיים בעניינו. 

כזכור, הורגן בת ה-52, תושבת טל מנשה, יצאה להליכה לפני כחודש וחצי בשעת צהריים וסמוך לשעה 13:50 נצפתה על ידי מצלמות האבטחה ביישוב מגוריה וכן מעדות של חברתה כשהיא נכנסת ליער ריחן. משלא שבה לביתה היה זה בעלה שדיווח על היעדרותה למשטרה ומאז עסקו כוחות גדולים בחיפושים אחריה. בשעה 02:00 לפנות בוקר נמצאה גופתה של הורגן בתוך היער לאחר שמחבל רוצץ את גולגולתה.

קבהא בן ה-40 נעצר והודה בחקירתו כי כחודש וחצי לפני הרצח, החליט להוציא לפועל פיגוע, בין היתר לאחר שהושפע ממותו של אסיר ביטחוני שהכיר, כמאל אבו ואער אשר מת בכלא כתוצאה ממחלה. לשם כך, הגיע לזירת הפיגוע דרך פרצה בגדר הביטחון לטובת הכרת השטח. לאחר שהבחין כי התנועה דלילה ובאזור עוברים אזרחים ישראלים, החליט כי זה המקום המתאים לביצוע הפיגוע.

עוד עלה מהחקירה, כי ביום הרצח בשעות הצהריים, בהיותו ביער הסמוך ליישוב טל־מנשה לטובת עיסוק בהברחות סיגריות דרך הגדר, ניגש המחבל ליער הסמוך לישוב. לאחר מספר שעות זיהה אישה יהודייה הצועדת לבדה, תקף ורצח אותה. במהלך הימים שלאחר הפיגוע, הוא הסתייע בקרוביו ובמכרים בכפר דיר אל ע'וסון, שסייעו לו להסתתר מכוחות הביטחון.

קבהא ריצה בעבר שלושה עונשי מאסר בין השנים 2019-2003, ובסך הכל כשמונה שנות מאסר בגין ביצוע עבירות טרור שונות, בכללן מעורבות בביצוע פיגועי ירי וייצור מטעני חבלה. לעת הזו טרם נסתיימה חקירת הרצח הנתעב וטרם הוגש כתב אישום.

בעלה של הורגן, בנימין, שכמו אסתר ז"ל מחזיק באזרחות צרפתית, פועל כעת לכך שהממשלה בפריז תתנה את המשך המימון והתמיכה שהיא מעניקה לרשות הפלסטינית בהפסקת תשלום המשכורות למחבלים הפלסטינים והפסקת ההסתה נגד ישראל.

במפגש זום שייערך היום עם עיתונאים ואנשי ציבור צרפתים ביוזמת "מרכז בדין לחקר מדיניות המזרח התיכון" ישתתף גם הורגן, בניסיון לקדם את הפעלת הלחץ על הגורמים הרלוונטיים בשלטון הצרפתי שיפעלו בנושא.

"אנחנו רוצים להעלות למודעות של דוברי הצרפתית והרשויות בצרפת את העובדה שהרשות הפלסטינית תומכת בטרור בצורה פעילה", אמר הורגן. "המטרה היא לגרום לביטול המימון של המחבלים על ידי הרשות או לפחות לפיקוח יותר הדוק על הכספים שמועברים לרשות על ידי צרפת והאיחוד האירופי. הכספים הללו משמשים את הרשות הפלסטינית גם לשלם לאחר מעשה למחבלים וגם להסתה ולאלימות. הדברים האלה גרמו באופן ישיר לפיגוע שבו נרצחה אשתי".