ביטוח תאונות עבודה של המוסד לביטוח לאומי חל על כל העובדים במדינת ישראל ואף תקף גם ביחס לעובדים זרים. המטרה הסוציאלית של ביטוח תאונות עבודה היא לסייע למבוטחים שנפגעו במסגרת עבודתם ולפצות אותם על אובדן ההכנסה שנגרם להם אחרי הפגיעה וכתוצאה ממנה.

מהי פגיעה בעבודה המזכה בגמלאות נפגעי עבודה?
תאונה שאירעה למבוטח בביטוח הלאומי במקום העבודה עצמו או בסביבה הקרובה לו או בדרכו של מבוטח ממקום העבודה אל ביתו או אל מקום עבודה אחר או תאונה שאירעה למבוטח בעת שעשה את דרכו מביתו אל מקום העבודה, גם אם עצר בדרך עצירה שהיא חלק מהשגרה היומיומית שלו.
 
לדוגמא: כאשר מבוטח עשה את דרכו אל מקום העבודה שלו, עשה עצירה לשם הורדת ילדיו בגן הילדים שלהם ולפתע, החליק ונפל ביציאה מגן הילדים בדרכו לרכב, תיחשב התאונה כתאונת עבודה.
 
לאחרונה משרדנו טיפל בתביעה של אמא שליוותה את בתה לגן, וביציאה מהגן החליקה על דק מעץ שהיה במקום, ללא פסים למניעת החלקה ונגרם לה שבר בשורש כף יד שמאל.
 
משרדנו הגיש בעבורה תביעה למחלקת נפגעי עבודה של המוסד לביטוח לאומי וליווה אותה בוועדות רפואיות של המוסד לביטוח לאומי.

לפניה ישירה אל משרד עו"ד, גישור ונוטריון שירלי כהן אדיב, לחץ/י כאן

בשל פציעתה בתאונה כאמור הנפגעת פוצתה בסך של 230,500 ₪ בגין תגמולים מהביטוח הלאומי.

דוגמה נוספת, בה טיפל משרדנו, היא של גננת שיצאה לטיול עם כיתת הגן שלה לחדר ג'ימבורי. הגננת נפלה על גבה ממתנפח שהיה במקום ונפצעה קשות, לימים אף פיתחה פיברומילאגיה. לאחר מאבק ממושך מול המוסד לביטוח לאומי נקבעו לה 86% נכות קבועה, והיא מקבלת קצבה חודשית מהמוסד לביטוח לאומי בסך של 6,130 ₪.

יובהר, כי גם תקיפה במקום העבודה לרבות, תקיפה מינית תיחשב כפגיעה בעבודה, אם היא גורמת לנזק גופני או נפשי ומצריכה טיפול רפואי.

כמו כן, מי שחלה ב"מחלת מקצוע" כלומר, חלה במחלה עקב עבודתו, יוכל להיחשב כנפגע עבודה.
לדוגמא: עובד במפעל לחיתוך שיש (כך שחומר מסוג "סיליקה" מופרש לריאותיו באופן יומיומי) שחלה במחלת ריאות.

למי נועד לסייע ביטוח נפגעי עבודה וכיצד?
מבוטחים שנפגעו בעבודה והוכרו ככאלה ע"י ענף נפגעי עבודה במוסד לביטוח לאומי, יוכלו לקבל פיצוי מסוג של "דמי פגיעה", עקב אובדן ההכנסה שנגרם להם כתוצאה מהפגיעה, עבור התקופה שבגינה קיבלו חופשת מחלה ולמעשה, נעשו בלתי כשירים לעבוד.

יובהר, כי דמי פגיעה משולמים לתקופה של עד 3 חודשים בלבד. כמו כן, ימי המחלה שבהם שהה מבוטח בביתו, לא יורדו ממצבת ימי המחלה שלו על ידי המעסיק שלו.

