בשל הסגרים וההגבלות שהוטלו על ידי הממשלה בעקבות משבר הקורונה, חל שינוי חד בפעילותם של מגזרים שלמים, ביניהם המגזר העסקי והעצמאי, אשר נדרשו לצמצם באחת את פעילותם העסקית ואף להשביתה לחלוטין. המשבר גם לא פסח על עובדים שכירים רבים במשק, שהוצאו על ידי מעסיקיהם לחופשה ללא תשלום ובחלקם אף פוטרו ממקום עבודתם. הגבלות אלו השפיעו על מחזור פעילותם של בעלי עסקים רבים אשר חוו ירידה חדה בהכנסותיהם באופן שהשפיע על יכולתם לעמוד בהתחייבויותיהם הכלכליות כלפי בעלי הנכסים, ספקים, בנקים וגורמים נוספים.

צו לפתיחת הליכים לפי חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, תשע"ח-2018
חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, שנכנס לתוקף בחודש ספטמבר 2019, קובע כי חייב (יחיד או תאגיד) שאין ביכולתו לפרוע את חובותיו לנושיו רשאי להגיש בקשה למתן צו לפתיחת הליכים. במסגרת החוק החדש, מבכר המחוקק את שיקומו הכלכלי של החייב ואת שילובו מחדש במרקם החיים הכלכליים. 

הליכי חדלות פירעון נפתחים בהגשה של בקשה למתן צו לפתיחת הליכים. , במסגרת בקשה זו, על היחיד לצרף דו"ח מפורט, הנתמך בתצהיר, הכולל, בין היתר, פרטים לעניין נכסיו, הכנסותיו, הוצאותיו, חובותיו והתחייבויותיו, לרבות פרטי חשבונות הבנק שלו, ערובות שנתן ופרטי זהותם של נושיו וגורמים שמהם הוא זכאי לכספים; תביעות והליכי גבייה שהוא מנהל או המתנהלים נגדו; מקצועו והשכלתו; כתב ויתור סודיות והסכמה למסירת מידע בעניינים מסוימים וכן פרטים הידועים לו לעניין נכסיהם, הכנסותיהם, הוצאותיהם והתחייבויותיהם של בן זוגו, ילדיו הקטינים וילדיו הבגירים שפרנסתם עליו.
 
עם מתן הצו, ימונה נאמן ליחיד, יעמדו נכסי קופת הנשייה לצורך פירעון חובות העבר של היחיד, ייקבעו ליחיד דמי מחייה מהכנסתו או ממקור אחר ויוקפאו הליכי הגבייה וההליכים המשפטיים שננקטים נגדו (להוציא הליכים מסוימים) . כמו כן, ועד למתן הצו לשיקומו הכלכלי, יחולו על היחיד הגבלות, שעיקרן: עיכוב יציאה מהארץ והגבלה מקבלה או החזקה של דרכון ישראלי; הגבלה כלקוח מוגבל מיוחד; הגבלה משימוש בכרטיס חיוב (למעט כרטיס חיוב שניתן למשוך באמצעותו כסף או לבצע בו עסקאות כנגד יתרת זכות) וכן הגבלה מהקמה או מהשתתפות בהקמה של תאגיד חדש (זאת אם מצא הנאמן כי בנסיבות העניין יש חשש כי הקמה או השתתפות כאמור תביא לפגיעה בנושים או בצד שלישי). יובהר, כי ניתן להסיר אחת או יותר מהמגבלות אם נמצא שהדבר מוצדק.
 
במהלך תקופת ביניים זו, שמשכה עד תשעה חודשים, ייבדק מצבו הכלכלי של היחיד וייבחנו הנסיבות שהובילו למצבו. ממצאי בדיקות אלו יתורגמו להצעה לתוכנית לשיקום כלכלי שתוגש על ידי הממונה לבית המשפט, במסגרתה תינתן התייחסות לתשלומים שיוטלו על היחיד (משך תקופתם וגובהם) או, במקרים המתאימים, תינתן התייחסות לשאלת מתן הפטר לאלתר. עוד בהמשך ההליך, ואפשר שאף בתחילתו, תיבחן האפשרות לגבש הסדר חוב כולל שיאפשר את סיום ההליך באופן מהיר ויעיל.

קבלת צו לשיקום כלכלי מבית המשפט
לאחר שהוגשה לבית המשפט ההצעה מטעם הממונה (הצעה כאמור מוגשת עד שנה מתחילת ההליך), ולאחר שהתקיים דיון בעניין, יקבע בית המשפט תכנית לפירעון חובותיו של היחיד ולשיקומו הכלכלי (במקרים המתאימים רשאי בית המשפט להורות על מתן הפטר לאלתר). במסגרת התוכנית, יקבעו התקופה וגובה התשלומים שעל היחיד לשלם; הנכסים שיכללו בקופת הנשייה ואופן מימושם; הגבלות שיחולו על היחיד; הכשרות להתנהלות כלכלית נכונה שיינתנו ליחיד בנסיבות מסוימות וכן החובות שלגביהם לא יחול ההפטר. על פי חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, משך תקופת התשלומים, שבסופה יינתן ליחיד הפטר, היא כארבע שנים (להוציא מקרים מסוימים בהם אפשר שתקופת התשלומים תוארך).

ייצוג משפטי איכותי בהליכי חדלות פירעון
לאדם שנקלע לחובות ושוקל לפתוח בהליך חדלות פירעון מומלץ לפנות לעורך דין מנוסה, מיומן ומקצועי בתחום חדלות פירעון. עורך הדין יערוך היכרות עם החייב, יקשיב לנסיבות שהובילו להסתבכותו הכלכלית, ייבחן את מצבו הפיננסי לפי מסמכים ודוחות רלבנטיים של החייב ויסייע לו בכל שלבי ההליך.

לעו"ד ברק בנדיקט ניסיון רב בתחום דיני חדלות פירעון - שיקום חברות, פירוקים, פשיטות רגל והסדרי חוב. במסגרת זאת, משרדו מעניק ייעוץ מקדים, צופה פני עתיד, בדבר האפשרויות השונות שעומדות בפני הלקוח וכן מלווה את הלקוח לכל אורך ההליך משפטי, החל מהשלב המקדמי של בחינת ההליך המתאים, דרך ייצוג והגשת בקשות מתאימות לבית המשפט המוסמך ועד לסיום ההליך. המשרד מייעץ ומייצג את לקוחותיו בעניינים שונים ומגוונים תוך מתן פתרונות למצבים משפטיים וכלכליים מורכבים שייחודיים להליכי חדלות פירעון, לרבות בסוגיות נשייה, בקשות למתן הוראות, הסדרי חוב, הפטר, אחריות נושאי משרה, סוגיות הקשורות בערבויות אישיות של בעלי השליטה, העדפת נושים, סוגיות הקשורות בהברחת נכסים, תביעות חוב ומעמד הנשייה של הנושים השונים.

עורך דין ברק בנדיקט מיומן ומנוסה במציאת מענה אפקטיבי לאתגרים שאיתם מתמודדים לקוחות המשרד ומקפיד להיות מעורב בכל עניין שבטיפול משרדו, זאת כדי להבטיח ללקוחותיו טיפול משפטי מקצועי, זמין ובאיכות בלתי מתפשרת.

פרטי התקשרות:
טלפון: 04-6419991
כתובת: דרך העצמאות 84, חיפה

הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.