מה הדין במקרה שבו עובד נדבק ב"קורונה" במקום העבודה?
עובד שכיר שנדבק בקורונה במקום העבודה (להבדיל, מעובד שנכנס לבידוד כתוצאה מחשיפה לקורונה במקום העבודה אך לא חלה בעצמו) ויש בידיו את המסמכים הבאים, יוכל להגיש "תביעה לדמי פגיעה":

  • הפניה לבדיקה ותוצאות בדיקת קורונה ראשונה.
  • טופס "שאלון לעובד השכיר על הדבקה בקורונה", אותו ניתן להוריד מהאתר הרשמי של הביטוח הלאומי.
  • אישור מהמעסיק על סבירות גבוהה להדבקה במקום העבודה, הכולל פרטי עובדים נוספים שנדבקו במקום העבודה או מילוי "שאלון למעסיק על הדבקה בקורונה" אותו ניתן להוריד מהאתר הרשמי של הביטוח הלאומי. יובהר כבר עתה, כי הקריטריון הנ"ל מתייחס בעיקר לצוותים רפואיים וצוותי הוראה.
  • אישורי מחלה או אישור למחלים מקורונה.

עורכת הדין שירלי כהן אדיב  (צילום: צילום עצמי)
עורכת הדין שירלי כהן אדיב (צילום: צילום עצמי)

ככל שנגרמה לעובד נכות (עקב הפגיעה בעבודה או מחלת הקורונה), בהמשך, הוא יוכל להגיש גם "תביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה"
בנסיבות מסוימות, ככל שנותרה לנפגע נכות כתוצאה מהפגיעה, הוא יוכל לקבל קצבה חודשית או מענק חד פעמי. זאת, בהתאם לשיעורי הנכות שייקבעו לו ע"י ועדה רפואית מטעם המל"ל, אשר המבוטח יופיע בפניה, כדלקמן:

  • בגין נכות בשיעור של מתחת ל-9%- המבוטח לא יהא זכאי כלל וכלל לפיצוי מכל סוג שהוא, למעט "דמי פגיעה".
  • בגין נכות בשיעור של 10%-19%- המבוטח יהא זכאי לקבלת מענק חד פעמי.
  • בגין נכות בשיעור של 20%-100%- המבוטח יהא זכאי לקבלת קצבה חודשית.

חשוב לדעת, כי ככל שוועדה רפואית של המל"ל קבעה, כי לא נותרה למבוטח נכות או כי נותרה למבוטח נכות בשיעור נמוך, הוא יוכל להגיש לה בחלוף חצי שנה "תביעה להחמרת מצב".

זאת, בנסיבות בהן, מצבו של המבוטח אכן החמיר ו/או התגלו נסיבות חדשות שלא עמדו בפני הוועדה בעת שהמבוטח עמד בפניה.

יש לציין, כי בנסיבות מסוימות, גם עובד עצמאי יוכל לקבל הכרה כנפגע עבודה כתוצאה מכך שחלה בקורונה במקום העבודה.

מדוע חשוב להיעזר בשירותיו של עו"ד לצורך הגשת תביעה להכרה בעובד כנפגע עבודה?
במקרים אלו, יש חשיבות רבה לקבלת שירות וייעוץ משפטי של עו"ד המתמחה ובקיא בהתנהלות מול המוסד הביטוח הלאומי, על מנת לייעל ולמקסם את מיצוי הזכויות מול המוסד לביטוח לאומי, כך שיגברו סיכוייו של נפגע העבודה לקבל פיצוי בגין פגיעת העבודה מהמוסד לביטוח לאומי.

עו"ד שירלי כהן אדיב, מנהלת פורום זכויות רפואיות באתר beok, מתמחה בדיני הנזיקין והביטוח הלאומי מזה כ-16 שנים ובעלת ניסיון עתיר בתחומים הללו. משרדה של עו"ד שירלי כהן אדיב ליווה אלפי לקוחות בתביעות מול המוסד לביטוח לאומי בהצלחה רבה, וישמח לסייע למבקשים וליתן להם שירות מקצועי ואדיב. הכתבה באדיבות אתר beok.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.